Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia satsar på Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Hörde att efter de gått ut med det här så dök aktiekursen för båda bolagen.
Så det verkar vara fler än jag som tycker att det här är en dålig ide.

Anledningen till att aktiekursen dök så mycket för Nokia var att aktieägare och investerare insåg att Nokia var mer illa ute än dom hittills hade gjort sken av. Det var alltså inte för att det anses vara en dålig idé av aktieägarna. Det var av liknande anledning som MS aktiekurs sjönk.

Jag personligen tror att detta var nödvändigt för att Nokia skall behålla sin position och för att MS skall få en större spridning på sitt operativsystem. MS är ju faktiskt störst i världen på mjukvara, så dom har förutsättning att lyckas. Om man sedan har en personlig "grudge" mot bolaget hör inte hit Att det hela skulle sluta i att MS sväljer Nokia tror jag inte ett dugg på. MS är en mjukvaruleverantör och jag tror inte dom vill börja producera mobiltelefonerna själva vilket skulle innebära att dom blir otänkbara som mjukvaruleverantörer till övriga mobiltillverkare.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-02-12 09:48
Ursprungligen av werecat:

Anledningen till att aktiekursen dök så mycket för Nokia var att aktieägare och investerare insåg att Nokia var mer illa ute än dom hittills hade gjort sken av. Det var alltså inte för att det anses vara en dålig idé av aktieägarna. Det var av liknande anledning som MS aktiekurs sjönk.

Jag tror inte det är hela sanningen...självklart finns det investerare som drog sig ur av det skäl du skriver men har man förtroende för ett företag och dess lednings lösning på problemen stannar man kvar...
Som det ser ut så har inte investerarna det...

Ursprungligen av lasselu:

Jag tror inte det är hela sanningen...självklart finns det investerare som drog sig ur av det skäl du skriver men har man förtroende för ett företag och dess lednings lösning på problemen stannar man kvar...
Som det ser ut så har inte investerarna det...

Det är alltid vanskligt att uttala sig om anledningar till kursrörelser eftersom det är så lätt att tolka in det man vill tolka in i dem. Personligen tror jag inte att Nokias dipp i fredags hade speciellt mycket med investerarnas förtroende att göra, utan ser det mer som en normal reaktion på att MS fick Nokias tillgångar utan att behöva köpa bolaget. Om du tittar på Nokias kurs den senaste månaden ser du att den stigit betydligt - på aktieforum och börssiter har det varit många som spekulerat i att MS skulle lägga ett bud på Nokia och kursen steg när investerare hoppade på det rykteståget i förhoppning om att tillgodogöra sig budpremium. Nu när det står klart att det inte blir något bud så faller kursen av rent tekniska skäl.

Därmed inte sagt att investerarna kommer att gilla dealen när de funderat på den ett tag. Det återstår att se. Men att ta den omedelbara kursrörelsen som en indikation på något annat än besvikelse över uteblivet premium tror jag är att läsa in för mycket i det.

I sakfrågan känner jag mig osäker. Å ena sidan har det stått klart rätt länge att något drastiskt måste till på Nokia. Å andra sidan är MS track record vad gäller att suga det göttaste ur sina "strategiska partners" och sedan slänga dem på soptippen förskräckande. Jag hoppas att de lyckas och att vi får en aggressivt konkurrensfokuserad smartphonemarknad framöver - något jag tycker saknas idag, när både Apple och Google förefaller rätt bekväma med sin respektive positionering och verkar ha slagit sig till ro på sina lagrar.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är alltid vanskligt att uttala sig om anledningar till kursrörelser eftersom det är så lätt att tolka in det man vill tolka in i dem. Personligen tror jag inte att Nokias dipp i fredags hade speciellt mycket med investerarnas förtroende att göra, utan ser det mer som en normal reaktion på att MS fick Nokias tillgångar utan att behöva köpa bolaget.

Vad menar du med att dom får Nokias tillgångar? Jag tror knappast att det handlar om att Nokia skänker alla sina patent och andra tillgångar till MS och möjliggör andra konkurrerande mobilföretag att använda dessa. Jag ser bara ett lite djupare samarbete mellan två företag och inget virtuellt övertagande av Nokia.

