Ett steg - svårt att ta.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 18:03

Hej.

Lite specifikationer; jag har just nu en PC, 1.7GHz med 256 i RAM. Eftersom jag i 99% av tiden sitter och producerar grafik, musik och film på datorn börjar det gå ganska segt och jag är ärligt talat enormt trött på PCns tråkiga krångel och utseende - Windows alltså.

Nu tänkte jag ta ett steg längre och hoppa in i Apples underbara värld. Eftersom G5an nu lanseras kommer givetvis G4an att sjunka drastiskt i pris, men jag funderar starkt över vad som är värt att köpa och inte. Kanske kan ni ge lite tips. Är G5an såpass mycket kraftfullare än G4an, så att den är mer prisvärd? Syftet med datorn har jag redan nämnt; alla medium, mer eller mindre; grafik, musik och animation. Jag är - som jag i en annan tråd redan sagt - en fattig student som inte har råd med mycket här i världen. Men nu har jag sommarjobbat ihop en hel del faktiskt och funderar starkt på att köpa en 21" som jag sökte på Pricerunner; http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/71391/details - och sedan köpa en G4 eller G5.

Men nu har jag fått höra från alla möjliga håll och kanter att G5an - den billigaste varianten på 1.2GHz (korrekt?) - inte har 64bits processor och inte är något att ha såvida man väljer den dyraste med dualprocessor. Detta fick jag alltså höra från en s.k. "datakunnig". Jag själv, som inte är mycket att stoppa under julgranen när det handlar om Macintosh, förstår inte riktigt vad som är bra respektive dåligt jämförelsevis mellan G4 och G5.

I kort; är G5 värd att köpa? Ska jag istället köpa en billigare G4? Hur länge kan en G5 "stå ut", det vill säga; hur länge kan jag ha datorn utan att jag behöver uppgradera den? Om jag nu köper den billigaste varianten av G5an - går det sedan att uppgradera den med vanliga komponenter, eller behövs det specialelektronik - som jag fick höra från samma kille som sade att den billigaste varianten inte hade 64bits processor.

Lång fråga, långt svar. Men det här valet är livsavgörande för min del. Det handlar om enorma summor pengar. I varje fall för mig.

Observera dessutom att jag inte är världshaj på Apples produkter, och vill därför inte bli dumförklarad på något sätt.

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 18:14

*ler*

Alla G5 är allt 64-bit men de billigare har lite färre jättesnabba PCI och den billigaste har lite långsammare minne (och ev. HD men det minns jag inte)...

Men egentligen... QuickTime (grunden i video) är väl alltjämt 32-bit och det kan nog hända att det tar ett tag innan applikationerna du behöver är 64-bit rakt igenom - Vilket jag säger för att påpeka att en dualG4 med (mycket) DDRminne och snabb(a) HD kan vara väl så gott (och ganska billigt begagnat...)
Att tänka på om du funderar på dubbla skärmar är att det finns inte så många snabba grafikkort till PCI - men det är ju likadant på peze-sidan. Det mesta när det gäller minne, HD, kort etc. är ungefär som peze... i de flesta fall identiskt och i vissa fall men lite annan flashbar firmware...

mina 2-öre

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 18:27

Knata bort till MacTun (eller vad de heter) och kolla om de inte har något du kan får hyra några dagar för att prova

Det är ju ganska mycket pengar att switcha rätt upp och ner så det kan ju vara vettigt att "provköra" en smula .-)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 18:32

Ett tips: satsa på en riktigt bra, platt skärm. Köp ingen billig Samtron, det straffar sig i längden. Enligt min uppfattning (jag kan ha fel, jag kan ha rätt) är skärmen, tangentbordet, musen, skrivaren osv viktigare än klockfrekvensen, åtminstone till att börja med. Men en sunkig skärm pajar den bästa dator.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 18:47

Tack så hemskt mycket för svaren allihopa!

