Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min fru undrar: Hur mycket ström drar en Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 00:30

Jag fattar inte diskussionen om el-priser... Det är ju sk*t-pengar i jämförelse vad vi lägger ner på annat! Och då är ju el bland det viktigaste vi har, med tanke på hur vårt behov ser ut nuförtiden... (vilket påminner om att jag fortfarande längtar efter ett 6-månaders elavbrott - seriöst - som skulle få mänskligheten på andra tankar)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-12-11 01:47
Ursprungligen av Clavius:

Jag fattar inte diskussionen om el-priser... Det är ju sk*t-pengar i jämförelse vad vi lägger ner på annat! Och då är ju el bland det viktigaste vi har, med tanke på hur vårt behov ser ut nuförtiden... (vilket påminner om att jag fortfarande längtar efter ett 6-månaders elavbrott - seriöst - som skulle få mänskligheten på andra tankar)

Håller med om att el är ett grymt viktigt för vårt samhälle Fast de känns ändå som om nätbolagen/elbolagen tar lite väl mkt betalat för sina tjänster. Skulle dock inte klaga om de satsade mer av sina vinster på forskning och utveckling av förnybara energilösningar.

  • Medlem
  • 2010-12-11 05:37
Ursprungligen av MrCoffee:

Håller med om att el är ett grymt viktigt för vårt samhälle Fast de känns ändå som om nätbolagen/elbolagen tar lite väl mkt betalat för sina tjänster. Skulle dock inte klaga om de satsade mer av sina vinster på forskning och utveckling av förnybara energilösningar.

Prova att bo utomlands, så skall du se hur billig elen egentligen är i Sverige.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Prova att bo utomlands, så skall du se hur billig elen egentligen är i Sverige.

I Australien är elen typ 3-4 gånger så dyr, typ. Det var helt galet stor skillnad. Sverige är superbilligt tack vare vattenkraften och hög andel kärnkraft jämfört med många andra länder.

Ursprungligen av Björnström:

I Australien är elen typ 3-4 gånger så dyr, typ. Det var helt galet stor skillnad. Sverige är superbilligt tack vare vattenkraften och hög andel kärnkraft jämfört med många andra länder.

Jo visst...

Mycket av den el Sverige använder är importerad el från kolkraft i och med att svenska Vattenfall äger en massa kolkraftverk i Tyskland.

Hälften av de svenska kärnkraftverken står ju still vintertid.

Svensk el ÄR billig, men inte skatten som man betalar ovanpå elavgifterna! Att jag sedan betalar MOMS PÅ SKATTEN gör mej riktigt glad...

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-11 18:22
Ursprungligen av Björnström:

I Australien är elen typ 3-4 gånger så dyr, typ. Det var helt galet stor skillnad. Sverige är superbilligt tack vare vattenkraften och hög andel kärnkraft jämfört med många andra länder.

Bor man på lämplig breddgrad - typ södra Queensland - behöver man inte varma upp huset och kanske inte kyla ned det så mycket heller.

MOMS är ett djävulens påfund! Det är en skatt som fungerar som salt i såret. Om elpriset går upp blir det ytterligare fördyrat på grund av det procentuella påslaget. Om jag vore politiker skulle jag säga: Under fem år framåt betalr ni 5 öre/kWh(en fix skatt) - allt för att det skall bli kallare i Sverige. Alla vet ju att när vi förbrukar energi så drabbas vi av den global uppvärmning. Det är ju bara att sticka ut nosen i Sverige och känna hettan från värmestrålningen!

Jag bor utomlands, på Kanarieöarna närmare bestämt. Inget behov av värmning eller kylning av huset. När vi bytte från varmvattenberedare till solpanel minskade energiförbrukningen med 36%. Vår el kommer från oljekraftverk men det kommer att bli naturgas och mer vindkraft.

Priset för vår el är 0,125 Euro/kWh = 1,28 SEK/kWh. Lyckligtvis är vi inte fulla medlemmar i EU och vi tillåts därför tillämpa 5% moms på detta pris.

O.K. billig el i Sverige, men att flytta tillbaka dit, nej tack!

Senast redigerat 2010-12-11 09:13
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag bor utomlands, på Kanarieöarna närmare bestämt. Inget behov av värmning eller kylning av huset. När vi bytte från varmvattenberedare till solpanel minskade energiförbrukningen med 36%. Vår el kommer från oljekraftverk men det kommer att bli naturgas och mer vindkraft.

Priset för vår el är 0,125 Euro/kWh = 1,28 SEK/kWh. Lyckligtvis är vi inte fulla medlemmar i EU och vi tillåts därför tillämpa 5% moms på detta pris.

O.K. billig el i Sverige, men att flytta tillbaka dit, nej tack!

Som alla andra kommer du väl hem när du blir gammal och gaggig och behöver lite sjukvård kanske.

Priset där verkar vara samma som här, vi betalar väl i runda kronor 1 spänn plus momsen för elen här.
Skillnaden är ju att på sydligare breddgrader så kan soleneergi ge mer och behovet är mindre iom klimatet.

Det är skrämmande att läsa att elen är lika dyr i Sverige som här, men svensken har alltid varit ett folk som är lätt att pungslå. Dessutom är politikerna bra på att slå blå dunster i ögonen på svensken. Många tror därför att man lever flott som pensionär utomlands och inte betalar ett öre till Sverige, för att sedan återvända och åtnjuta gratis vård. Så är inte fallet. Det är ren propaganda för att utmåla utlandssvenkar som smutsiga skattesmitare. En svensk pensionär som är bosatt i Spanien betalar 25% SINK-skatt till Sverige - UTAN ATT FÅ NÅGONTING i GENGÄLD.