Om två företag skall samarbeta på en tuff marknad där till exempel den stora konkurrenten Apple äger både hård- och mjukvara, så måste MS och Nokia påbörja ett djupare samarbete för att erbjuda slutkunder en attraktiv lösning som är konkurrenskraftig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 11:44
Ursprungligen av werecat:

Vad menar du med att dom får Nokias tillgångar? Jag tror knappast att det handlar om att Nokia skänker alla sina patent och andra tillgångar till MS och möjliggör andra konkurrerande mobilföretag att använda dessa.

Inte patent, men insikter, kunskaper och kontakter. Nyckelpersoner kan tas över.

Jag tror att inom två år leder detta till att Microsoft inleder ett nytt "strategiskt samarbete" med ett kinesiskt företag som kan leverera 80% av vad Nokia levererar till kanske 50% av priset. Då är det bra om Microsoft äger dessa insikter om vad som gör Nokia framgångsrikt.

Microsoft har flera möjligheter till alternativa hårdvaruleverantörer.

Vad har Nokia för alternativ om WP7 säljer dåligt och Microsoft gör som de gjorde med "Plays for sure"? Eller om samarbetet skulle surna av andra orsaker? Hur ser exit-planen ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 12:23
Ursprungligen av pesc:

Inte patent, men insikter, kunskaper och kontakter. Nyckelpersoner kan tas över.

Jag tror att inom två år leder detta till att Microsoft inleder ett nytt "strategiskt samarbete" med ett kinesiskt företag som kan leverera 80% av vad Nokia levererar till kanske 50% av priset. Då är det bra om Microsoft äger dessa insikter om vad som gör Nokia framgångsrikt.

Microsoft har flera möjligheter till alternativa hårdvaruleverantörer.

Vad har Nokia för alternativ om WP7 säljer dåligt och Microsoft gör som de gjorde med "Plays for sure"? Eller om samarbetet skulle surna av andra orsaker? Hur ser exit-planen ut?

Ja, det beror ju på hur marknaden ser ut då. Ta upp meego eller Symbian igen?

Nokia handlar dock inte bara om mobiltelefoner.

Ursprungligen av pesc:

Inte patent, men insikter, kunskaper och kontakter. Nyckelpersoner kan tas över.

Jag tror att inom två år leder detta till att Microsoft inleder ett nytt "strategiskt samarbete" med ett kinesiskt företag som kan leverera 80% av vad Nokia levererar till kanske 50% av priset. Då är det bra om Microsoft äger dessa insikter om vad som gör Nokia framgångsrikt.

Microsoft har flera möjligheter till alternativa hårdvaruleverantörer.

Vad har Nokia för alternativ om WP7 säljer dåligt och Microsoft gör som de gjorde med "Plays for sure"? Eller om samarbetet skulle surna av andra orsaker? Hur ser exit-planen ut?

Vad i MS tidigare handlingar visar på att dom ändrat strategi från att vara en mjukvaruleverantör till att själva vilja tillverka mobiltelefoner? Jag ser inga sådana tendenser. Jag tror inte att ett samarbetsavtal som två sådana här jättar skriver inte innehåller både hängslen och livrem och att en part skulle ge den andra all kunskap utan att få lika mycket tillbaka verkar långsökt. Men den som lever får se

Ursprungligen av lasselu:

Jag tror inte det är hela sanningen...självklart finns det investerare som drog sig ur av det skäl du skriver men har man förtroende för ett företag och dess lednings lösning på problemen stannar man kvar...
Som det ser ut så har inte investerarna det...

Jo det var det jag menade när jag skrev "...Nokia var mer illa ut än dom hittills hade gjort sken av." När ett företag inte berättar hela sanningen så tenderar investerare att dra öronen åt sig och tappa förtroende, så i grunden tror jag vi menar samma sak

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-11 23:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag respekterar att du har den åsikten, men det är just en åsikt, inte ett faktum, Jag anser att Nokia har fantastisk hårdvara, och av allt att döma är Windows Phone 7 också en bra grund att bygga på.

Så, utgå inte från att hela världen delar just din uppfattning

Och jag respekterar att du har EN åsikt, men hårdvara är ingenting utan mjukvara, och vice versa. Nokia har varit kassa på mjukvaran, och MS på hårdvaran OCH mjukvaran... så nu riskerar de att få den sämsta kombinationen, då båda bolagen är för stora för att samarbete ska kunna ske utan att leda till prestigebråk och löjliga kompromisser. Min GISSNING: Inom två år har Ballmer fått sparken, likaså han den där killen som är VD på Nokia nu som är lakej från Microsoft.