Så i kort; jag bör alltså köpa en G5a? Den bör hålla i åtminstone några år tills det behövs uppgradering? Hurvida det blir med skärmen är en annan fråga; det kan jag vända mig till ett annat forum, om inte annat. Jag har svårt, rent ekonomiskt, att köpa en dyrare variant, så det blir förmodligen en vanlig billig CRT skärm.

Övertyga mig. Ge mig feedback. Ge mig jämförelser mot PC-sidan varför en G5 skulle vara det bästa köpet.
Jag har mina åsikter, vilket egentligen bara ger positiv feedback åt Mac-sidan, men jag skulle vilja höra lite bättre expertis.

Vad tror ni? G5 eller inte? Den senare generationens G4 med uppgradering eller inte?

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 18:57

Kolla upp tråden med macpub i gbg och kom ner och känn på grejjorna (och träffa folk)
SOS kan säkert ordna en lite specialdemo om du frågar dom

[Säger jag som inte är inbjudande utan bara skvallrande *skratt* Men vad tusan...]

Citat:

Skrevs ursprungligen av trendol
Övertyga mig. Ge mig feedback. Ge mig jämförelser mot PC-sidan varför en G5 skulle vara det bästa köpet.

Skriv i tråden om G5-testet om vad du vill ska testas.

Själv tänker jag köpa den dyrare varianten så snart ekonomin tillåter, dvs om någon månad.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 19:20

Alltså, tack för svaren men jag var egentligen mer ute efter ett nogrannare svar än "köp den, den är bra". Vad är det som är bra med G5an? Jag förstår mig inte på alla tekniska (och mjukvaru) detaljer i Mac-världen, så tala med mig som om jag vore en korkad PC-tönt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 19:30

Varför köper du inte en Powerbook G4? En bärbar dator är guld värt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 19:32

Jag funderade på det också.
En begagnad Powerbook 15.2" ligger ju mellan 12-15.000 kr numera; billigt mao. Dock så vill jag nog hellre satsa på en stationär, då jag egentligen inte behöver en bärbar. Jag sitter på stjärten hemma framför datorn, inte på ett fik med en latthé.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 19:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Högdata har köpt upp MacTun och finns inte kvar längre då Högdata öven har blivit uppköpta av ett finskt företag.

Vet inte om det finns nått på nya studenternas hus (mitt emot universitesbiblioteket). Men du kan ju alltid kolla.

Mactun finns allt kvar, de har numera kontor hos högdata vid kasernhöjden. Det är sagt att de efter sommaren skall ha en massa Macgrejor att se och känna på, men jag vet inte om de har det i skrivande stund. Jag var där och kände på en 17" PB.

Annars så är Estrad här i stan Mac-åf. Så vill du prata med någon om musik på macar så gå dit och snacka med Håkan, de har dessutom räntefria lån vilket lönar sig om man vill köpa dyra saker.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 19:35

Jag har varit inne på Estrad.
Men det primära är inte musik, utan grafik, animation och film. Och det vet jag att Mac är fruktansvärt bra på.

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 19:39
Citat:

Alltså, tack för svaren men jag var egentligen mer ute efter ett nogrannare svar än "köp den, den är bra". Vad är det som är bra med G5an? Jag förstår mig inte på alla tekniska (och mjukvaru) detaljer i Mac-världen, så tala med mig som om jag vore en korkad PC-tönt

Äh... dator som dator
Du får en dator som gör det du vill med gott om program för det du vill - och den gör det på ett för dig trevligt sätt...
Din sympatiske polare i cybervärlden / Ditt sympatiska arbetsredskap

p.s.
Du får en / två snabba processorer kopplade till en bus som är skitsnabb (runt 6GB/s) till cachen och som är bland det snabbare du hittar för vettiga pengar till grafiken(8x AGP) och minnet(DDR800). du får snabba diskar (serialATA) och tillgång till en jättesnabb PCI plats (XPCI) och två snabba (PCI 133).
Du får ett *nix baserat OS som är modulärt och som bara blir snabbare med tiden... Står i frontlinjen för att få nyttja 64-bit rakt igenom (processor, bussar, cache och minne - disk och PCI är ju givetvis smalare) och kommer kunna få verklig nytta av 64-bit program när de kommer. Möjlighet att använda några GB internminne och uppåt TB hårddisk.
Får fertalet snabba anslutningar USB2, FW400mbps FW800mbps.
Får en TYST dator (runt 35dbA).
Du får massa saker - men du får framför allt en manick som blir din polare
d.s.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 19:41

Du kan ju alltid traska iväg till högdata och prata med Magnus Tuneld, och även om de inte har någon G5a hemma så finns det alltid någon mac att leka lite med.:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 19:46

Pär, det där var nog mer ett svar som jag var ute efter. Vänligt!

