Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som har problem med lagg med Ljud och Film via Time capsule/ Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-09 03:01

Suttit uppe halva natten! blir galen! Får inget svar och vet inte varför det är såhär!

Har en lösning, men den är mycket konstig!!!

Saken är den att jag har en PlayStation 3 som jag vill streama musik och filmer till, men det laggar. Jag vet att PS3 har dåligt wireless så jag har följande koppling

MBA ---> Wireless n 5ghz ---> Time capsule ----> wireless n 5ghz ---> Airport extreme ---> playstation 3

alltså har en airport extreme som är länkad till 5 ghz endast som jag har en nätverkskabel mellan ps3 och airport extreme.

även fast detta skall gå i 300 mbit så får det i runt 26 mbit, vilket som gör att allting laggar. har verkligen testat allt!!

Nu till det konstiga, om jag via datorn startar streaming programmet, och streamar filmer ifrån time capsule eller musik ifrån time capsule till p3 flyter det på hur bra som helst! går upp till 200 mbit, kan tom streama 1080p lossless med hd ljud också.. !!! helt otroligt bra, men om jag stramar ifrån datorn, laggar det sönder.

Hur kan det vara så? jag finner inte logiken i att det laggar när jag väljer filmer och musik ifrån datorn, är det någon som vet varför det kan vara så? För jag blir galen!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 08:03

För mig betyder "laggar" att det blir en fördröjning av ljudet, men att det annars låter bra. Effekten är tydligast vid ljud till en film där "läppsynken" blir fel. Eller då man spelar synt då ljudet kommer lite efter att man tryckt på keyboardet. Detta brukar åtgärdas med mindre buffring.

Kan det vara så att ditt problem är att du får uppehåll i musikströmmen? "Skipping"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Skip_(in_audio_playback)

Dessa typer av problem brukar kunna lösas med mer buffring. Kan du i din p3 hitta en inställning som anger hur stor buffer den ska arbeta med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-09 08:58

det står uppe i hörnet på PS3an hur mycket överföringshastigheten är. NU snackar jag film då, varför musiken hackar till (att bild och ljud blir tyst i en sekund då o då). Det står 5 mbit på bilden och 380 kbit på ljudet.

det hoppar runt där hela tiden när jag streamar ifrån datorn.

När jag streamar ifrån Time Capsule, alltså saker som ligger på den hårddisken, då står ljudet på samma bit, men bilden ligger på allt mellan 20-200 mbit då... alltså riktigt snabbt.

Trådlösa nätverk streamar dåligt. Spelar ingen roll vad man hittar på. Enklaste sättet att lösa problemet för din del är att markera filen du vill spela upp på din PS3:a, trycka trekant och ladda ner den till konsollen. Det andra alternativet är att köpa en USB/Ethernet-dongel till din MBA.
Jag kör kabel hela vägen mellan Minin och PS3:an, via en Extreme, och det fungerar bra. Jag kan få det att fungera via WiFi, men då handlar det mycket om övrig trafik. Det räcker med att datorn kollar mailen så kan det börja hacka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-09 19:38

jo men det konstiga är ju det som sagt att de går fort om man streamar saker som ligger på Time Capsule. Jag har själva programmet på datorn, men filmerna på Time Capsule, då funkar 1080p trådlöst. Men det är när jag har filmen på datorn och streamar det inte går mycket skumt

Ok. Ja, där slutar min koll. Kanske är det just att du kommunicerar direkt med switchen/routern som gör att den kan komma upp i utlovade överföringshastigheter?
Annars är det som sagt andra aktiviteter på datorn som oftast stjäl bandbredden och får streamingen att sluta fungera bra. Det kan till och med vara andra datorer på samma nätverk.
Notera att detta är en högst ovetenskaplig slutsats av mina egna försök att lösa detta. Har också en MBA, men köpte en Mini för att lösa problemen.

1
Bevaka tråden