Förr eller senare kommer Nokia behöva göra bra mjukvara, varför inte göra det direkt, istället för att kasta bort några år på en återvändsgränd. Men ja... vad bryr jag mig. Jag håller ju på Apple ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 00:32
Ursprungligen av ibish:

Inget är omöjligt. Däremot så tror jag att det här samarbetet kommer bli ett stort fiasko. Att Microsoft öppet väljer Nokia kommer skrämma iväg nuvarande och framtida WP7-hårdvarutillverkare till Androidplattformen. Det här kommer leda till att Android blir större, likaså Apple, medan Nokia och WP7 blir irrelevanta hur bra det än blir (ja, med reservation för att de gör något sinnesjukt bra så som iPhone var 2007, vilket jag starkt tvivlar på med tanke på fantasilösheten hittills).

Det är bara bra om det inte kommer fler hårdvarutillverkare till WP7, slipper Nokia konkurrens.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Frågan är om två förlorare gör en vinnare?

//Stefan

Tycker du seriöst att Nokia och Microsoft är två förlorare som bolag?

Ursprungligen av Goflorp:

Hörde att efter de gått ut med det här så dök aktiekursen för båda bolagen.
Så det verkar vara fler än jag som tycker att det här är en dålig ide.

En amerikansk buffel som kör över vad som helst ihop med en bunte finnar som är dåliga på ledning.
Det kan väl bara komma bra saker ur det?

Orsaken till Nokias ras är nog mest att de inte kommer släppa så många telefoner den närmsta tiden då WP7 tar ett tag och Symbian läggs på is.

Ursprungligen av ibish:

Och jag respekterar att du har EN åsikt, men hårdvara är ingenting utan mjukvara, och vice versa. Nokia har varit kassa på mjukvaran, och MS på hårdvaran OCH mjukvaran... så nu riskerar de att få den sämsta kombinationen, då båda bolagen är för stora för att samarbete ska kunna ske utan att leda till prestigebråk och löjliga kompromisser. Min GISSNING: Inom två år har Ballmer fått sparken, likaså han den där killen som är VD på Nokia nu som är lakej från Microsoft.

Förr eller senare kommer Nokia behöva göra bra mjukvara, varför inte göra det direkt, istället för att kasta bort några år på en återvändsgränd. Men ja... vad bryr jag mig. Jag håller ju på Apple ändå.

Har du ens testat WP7?

Jag påminns av hur stora IBM var på sin tid. Apple på sin tid. Nokia på sin tid. Microsoft på sin tid.HP på sin tid.

Sen kom Google.

Ville spetsa till det lite. Självklart är ingen av dess företag förlorare. De har en ekonomi som sysselsätter massor med människor. Men bara en kan vara störst i intjäning.

När jag hör i kommentarerna att det är bra om inte fler tillverkare vill ta upp WM7 för det gynnar Nokia... då ställer jag mig frågan, de som har provat på samarbete med Microsoft slutade/drog ner nivån på samarbetet för att de sålde så otroligt många att de fick expandera så hårt? SonyEricsson X1, X2? De finansierade HTC, ingen annan..

Jag antar att Nokia inte betalar 14 dollar /enhet för sitt os i och med denna dealen. Nokia har nog ett annat läge.

MS har ett mål... sprida WM7 så mycket det går. Vilket strategi med det här målet skulle inte innefattat försöka få med fler tillverkare på WM7?

Det finns ju redan flera som skrivit längre avtal med Microsoft, LG som exempel.

Sen om man tänker ett scenario där ZTE och kanske andra kinesiska märken ger sig in på allvar på exempelvis de afrikanska, indiska och syd amerikanska marknaderna med ett numera ganska moget nerskalningsbart low end OS, android. Var skall då 150 miljoner symbian säljas?

Jag vill bara ställa frågan vad händer när Nokias marknadsandel iom low och mid end utsätts för starkt tryck av spelare som bevisat kan pressa priserna? Apple siktar just nu inte på den marknaden men om de skulle släppa en iOS telefon med ryktad summa 1300kr till kund obunden?