Dessutom - även till er andra; är det bra att köra en dator på avbetalning med ca 5000 som jag betalar på direkten av 19000 kr och sedan en viss månadsavgift. Någon som provat det, eller placerar ni alla upp era zebraskinnsbörsar på disken och vrålar efter dyrgripar? Jag har inte råd, som sagt, med hela summan så därför funderar jag på Apples avbetalning. Bra / Dåligt?

• Medlem
  • 2003-08-22 19:46

När man köper nytt vill man ju ofta ha det senaste, men om du hittar en snabb G4 billigt så är den ett bra alternativ också.

Betänk att båten i filmen Titanic gjordes på PII:or och 3DS Max, som inte ens går att sälja som skrot idag, så med en modern G4 eller G5:a så kan du (om kreativiteten finns) göra vad som helst. I princip alla specialeffekter på film görs med hjälp av G4:or och Shake bl a, så att säga att den inte är användbar för en student är lite magstarkt.

Har du råd med en G5:a är den ett bra köp. Har du inte råd är en G4:a också ett bra köp. Begagnat kan du få dem till riktiga vrakpriser i min mening.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 19:50
Citat:

Pär, det där var nog mer ett svar som jag var ute efter. Vänligt!

Dessutom - även till er andra; är det bra att köra en dator på avbetalning med ca 5000 som jag betalar på direkten av 19000 kr och sedan en viss månadsavgift. Någon som provat det, eller placerar ni alla upp era zebraskinnsbörsar på disken och vrålar efter dyrgripar? Jag har inte råd, som sagt, med hela summan så därför funderar jag på Apples avbetalning. Bra / Dåligt?

När jag skulle köpa dator för ca 2 år sedan så vart det billigare att köpa räntefritt på Estrad än att använda sig utav Apples finansieringsplaner, detta trots att jag inte fick studentrabatt på Estrad. Numera har ju studenterna i Karlstad mecenatkort och får därmed 10% rabatt vilket nog ändrar läget lite. Men det kan ändå vara värt att kolla upp lite andra ställens avbetalningsmöjligheter och jämföra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 20:06

Instämmer med stfm. Det är det jag funderar över - jag är kluven här. Det är därför jag är tveksam till ett G5-köp. Man blir ju sugen så fort man ser den tekniska specifikationen, men ändå så kanske ekonomin inte tillåter det.

Peth - jo jag vet. Säljer Estrad Apple datorer rentav? Till en billig penning till och med?

Det jag vill ha är:

- Minst 1GHz
- Minst 256, helst 512 ram
- Minst 60gb hd
- Minst ett 32-64mb grafikkort

Då är frågan om det är mer värt att köpa en G4 än en G5, med tanke på priset.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 20:14

Jag antar att du vill kunna bränna dvd-filmer och då stiger den billigaste G4:an i pris med 2100 krokodiler och minskar prisskillnaden en hel del till G5:an.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-22 20:18

Nej, DVD-brännare behövs inte. Det har jag inget behov av. Än så länge. Bara datorn i sig. Som sagt, jämförelsen mellan G4 och G5, det är där dilemmat ligger. Jag är kluven, fortfarande.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 20:24

Jag antar att du inte behöver bestämma dig riktigt ännu utan kan vänta tills det kommer tester, 99mac skulle visst få en dator att testa nu på måndag och macworld verkar redan, av bildbevis att dömma, testa ett ex. (ett test som visserligen inte kommer att publiceras förrän om en dryg månad.

1
Bevaka tråden