Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigeringsprogram som passar mig?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har skaffat mig en Nikon D7000 och jag tycker det är skoj att gå ut och bara plåta. Jag tycker det är härligt att sitta vid datorn och redigera. Jag skulle vilja säga jag är amatör på både redigering och plåta. Jag upptäckte att varken iPhoto som jag har går att redigera rawfiler. Jag undrar om jag skulle ha glädje av ett nåt annat program. Jag undrar om ni har några förslag och erfarenheter? Eller är det bara smaksak som gäller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-03 17:40

Jag kör själv med Aperture och får ut vad jag vill av det programmet. Din kamera finns med på listan över kameror som supportas Apple - Aperture - Technical Specifications - RAW Support. Sedan finns ju även Lightroom som av många anses vara bra. Finns "Trial" av Aperture att tanka ner Apple - Aperture - Download a 30-day trial of Aperture 3 som funkar i 30 dagar.

Ursprungligen av onnyt:

Jag kör själv med Aperture och får ut vad jag vill av det programmet. Din kamera finns med på listan över kameror som supportas Apple - Aperture - Technical Specifications - RAW Support. Sedan finns ju även Lightroom som av många anses vara bra. Finns "Trial" av Aperture att tanka ner Apple - Aperture - Download a 30-day trial of Aperture 3 som funkar i 30 dagar.

Jag förstår att det verkar vara smaksmak emellan dessa program, men har dessa funktioner som den ena inte har? Jag undrar också om jag senare skaffar mig en ny kamera och sen när dessa program kommer med rawstöd för den nya kameran kommer jag behöva köpa en uppgradering eller får jag update gratis?

Jag föredrar att jobba med Adobe Lightroom och Photoshop för mina bilder. Dyra ja, men riktigt bra.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag föredrar att jobba med Adobe Lightroom och Photoshop för mina bilder. Dyra ja, men riktigt bra.

Jag såg på Scandinavian Photo om att de hade erbjudande om Lightroom för 2395 kr ordinarie 2995, men detta erbjudande går ut den 5:e så jag känner jag måste bestämma mig snabbt.

Både Aperture och Lightroom finns som trials så bara att ladda ner och testa vilket du trivs bäst med.

Precis, ladda ner och testa. Är du student kan du ju köpa programmen billigare också.

Jag har beslut ångest. Jag gillar båda. Nu får man press nu när det inte är långt kvar av Scandinavians erbjudande.

Mina fem spänn ligger hos Lightroom i det här fallet.

Gillar enkelheten, flödet genom programmet, att allt kan sparas som en "preset" och att programmet inte kräver den senaste macen för att funka bra.

Du blir nöjd vilket du än väljer, lite som canon/Nikon....

Försökt installera Aperture flera ggr och blir lika frustrerad varje gång och kastar ut det.

Ursprungligen av Goflorp:

Mina fem spänn ligger hos Lightroom i det här fallet.

Gillar enkelheten, flödet genom programmet, att allt kan sparas som en "preset" och att programmet inte kräver den senaste macen för att funka bra.

Du blir nöjd vilket du än väljer, lite som canon/Nikon....

Försökt installera Aperture flera ggr och blir lika frustrerad varje gång och kastar ut det.

Jag har svårt nu alltså först lära mig menyerna i både Lightroom och Aperture på så kort tid. Du har ingen möjlighet att göra eller visa en video med features som uppulära/ bra i Lightroom?

Ursprungligen av iPoduser:

Jag har svårt nu alltså först lära mig menyerna i både Lightroom och Aperture på så kort tid. Du har ingen möjlighet att göra eller visa en video med features som uppulära/ bra i Lightroom?

Finns massor.
AdobeTV | Getting Started with Adobe Photoshop Lightroom 3

/Mattias

Jag vill säga att jag köpte Aperture igår. Det känns som det kommer passa mig bra (:

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-07 13:37

På App Store eller?

Ursprungligen av onnyt:

På App Store eller?

Yes box. Kunde inte motstå det för 599kr. Nu är det bara att lära sig det helt hundra procentligt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-08 02:31

Riktigt bra pris och så kan du installera det på 5 Macar. Min single user licens kostade 2000:-

Ursprungligen av onnyt:

Riktigt bra pris och så kan du installera det på 5 Macar. Min single user licens kostade 2000:-

Vad jag har fattat som att den som kostar runt 2000 kr så får man användas för kommersiellt bruk medan den billiga på App Store inte får det.

1
Bevaka tråden