Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook startar inte, stannar vid äpplet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade för några månader sen probem för första gången. Datorn startar men kommer inte längre än till äpplet, den står bara o snurrar där.. Lämnade in den fick till svar att den "bara" tar en omväg för att starta upp.. Just det min modell jag har är macbook som kom ut hösten 2008, den som ser ut som en nuvarande macbook pro 13.3".

Hände samma sak för en månad sen, fick igång den genom att sätta i installationsskivan, och starta från nätverket.. Men den kraschade sen igen. Nu fungerar inte det inte att starta från nätverket heller..

Jag har testat allt tror jag, men alla dessa kombinationer med bokstäver när man startar upp datorn..

Jag har även testat att installera om men det går inte det heller. Minns inte riktigt vad det står varför det inte går men det var att jag skulle ändra något med startskiva?

Jag har gått in i kollat att allt är ok på cd-skivan och det var det..

Tror ni hårddisken har kraschat nu?

Så less att man betalar 995 kronor och ändå består problemet.. Bör kanske tillägga att jag inte är så pass kunnig inom detta. Har ni några konkreta tips eller ska jag få lov o lämna in den igen..

Försökte nu radera via skivverktyg men står att radering av enhet misslyckades. Kunde inte ta bort skiva från skrivbordet..

Hur gör man då, snälla hjälp!

995:- ändå problem. Om du har du haft den på reparation finns det ju garanti på reparationen också.
Har precis haft samma problem med en Imac. Den frös också först vid äpplet sedan helblank skärm. Provade också allt men lämnade till slut in den och det visade sig vara logikkortet som gått. Dyrt. Men det är ju svårt att sagä om det är samma problem du har. Jag fick tipset att prova att starta den från en annan dator och därifrån försöka ta informationen, ominstallera osv. Nu har jag ny dator och min gamla får den urplockade HD fungera som backup.

denna info finns som hjälp i Apple om du vill prova detta igen vill säga:
Det kan uppstå situationer då du behöver installera om Mac OS X. Du kan installera om Mac OS X och behålla dina befintliga filer och inställningar.

ANMÄRKNING: Om du vill installera om Mac OS X från en annan dator i nätverket läser du:
Använda en annan dators DVD- eller CD-enhet
Så här installerar du om Mac OS X:

Mata in installations-CD-skivan för Mac OS X och dubbelklicka på symbolen Installera Mac OS X.

Följ anvisningarna på skärmen. I panelen där du väljer målskiva väljer du den nuvarande Mac OS X-skivan (i det flesta fall är det den enda tillgängliga).

Om du vill ange vila delar av Mac OS X som ska installeras klickar du på Anpassa och väljer sedan de delar du vill installera. I annat fall klickar du på Installera (rekommenderas).

Om du har köpt en fristående version av Mac OS X finns installationsanvisningarna i en PDF-fil på installationsskivan för Mac OS X.

Om du måste installera om den version av Mac OS X som var förinstallerad på datorn när du köpte den, eller om du måste återställa all programvara på datorn, inklusive program från Apple och andra tillverkare och fler drivrutiner för skrivare, läser du anvisningarna i handboken som följde med datorn.

Om du behöver installera om Mac OS X och du har använt Time Machine för att säkerhetskopiera dina program, filer och användarinställningar kan du enkelt återställa denna information från säkerhetskopian av Time Machine när du har installerat om Mac OS X. Mer information finns i:

Du kan radera och sedan installera om Mac OS X på startskivan med hjälp av Skivverktyg i Mac OS X-installeraren.

ANMÄRKNING: Innan du raderar och installerar om bör du säkerhetskopiera dina viktiga filer. Om du installerar på en bärbar dator, kontrollera först att nätadaptern är ansluten och inkopplad.
Så här raderar och installerar du om Mac OS X:

Mata in installationsskivan för Mac OS X i datorns optiska enhet (eller en optisk enhet som är ansluten till datorn) och dubbelklicka på symbolen Install Mac OS X.

ANMÄRKNING: Om du använder en annan dators optiska enhet så kontrollerar du att datorn är inställd för fjärrinstallation och gå sedan till steg 3. Vill du ha mer information om fjärrinstallation läser du:

Fjärrinstallera Mac OS X
Klicka på Verktygsprogram i Installeraren och klicka sedan på Starta om.

När språkväljaren visas ställer du in ditt språk och klickar sedan på Fortsätt (ser ut som en lite pil).

Välj Verktyg > Skivverktyg i Installeraren.

Markera startskivan i listan till vänster och klicka på fliken Radera.

I popupmenyn Format väljer du Mac OS Extended (journalförd), skriver in ett namn på skivan och klickar på Radera.

När skivan har raderats väljer du Skivverktyg > Avsluta Skivverktyg och följer sedan anvisningarna för ominstallation av Mac OS X i Mac OS X-installeraren.

Här kan du läsa mer om att installera om Mac OS X:

Installera om Mac OS X
Relaterade ämnen
Installera om program som följde med datorn
Återställa hela systemet

Jag har testat just det att radera skivan med journalförd o så, men det går inte det är då det står att radering av enhet misslyckades. Kunde inte ta bort skiva från skrivbordet..

Jag får ringa dit och höra vad de säger.. Suck om det är logikkortet =/ jag skiter i allt som är på datorn, jag har de flesta bilder på iphonen o kan fixa över alla bilder på så sätt. jag vill bara få den att fungera! =/

  • Medlem
  • 2010-12-04 02:59

Låter ju som hårddisken i mina öron. Har du möjlighet att låna en 2,5" hårddisk och prova den i macen?

Min man har en macbook pro 13.3 tums... kan man testa med den? eller så köper jag helt enkelt en ny hårddisk till min och testar..... hellre de än att lämna in och de säger att det är hårddisken hehe. då spar jag kanske in lite pengar

har pratat med fler nu över jul och de tror även de att det är hårddisken. så vi kör på det

  • Medlem
  • 2010-12-27 00:47
Ursprungligen av stikosara:

Min man har en macbook pro 13.3 tums... kan man testa med den? eller så köper jag helt enkelt en ny hårddisk till min och testar..... hellre de än att lämna in och de säger att det är hårddisken hehe. då spar jag kanske in lite pengar

har pratat med fler nu över jul och de tror även de att det är hårddisken. så vi kör på det

Ja sätt du in den i mannens dator och försök blåsa disken där och installera ett operativsystem. Funkar det inte i den datorn heller, så är nog disken toast. Gör det innan du går och köper en ny disk. Lycka till!

Så man vågar göra så alltså? haha jag är inte så kunnig som ni kanske märker Jag förstör inget på hans dator då om jag testar med min hårddisk?

  • Medlem
  • 2010-12-29 16:26
Ursprungligen av stikosara:

Så man vågar göra så alltså? haha jag är inte så kunnig som ni kanske märker Jag förstör inget på hans dator då om jag testar med min hårddisk?

Det har jag mycket svårt att tro. Du tar ju ut hans hårddisk och sätter i din egen, så hans data påverkas ju inte. Går inte din hårddisk att formatera i hans dator så är den kass.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-13 21:11

kör disc-worrior

  • Medlem
  • 2011-06-14 02:38
Ursprungligen av whilan:

kör disc-worrior

Eller kanske DiskWarrior?

1
Bevaka tråden