Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade stoppa minneskort i CD-slot'en

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ops är nog det minsta man kan säga men å andra sidan var det väl väntat o jag tror knappast jag kan vara den förste som råkar göra detta. I minneskortsslotten finns ju ett visst motstånd när man trycker fast kortet men om man, som jag nu råkat göra, istället råkar stoppa in kortet i botten av cd-slot'en så "ramlar" det bara ner.

Det stack ut en liten bit först men jag hade ingen möjlighet att få tag i det, försökte o det "försvann". Jag antar att enda sättet att få tillbaka kortet o att kunna använda cd/dvd'n är att lämna in datorn på service...:tveksam:

Jag gjorde samma miss......... vände macken med slotten neråt och skakade försiktigt - och se, den tittade ut!

Värt att testa!

Numera har jag tydligt markerat (med en liten dekal på framsidan) var minneskortet skall stoppas in

Ursprungligen av fullkoll:

Jag gjorde samma miss......... vände macken med slotten neråt och skakade försiktigt - och se, den tittade ut!

Värt att testa!

Numera har jag tydligt markerat (med en liten dekal på framsidan) var minneskortet skall stoppas in

Bra idé, tyvärr funkade det inte. Tror den där filtfliken som täcker öppningen hindrar kortet från att ramla ut o den hindrar dessutom mig från att se hur kortet ligger. Det blir nog tyvärr att lämna in datorn men då jag gör det kan jag lika gärna be dem sätta in lite mer ram-minne eller byta till en större hårddisk.

iMac'en jag har är en 21.5" från sept. 2009

Jag har samma burk.... skall tillägga att jag tog sonen till hjälp och han höll i datorn och "skakade". Jag hade en pincett och höll skåran öppnad. Vips tittade kortet ut och jag kunde ta ut det med picetten.

Jag kollade med en verkstad och dom skulle ha "minst 1000 kr" för det lilla nöjet.......

Lycka till hur som helst!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-02-19 14:22

Jag skulle inte heller lämna in den utan istället klura ut hur jag kan hålla skåran öppen. En bra tunn pincett är nog ett ypperligt verktyg. Är man bara försiktig och tänker efter före tycker jag det borde vara en lätt operation.

Ursprungligen av Spooky:

Jag skulle inte heller lämna in den utan istället klura ut hur jag kan hålla skåran öppen. En bra tunn pincett är nog ett ypperligt verktyg. Är man bara försiktig och tänker efter före tycker jag det borde vara en lätt operation.

Blir att tillkalla bra kompis mao. Återkommer med ev resultat, men inte idag

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-19 16:07

Kan man inte ta typ en baksida av ett A4 block (papp) klippa till efter dubbel cd i storlek men ändå ha kvar vikkanten som man vikt. Sen trycka in den lätt tills det tar emot tryck ihop och dra sakta ut?

Svårt att förklara men förhoppningsvis förstår du.

Äntligen!

Efter att ha testat med diverse pappbitar, visitkort, pincett o skakningar så sökte jag reda på något självhäftande i en av mina lådor o fick fram en bunt "3M Scotchpad hangtabs", mao självhäftande plastflik.

Med datorn i sidolutning stack jag in plastfliken i springan, fick testa några gånger med klistret åt olika håll, o rätt vad det var så måste jag ha fått tag i minneskortet tillräckligt mycket för att få det att halka ut ur springan

Ska definitivt sätta nån markering på skärmsidan så jag slipper göra om detta...

Tack för hjälpen

Kanske firar framöver med att uppgradera Ram'en själv

Denna är ju rätt smart:

1
Bevaka tråden