Jag ska köpa min första begagnade Mac för ca 2000kr - tips?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-07 13:07

Hej

Har stationär PC och har haft bärbar PC, men nu är det nog dags för första bärbara Mac datorn.

Då ekonomin är begränsad och jag inte riktigt vet hur jag kommer att trivas med en Mac så skulle jag vilja ha lite råd om hur långt bak i tiden man kan gå i sortimentet utan att det blir helt hopplöst segt att använda den.

Den ska inte användas till spelande eller redigering utan vanligt surfande kanske kolla någon film och köra musik igenom den.
Wlan hade ju varit trevligt om den hade.

Om jag har runt 2000:-, vad ska jag leta efter på begagnat marknaden?

Tack på förhand!
- Stefan

• Medlem
  • Överallt
  • 2010-12-07 13:13

Du vill åtminstone ha en med Intel-processor. Jag tror du får spara ihop lite mer pengar.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-07 13:27

Har som sagt ingen koll alls när det gäller Mac, men jag anade att 2000:- var i lägsta laget.
Skulle nog kunna skaka fram lite extra cash, så alla förslag är välkomna.

Var landar vi någonstans om vi pratar årsmodell?
Och processor, vilka modeller kör med intel?

Är det verkligen nödvändigt att köra med det senaste OS?

• Medlem
  • Täby
  • 2010-12-07 13:30
Ursprungligen av SteKar:

Var landar vi någonstans om vi pratar årsmodell?
Och processor, vilka modeller kör med intel?

Akta dig för maskiner som heter någonting med Power (PowerMac, PowerBook osv) alla dessa kör PowerPC processor.
Mac Pro, Macbook, Macbook Pro kör alla Intel.
Sedan med MacMini samt iMac blir det svårare utifrån bara namnet.

Ursprungligen av kainen:

Akta dig för maskiner som heter någonting med Power...

Utan att låta bordus, men SKITSNACK!!

Vi snackar om en kille som vill köpa sin första Mac på BUDGET och är helt ny till plattformen.

De svaren han fått är precis de som gör att vissa aldrig tar steget över till Mac OS, de som alltid säger "det är för dyrt".

Mitt råd är köp en PowerMac eller PowerBook, så bra din budget tillåter, kör den i sex månader och jag garanterar att du är fastbiten och kommer att spara ihop mer slamntar, sälja din PPC Power*** och köpa en nyare Intel Mac.

Alla måste inte köra SnowLeopard!! Till största delen så är Leopard och SnowLeopard exakt lika, och Tiger är inte heller något dåligt system där man kan göra massor av grejer, framför allt om man är helt ny till platformen. T.o.m. Panter är väldigt användbart.

Att höra dessa inlägg gör mej faktiskt lite irriterad då en av de största fördelarna med Mac OS X är just det att datorerna håller längre än Windows PC datorer gör. Köp en PC för 2000 spänn och du får en betydligt nyare PC än motsvarande Mac, men användbarheten/känslan av att den är användbar är betydligt mindre.

Jag kör själv en PowerBook 12" 1.33GHz (enligt er oanvändbar) men fungerar utmärkt till en massa saker, och kan t.o.m. köra en extern skärm i HD upplösning, men så klart talar jag inte om att titta på film i HD.

Är det film man är ute efter att titta på så ska man köpa en dedikerad filmfilsspelare, finns för runt 1000kr som spelar .mkv filer i 720p, men en "gammal" PowerBook med 1.5GHz G4 processor och 1GB funkar utmärkt till en massa saker, för så vitt jag vet så finns det inget "bäst före" datum på mjukvara. Jag skriver all min hockeystatistik i Office 2004, räknar fortfarande rätt.

LCR

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-13 12:25
Ursprungligen av LCR:

Utan att låta bordus, men SKITSNACK!!

Vi snackar om en kille som vill köpa sin första Mac på BUDGET och är helt ny till plattformen.

De svaren han fått är precis de som gör att vissa aldrig tar steget över till Mac OS, de som alltid säger "det är för dyrt".

Mitt råd är köp en PowerMac eller PowerBook, så bra din budget tillåter, kör den i sex månader och jag garanterar att du är fastbiten och kommer att spara ihop mer slamntar, sälja din PPC Power*** och köpa en nyare Intel Mac.

