Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk vaknar hela tiden

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2011-01-08 09:18

Hej. Har köpt mig en extern hårddisk (Lacie Niel Pulton) för att lagra filmer och andra stora filer på. När det inte används läggs den i vila, och i början vaknade den stup i kvarten. Nu har jag tagit bort hårddisken från spotlight så den vaknar inte lika ofta längre, men fortfarande när man tex ska spara eller öppna en fil. Det börjar bli frustrerande nu, den är inte snabb (får upp badbollen 5-10 sek varje gång jag vill spara eller öppna en fil) och ganska högljudd. Den vaknar också vid andra tillfällen lite då och då.

Finns det något sätt att ställa in så hårddisken alltid är passiv tills jag antingen för över en fil till den eller klickar mig in i den?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-08 10:40

Troligen inte =/
Detta då när du sparar / öppnar filer så gör den dialogrutan alla diskar tillgängliga, därav "startar" den upp din externa disk med.
Det man kan göra är att avmontera disken, och därmed givetvis måste man montera den varje gång man vill spara / öppna en fil på den, alt ställa in i Energi-alternativen att datorn inte skall sätta diskarna i vila. Vet inte om det går att få externa diskar helt passiva tills att man aktivit klickar på dem dessvärre.

1
Bevaka tråden