Jag vill bara belysa att Nokias starkaste sida är deras största svaghet under "övergångs åren" så jag tror de kommer att vara beredda att pumpa in ordentligt med resurser från båda håll , även politiska och institutionella.

Se på hur Linux skulle väljas av ett stort afrikanskt land och allt var i stort sett klart men "filantropen" Bill gates besökte landet tillsammans med balmer. Sen blev det i slutändan MS windows. Det har senare kommit fram att man ville inte gärna satsa välgörenhets "foundation pengar" i ett land som inte ville ha MS produkter i sina datorer... det är bara ett exempel av många så NOKIA och MS tillsammans med "Foundations" pengar kommer att sättas in med full kraft är min gissning.

Strategin känns igen gång på gång..

hur google gör, det vet jag inte. Finns inget rätts material att tillgå i deras case mer än att de samlat in data medvetet och sen först hävdat att det var en olycka och sen ändrat sig och sagt att det var medvetet test. Gång på gång...

Det skadar inte att titta på dessa två företags historia både en och två gånger. Jag kan på intet sätt allt om dessa, bara spyr en del galla över MS kända affärs etik här

Vidare läste jag någonstans att det huvudsakliga ägandet ( ca 80%) i Nokia är idag Amerikanskt via amerikanska pensionsfond bolag., ja typ det i alla fall.

Jag tror inte Finland skall räkna med allt för mycket skatt till Finland i framtiden - Tänk IKEA.

Har väl NOKIA gjort övergången till att lägga sitt "high end" system i MS händer och med deras resurser, så är de knutna hårt till varandra. Den som kan fortsätta skaffa andra hårdvaru partners är så klart MS.

Nokia har sin backup kanske, vad vet jag.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Vidare läste jag någonstans att det huvudsakliga ägandet ( ca 80%) i Nokia är idag Amerikanskt via amerikanska pensionsfond bolag., ja typ det i alla fall.

Det handlar snarare om 38% enligt Nokias ägarinfo. Man ska inte tro på allt man läser

Ursprungligen av werecat:

Det handlar snarare om 38% enligt Nokias ägarinfo. Man ska inte tro på allt man läser

Absolut fel av mig, hade gammal info. men jag skulle vilja se nyare än 2009. Tack för din länk.

här kanske den svenska artikeln som jag läste hittat sin "källa"?

Nokia is an interesting case, as we are now in the United States of America. Nokia is owned, 80 percent, by U.S. pension funds. So I guess we should rephrase the old saying that "what is good for Nokia is good for the United States."

Conversation with Olli Rehn, p. 6 of 7

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Absolut fel av mig, hade gammal info. men jag skulle vilja se nyare än 2009. Tack för din länk.

här kanske den svenska artikeln som jag läste hittat sin "källa"?

Nokia is an interesting case, as we are now in the United States of America. Nokia is owned, 80 percent, by U.S. pension funds. So I guess we should rephrase the old saying that "what is good for Nokia is good for the United States."

Conversation with Olli Rehn, p. 6 of 7

Klart är i alla fall att Nokias ägande från USA är mer än dubbelt så stor som den från Finland.

[QUOTE

Tycker du seriöst att Nokia och Microsoft är två förlorare som bolag?

[/QUOTE]

Jag förstod att jag skulle få den reaktionen när jag läste om mitt inlägg, så jag skulle nog ha varit tydligare. Klart att det är två framgångsrika företag, MEN det vi pratar om nu är smartphones ett segment där båda företagen förlorar marknadsandelar.. Och det går undan.. Frågan är om två företag med svikande marknadsandelar kan slå ihop sina produkter (som konsumenterna väljer bort) och bli en vinnare? Just nu ser jag inga fördelar för Nokia att välja Windows Phone 7, att det finns fördelar för Microsoft råder det inget tvivel om..

//Stefan

Ursprungligen av ibish:

Och jag respekterar att du har EN åsikt, men hårdvara är ingenting utan mjukvara, och vice versa. Nokia har varit kassa på mjukvaran, och MS på hårdvaran OCH mjukvaran... så nu riskerar de att få den sämsta kombinationen, då båda bolagen är för stora för att samarbete ska kunna ske utan att leda till prestigebråk och löjliga kompromisser. Min GISSNING: Inom två år har Ballmer fått sparken, likaså han den där killen som är VD på Nokia nu som är lakej från Microsoft.