Alla måste inte köra SnowLeopard!! Till största delen så är Leopard och SnowLeopard exakt lika, och Tiger är inte heller något dåligt system där man kan göra massor av grejer, framför allt om man är helt ny till platformen. T.o.m. Panter är väldigt användbart.

Att höra dessa inlägg gör mej faktiskt lite irriterad då en av de största fördelarna med Mac OS X är just det att datorerna håller längre än Windows PC datorer gör. Köp en PC för 2000 spänn och du får en betydligt nyare PC än motsvarande Mac, men användbarheten/känslan av att den är användbar är betydligt mindre.

Jag kör själv en PowerBook 12" 1.33GHz (enligt er oanvändbar) men fungerar utmärkt till en massa saker, och kan t.o.m. köra en extern skärm i HD upplösning, men så klart talar jag inte om att titta på film i HD.

Är det film man är ute efter att titta på så ska man köpa en dedikerad filmfilsspelare, finns för runt 1000kr som spelar .mkv filer i 720p, men en "gammal" PowerBook med 1.5GHz G4 processor och 1GB funkar utmärkt till en massa saker, för så vitt jag vet så finns det inget "bäst före" datum på mjukvara. Jag skriver all min hockeystatistik i Office 2004, räknar fortfarande rätt.

LCR

På helgerna sitter jag på en MacMini 1.25GHz G4 med 1Gb minne... Kör Tiger och det fungerar fint med Flash avstängt! Ingen raket men som du säger är man ny på plattformen så är det säkerligen tillräckligt att prova runt med.

Intel är inget krav, men det öppnar betydligt fler dörrar med bla. Bootcamp.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-07 13:14

och minst 2GB RAM. Lägg lite mer pengar på hög så du kan köpa en Mac Mini Intel med minst 2GB. Den kan du få för 3500:- om du har tur. Du kan sälja den för lika mycket om du inte trivs med Mac.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-12-07 13:17

Jag skulle rekomendera dig att åtminstonde välja en maskin med Intel processor som kom för några år sedan. Om du väljer en maskin med PowerPC processor så kan du tex inte köra det senaste operativsystemet Mac OSX Snowleopard.

Däremot kan det nog bli svårt att hitta en Intel maskin för det priset tror jag... Men jag är inte helt 100 på det så det får någon annan svara på

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-07 13:23
Ursprungligen av kainen:

Däremot kan det nog bli svårt att hitta en Intel maskin för det priset tror jag... Men jag är inte helt 100 på det så det får någon annan svara på

Inte en chans. Om man har tur på blocket, kanske, fast med det priset ryker en mac mini intel på en kvart.

2000 för en Mac med Intelprocessor är svårt (även om det kan gå efter lång tids letande). Intelprocessor är ju mer framtidssäker, men som LCR skrev så behöver man inte köra det nyaste och hetaste för att det ska fungera. Det är väl värt en tankeställare vad du känner för att lägga pengar på.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-07 20:53

Många olika åsikter här, ni gör det inte lätt för mig

Jag är lite orolig för att en äldre med PowerPc-processor inte ska räcka till, oroar jag mig i onödan?
Behöver som sagt inget krutpaket för redigering eller spel, bara den inte segar när man surfar. Spotify bör den klara, och köra lite serier i lägre kvalitet.

Om man ska satsa lite högre är det intel 2ghz med 2g minne som gäller då?
Vad brukar vara standard för en sådan, dvd brännare, wlan, blåtand?
12" eller 15" någon större skillnad på dom två mer än stl?

iBook, är det nått att ha?
Vad bör man ge för en 4G med 1,07Ghz, 768ram, 60gb hdd, wlan, 12"?
Och skulle en sådan fixa det jag vill?

Ursprungligen av SteKar:

iBook, är det nått att ha?

Nej. Underdimensionerat, svårmekat (massor av skruvar).

PowerBook G4 1.5 eller 1.67GHz med minst 1GB RAM gör allt du nämner utan problem, men inom kort kommer du att vilja köpa något bättre och då är det bättre att ta ett större kliv när du kan än att halvfega nu.