Betalar man skatt i Spanien får man också sjukvård här. Så, vad skall man i Sverige att göra? Att jag inte är intresserad av svensk vård beror på att den spanska är minst lika bra som den svenska, om inte bättre.

Tillbaka till huvudspåret: Jag har en energimätare som jag kopplar in för att avslöja utrustning som slukar el. Som resultat av mätningarna använder jag inte längre värmeelementen i diskmaskinen, hetvatten får jag ju gratis från solpanelen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 18:29

Status för min rigg just nu:

Mac Pro (pumpar musik från m1live.com)
19 tum skärm
Creative 2+1
IKEA lampa 15 W
=
250 W
260 VA
1,1 A

Vi kanske skall lämna skatterna och politiken utanför diskussionen.
Det blir lätt bitchfight då

Nästa hus, som jag kommer bygga nytt (www.furuvillan.se), blir troligen jordvärme/bergvärme och solpaneler (Solfångare, Solvärme, Vedpanna, Pelletskamin & Ackumulatortank)
på taket. Har priset på solceller dalat så blir det det med, kanske kan man ha 12/24V-slinga i huset och slippa
"elda upp" en massa energi i omformare...

EDIT: furuvillan.se funkar inte, kör finska; http://www.honkamajat.fi/sweden/quality_swe.html

Senast redigerat 2010-12-12 02:02
  • Medlem
  • 2010-12-12 01:43
Ursprungligen av Goflorp:

Vi kanske skall lämna skatterna och politiken utanför diskussionen.
Det blir lätt bitchfight då

Nästa hus, som jag kommer bygga nytt (www.furuvillan.se), blir troligen jordvärme/bergvärme och solpaneler (Solfångare, Solvärme, Vedpanna, Pelletskamin & Ackumulatortank)
på taket. Har priset på solceller dalat så blir det det med, kanske kan man ha 12/24V-slinga i huset och slippa
"elda upp" en massa energi i omformare...

Din länk till Furuvillan funkar inte.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Din länk till Furuvillan funkar inte.

Använd finska "originallänken" (honkamajat betyder furuvillan ...

Honkamajat - Kvalitet

fantastiska hus.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-12-12 02:47
Ursprungligen av Goflorp:

Använd finska "originallänken" (honkamajat betyder furuvillan ...

Honkamajat - Kvalitet

fantastiska hus.

Ser ju onekligen mycket trevligt ut!

Kära forummedlemmar: Denna tråd ligger inte i Loungen, och är således ingen snacktråd om allehanda energirelaterade ämnen.

Håll er till ämnet fortsättningsvis. Nya off topic-inlägg kommer att raderas.

// Inlägg i egenskap av moderator.

Det med EL räkning är lite svårtolkat ibland.
När jag hade Studio med flertalet hårdvarusyntar 5-6 st och mixers, datorer mm så låg jag aldrig över 400 kr / mån

Nu ligger jag över 500 kr månaden, jag har en iMac 27" som är igång 24/7 dock används den kanske 60% per dag.
Mac Mini med 8 st FireWire diskar som står på dygnet runt likaså där så är väl diskarna i vila så länge de inte blir väckta av ngn som vill se film från sin iPad/iPhone.

Tvn är nog största boven 60" Pioneer Kuro Plasma tror den ligger på över 600 kw, den kanske är igång 4,5h / dag likaså förstärkaren då.

Däremot kommer jag ihåg att när jag hade Mac Pro så hade jag också väldigt höga elräkningar, körde dock alltid dubbla skärmar ocskå men ändå.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-12-12 14:44
Ursprungligen av @ndreas:

Tvn är nog största boven 60" Pioneer Kuro Plasma tror den ligger på över 600 kw, den kanske är igång 4,5h.

TV på 600kW ? nja, watt kanske..

Och för övrigt, en modern tvättmaskin använder tydligen cirka 0,8kWh per tvätt i snitt, en äldre cirka 1,5kWh.

Det finns fina sidor med fakta på nätet, exempelvis denna:
Energimärke produkter

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-08 20:17

Jag hade en stationär PC med 6 hårddiskar i som filserver ett tag. Den kostade mig 80kr i månaden i el enligt en tillkopplad elmätare. Nu lär ju en Mac Pro dra mer samt att elpriset är högre men mycket mer än 200kr/månad lär den nog inte dra.

Ett tag hade jag ett stort 720 liters akvarium med gigantisk lysrörsramp till. Den fick verkligen fart på elmätare. När jag sålde det sjönk elräkningen med nästan 500kr/månaden.

Hehe.. Själv bor jag i en stor villa (full källare, två fullstora våningar samt inredd vindsvåning). Villan är från ca 1930 med 2-glasfönster. Varje helplan är ca 100 kvm. Förra vintern körde vi på rörligt elpris (elavtalet hade gått ut, och innan jag insåg det var det åt helvete för dyrt för att binda). Klockade in på över 11 000 PER MÅNAD under 1-2 månader när det var som kallast. Men då värms huset med panna med elpatron, samt att jag och min sambo jobbar hemifrån (jag med datorer, hon syr/trycker saker och har bl a en värmepress som står på mest hela arbetsdagen). Inte direkt ekonomiskt någonstans. Visserligen driver jag företag, så mycket av driftskostnaderna betalas via företaget, men ändå.

Pannan är ganska usel också, så jag kommer att uppgradera till bergvärme väldigt snart..

Min poäng? Det kunde vara värre

Vi har köpt ny lägenhet och ska snart flytta - nu är det dags att sälja datorn...
http://www.99.se/mac-stationara-annonser/285117-mac-pro-dualcore-xeon-2-66ghz.html

Bevaka tråden