Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 21.5" + Spel = Krasch?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har lite problem med min iMac som jag köpte i november förra året. Jag skapade en tråd tidigare i "Allt om spel"-forumet, angående mitt problem i Black Ops, men har nu upptäckt att felet inte bara gäller det spelet.

Det som ibland händer är att när kartan laddas så fryser datorn. Detta sker ungefär var 3:e/4:e gång den laddar. Det enda man då kan göra är att stänga av datorn genom att hålla in Power-knappen.

Jag har även stött på felet i CoD: MW2, enda skillnaden då är att datorn startar om sig automatiskt direkt när felet uppstår.

Och här senast så uppstod samma problem, under laddning av banan/mission, i StarCraft 2.

Samtliga spel har spelats i Windows 7 Home, via Boot Camp. Men när felet även uppstod i StarCraft 2 så tröttnade jag, och bestämde mig för att testa att spela i OS X istället.

Så efter att ha installerat StarCraft 2 och lyckats ladda klart kartan och kommit igång med mitt uppdrag, så hängde sig datorn. Jag startade om och testade igen, samma sak. Lyckades komma in och börja spela, men det hängde sig igen. Denna gång kom det dock upp ett felmeddelande på skärmen vilket inte har skett tidigare, se bild: Länk

Meddelandet säger inget annat än att jag måste starta om datorn, men eftersom jag inte sett det tidigare så tänkte jag att det var lika bra att visa det.

Min iMac är 21.5", Radeon 5670, 1TB hdd, 12GB ram (satt i 8GB själv av följande typ: Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB Kit w/2x 4GB, Unbuffered, 204pin (PC10600))

Någon som vet vad som kan vara galet, eller hur man kan testa sig fram för att få reda på om det är något i datorn som inte fungerar som det ska?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-01 00:24

Det låter som minnesfel. Testa med en av 4 GB-minnena, och se om du kan provocera fram felet. Byt minnen och testa igen. Då kan du hitta det felande minnet.

Ursprungligen av kenjon:

Det låter som minnesfel. Testa med en av 4 GB-minnena, och se om du kan provocera fram felet. Byt minnen och testa igen. Då kan du hitta det felande minnet.

Tack för tipset, testade med att ta ur de 8GB minne som jag själv köpt (2x4GB) och nu har jag inte haft något problem alls. Har spelat ungefär 2-3 timmar utan problem!

Nu när jag ska testa vilket minne det är fel på, spelar det någon roll vilken port jag sätter det minnet i? Eller kan man sätta i den i vilken som helst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-02 13:30
Ursprungligen av shutteru:

Tack för tipset, testade med att ta ur de 8GB minne som jag själv köpt (2x4GB) och nu har jag inte haft något problem alls. Har spelat ungefär 2-3 timmar utan problem!

Nu när jag ska testa vilket minne det är fel på, spelar det någon roll vilken port jag sätter det minnet i? Eller kan man sätta i den i vilken som helst?

På en iMac ska det inte spela någon roll.
Det KAN förstås vara fel på minneskortplatsen också, så om du får felet med en av de två minnena, sätt den "felaktiga" i den andra hållaren och testa igen.

Ursprungligen av kenjon:

På en iMac ska det inte spela någon roll.
Det KAN förstås vara fel på minneskortplatsen också, så om du får felet med en av de två minnena, sätt den "felaktiga" i den andra hållaren och testa igen.

Jag tog för mig lite och testade själv efter att jag hade frågat. Det jag gjorde då var att jag bytte ut de 2x2GB minnena mot "mina" 2x4GB och körde ett tag endast så, utan att stöta på problem. Och efter några timmars spelande så satt jag även i de 2x2GB minnena igen, men nu sitter dem tvärtom mot hur de satt i början (alltså, "mina" sitter där original satt från början), och jag har ännu inte stött på något problem. Har då spelat ungefär 2-3 timmar från i går kväll, tidigare stötte jag på problemet minst inom 30 minuters mellanrum.

Får hoppas det håller i sig och att det var något annat som spökade. Men konstigt ändå, då jag haft problem ända sedan jag började spela Black Ops i december, men nu fungerar det helt plötsligt. Aja, man ska inte klaga så länge det fungerar

Ursprungligen av suddgummi:

Det finns ett program som heter Rember som kan hjälpa dig testa minnet: Kelley Computing - Rember

Tack för tipset! Körde ett test och allt såg ut att vara okej

Det finns ett program som heter Rember som kan hjälpa dig testa minnet: Kelley Computing - Rember

1
Bevaka tråden