Förr eller senare kommer Nokia behöva göra bra mjukvara, varför inte göra det direkt, istället för att kasta bort några år på en återvändsgränd. Men ja... vad bryr jag mig. Jag håller ju på Apple ändå.

Om du respekterar att jag har en åsikt, varför börjar du då försöka övertyga mig om att din egen uppfattning är den riktiga? Har jag efterlyst dina gissningar?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du respekterar att jag har en åsikt, varför börjar du då försöka övertyga mig om att din egen uppfattning är den riktiga? Har jag efterlyst dina gissningar?

kalla mig galen... men i diskussion forum får man kanske stå ut med andras gissningar?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

kalla mig galen... men i diskussion forum får man kanske stå ut med andras gissningar?

Önskar att jag kunde trycka "gilla" på den...

//Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 09:32
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Önskar att jag kunde trycka "gilla" på den...

//Stefan

Håller med. Det är ibland för mycket snack om vilken åsikt som gäller istället för att diskutera ämnet.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-11 20:16

Inget är omöjligt. Däremot så tror jag att det här samarbetet kommer bli ett stort fiasko. Att Microsoft öppet väljer Nokia kommer skrämma iväg nuvarande och framtida WP7-hårdvarutillverkare till Androidplattformen. Det här kommer leda till att Android blir större, likaså Apple, medan Nokia och WP7 blir irrelevanta hur bra det än blir (ja, med reservation för att de gör något sinnesjukt bra så som iPhone var 2007, vilket jag starkt tvivlar på med tanke på fantasilösheten hittills).

Ursprungligen av ibish:

Inget är omöjligt. Däremot så tror jag att det här samarbetet kommer bli ett stort fiasko. Att Microsoft öppet väljer Nokia kommer skrämma iväg nuvarande och framtida WP7-hårdvarutillverkare till Androidplattformen. Det här kommer leda till att Android blir större, likaså Apple, medan Nokia och WP7 blir irrelevanta hur bra det än blir (ja, med reservation för att de gör något sinnesjukt bra så som iPhone var 2007, vilket jag starkt tvivlar på med tanke på fantasilösheten hittills).

Vad säger utvecklare om detta? Någon som hört något?

Vad säger Nokias Fack om detta? Någon som hört något?

Vad gör gällande att de nuvarande partners MS har om WM telefoner tycker att detta är bra för dem?

Det ger mer konkurrens på WM telefon sidan där det i och för sig inte säljs så mycket idag men det blir nog inte lättare att sälja för LG med flera om Nokias distributions nät sätts in med full kraft?

Frågan är om två förlorare gör en vinnare?

//Stefan

"Anställda på Nokia i Tammerfors marscherade på eftermiddagen ut från arbetsplatsen, rapporterar FNB. Mer än tusen personer lämnade enheten i Hervanta klockan 14."

Kan det inte bara vara så att det var dags att gå hem?

Nej jag undrar vad folket på Nokia tycker, om de ens visste om det innan.

Marknaden sågar Nokias strategi | Näringslivsnyheter | SvD

Jag blev lite glad i alla fall. Jag har svårt att tro att på WP7, men om någon kan få det att rulla så är det väl Nokia. Och ingen skulle välkomna mer riktig konkurrens på telefoniområdet mer än jag - jag tycker nog att google har slutat anstränga sig sedan man började sälja fler androidnallar än apple säljer iostelefoner. Numera verkar man mest intressera sig för plattor, en produktkategori som jag har fruktansvärt svårt att bli upphetsad över. Med WP7/Nokia som blåslampa kanske det kan bli lite action igen. Men jag vet inte om jag riktigt vågar tro på det. MS-samarbetspartners brukar gå ett bittert öde tillmötes...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-11 23:49

Ju mer jag läser om det desto mer tror jag att Nokia blev blåsta. Kanske pga att de stod mot väggen och det var deras sista räddning men jag tror inte det kommer att sluta så bra för Nokia. Elop har redan sagt att han vill förflytta smartphone utvecklingen till USA vilket betyder att många ställen kommer att strykas i Finland.

Jag tippar på att HP är på rätt väg men inte Nokia.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-12 13:13

Nokia gör med undantag för vissa modeller (tex min sista innan jag köpte min iPhone 3GS) riktigt bra hårdvara. Det är väl en sak de är kända för, deras design och kvalité.