Ursprungligen av zinned:

En bra sajt för dig att kolla priser på olika Mac'ar i dess olika konfigurationer är Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPad, iPhone Occasion

Kolla där så ser du vad olika Mac'ar bör ligga på i andrahandsvärde.

Måste säga att de modeller jag nyligen sålt stämmer förvånansvärt bra överens prismässigt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 20:58

En bra sajt för dig att kolla priser på olika Mac'ar i dess olika konfigurationer är Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPad, iPhone Occasion

Kolla där så ser du vad olika Mac'ar bör ligga på i andrahandsvärde.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-07 21:14

Trevlig sida, men hur bra stämmer priserna man får fram egentligen?

Slog in dom siffrorna jag nämde förut och fick fram att den skulle vara värd 760:-
Känns ju som att det skulle vara för billigt eller är den burken rena skräpet?

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-12 21:45

Tack för alla råd och synpunkter.

Jag är inte i akut behov av en bärbara dator, så efter att ha läst på lite mer om saken så blir det till att lägga lite mer pengar på hög och satsa på något som är lite bättre och förhoppningsvis håller ett tag utan att jag känner att jag måste uppgradera inom kort.

Kommer säkert återkomma med mer frågor när det närmar sig köp

Försök hitta en Macbook istället för en Mac mini. Dessa har oftast lägre pris. Mac Mini är många som vill ha för mediacenter.
En polare köpte en Core2Duo 2.16 Ghz med 2Gb ram för 2000 förra året. Så de finns. Men de säljs snabbt på Blocket osv. Men håll utkick och kolla på blocket varje dag så är chansen för ett fynd stort:)

Lycka till!

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-13 12:35

Spara till en iMac med antingen G5 eller Intel. Intel är att föredra. iMac G5 ska väl att få tag på för 2-3000 kr beroende på hur snabb den är. Såg en annons på blocket på en 1.8GHz iMac G5 för 2000kr men vet inte hur seriöst det är. Jag tror att de flesta iMac har blåtand och wlan inbyggt.

//Rob

Senast redigerat 2010-12-13 16:36
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-14 21:43

Har redan en stationär PC som jag är nöjd med (än så länge)
Så det är en bärbar jag är ute efter, men tack för era förslag ändå.

-Stefan

Ursprungligen av SteKar:

Har redan en stationär PC som jag är nöjd med (än så länge)
Så det är en bärbar jag är ute efter, men tack för era förslag ändå.

-Stefan

Sälj PC'n ta pengarna och lägg dem i högen "ihopsparat", köp en riktigt bra burk.

tvivlar starkt på att du kommer ångra dig.

8 (åtta) i bekantskapskretsen har nu sålt sina PC och gått över till Mac, ingen är missnöjd.
Alla har 0 (noll) datarelaterade problem just nu, jag vet för de ringer mig om det skulle vara
något. 2 av dessa 8 är riktiga "noviser" på datorer - de klarar sig ändå.
iMac Mac pro (1st) och Bärbara 13 och 15 är det som gäller.

Se om du samtidigt kan tjacka av all den där bråten man alltid har runtikring.

Ursprungligen av Goflorp:

Sälj PC'n ta pengarna och lägg dem i högen "ihopsparat", köp en riktigt bra burk.

tvivlar starkt på att du kommer ångra dig.

8 (åtta) i bekantskapskretsen har nu sålt sina PC och gått över till Mac, ingen är missnöjd.
Alla har 0 (noll) datarelaterade problem just nu, jag vet för de ringer mig om det skulle vara
något. 2 av dessa 8 är riktiga "noviser" på datorer - de klarar sig ändå.
iMac Mac pro (1st) och Bärbara 13 och 15 är det som gäller.

Se om du samtidigt kan tjacka av all den där bråten man alltid har runtikring.

Min gamla mamma använder en gammal laptop med Ubuntu linux på, hon har inga som helst problem heller.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2010-12-14 22:02

Haha Jag tvivlar inte på er, men PCn får hänga med ett tag till. lär ju inte få många kronor för den vilket som

Nu efter lite tankearbete/på läsning och omprioriteringar så har rubriken blivit gammal och lite missvisande.
Kommer försöka satsa på en 15" med intel-processor. budget runt 5 - 6000:-

1
Bevaka tråden