Att aktiekursen fladdrar lite efter ett sådant här stort tillkännagivande är väl inget ovanligt och behöver inte betyda något negativt. WP7 tycker jag är ganska ful, förvirrande och okomplett men faktiskt bra mycket bättre än Symbian.
Var inte något sådant här väntat? Att jätten Microsoft skulle sitta stilla och låta nästa stora inkomstkälla inom teknikbranschen gå dem förbi känns helt otroligt.

Ska bli spännande att följa det här.

Ursprungligen av acke:

Nokia gör med undantag för vissa modeller (tex min sista innan jag köpte min iPhone 3GS) riktigt bra hårdvara. Det är väl en sak de är kända för, deras design och kvalité.

Instämmer. Nog för att det är kul att basha Nokia, vilket dessutom är väl förtjänt för ett företag så totalt ointresserat av användarupplevelsen, men det är inget större fel på kvaliteten. Designen har de väl också gjort sig kända för, men kanske inte i positiv bemärkelse?

Citat:

Att aktiekursen fladdrar lite efter ett sådant här stort tillkännagivande är väl inget ovanligt och behöver inte betyda något negativt. WP7 tycker jag är ganska ful, förvirrande och okomplett men faktiskt bra mycket bättre än Symbian.
Var inte något sådant här väntat? Att jätten Microsoft skulle sitta stilla och låta nästa stora inkomstkälla inom teknikbranschen gå dem förbi känns helt otroligt.

Ska bli spännande att följa det här.

Är nog böjd att rentav placera WP7 ett snäpp över Android. Visst, formspråket kan bäst beskrivas som svårt depressivt, men användarmässigt är det åtminstone ganska genomtänkt. Visuella hints där det är relevant, grafikmotor som inte hackar, tangentbord som faktiskt är riktigt bra, och dessutom är det något annat än en iOS-wannabe. Ska bli intressant att se hur det blir nu när MS i princip lyckats tillskansa sig full kontroll över hårdvarubiten också - har på känn att det kan bli ganska bra. Åtminstone borde de kunna få tillbaka delar av de marknadsandelar som tappats till Android.

Problemet, som andra redan sagt, är att det fortfarande är två tröga och relativt verklighetsfrånvända företag med uppenbara tillkortakommanden på ganska många nivåer. Det är nog det, snarare än själva plattformen, som kommer att avgöra hur framgångsrikt det hela blir.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 17:04
Ursprungligen av acke:

Nokia gör med undantag för vissa modeller (tex min sista innan jag köpte min iPhone 3GS) riktigt bra hårdvara. Det är väl en sak de är kända för, deras design och kvalité.

...

Ska bli spännande att följa det här.

Jag tycker också Nokia generellt har gjort bra hårdvara men alltid misslyckats med mjukvaran. Med WP7 har de chansen att lyckas med båda.

Jag har själv en HTC Trophy 7 och min fru en iPhone 4. WP7 känns mycket fräschare i UI:t och t.ex. facebook-symbiosen funkar riktigt bra. Det jag saknar är design och byggkvalitet (iPhone 4 är sjukt svårslagen på de punkterna) och bättre Maps. Grafiskt är Bing Maps bättre än Google Maps (enligt mig) men eftersom det officiellt inte finns i Sverige så funkar det sådär i Sverige. GPS:en har jag inte jämfört med hennes men med syrrans 3GS idag och då var min snabbare i uppdateringarna och mer exakt.

Och den där uppdateringen som inte har kommit än är skickad till utvecklarna så den bör ju dyka upp snart hos oss slutanvändare.

Grymt tråkigt bara att Zune inte är lanserat till Mac så jag saknar ett gäng funktioner i datorn men å andra sidan använder jag bara den till att föra över musik och det funkar ju utan problem.

Skall försöka mig på en kvalificerad gissning om hur det kommer bli.

Nokia kommer försöka göra allt för att det här skall funka. Ms kommer flyga över hela planlaster med folk som är nyfikna, berömmande, uppmuntrande och så gooa att ha att göra med.
När de lärt sig allt kommer de flyga hem igen, de tar med sig en icke oansenlig bunt finska tekniker som får miljonlöner och bo gött i The American Dream.

Kvar blir Nokia i Finland med brallerna på knäna undrande;
Vart tog alla vägen?
Varför gör det ont i rumpan?

Bevaka tråden