Köp av macbook Pro 15"- är i7 och 7200-disken värt vad det kostar?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har möjlighet att genom jobbet köpa en macbook pro.

Sitter och funderar kring hur väl utrustad maskin jag ska beställa.
Vad som är helt klart är att jag ska ha en 15" med tillägg av anti glare skärm.

Vacklar dock mellan 2.53 GHz i5 och 2.66GHz i7.
Och mellan 5400- och 7200-disken.

Första tanken var att go all in. Jag jobbar visserligen nästan bara i CS4 och tror nog att i5 räcker långt. Men å andra sidan så handlar det ju bara om ett påslag på 1600:- för rappare processor och runt en femhundring för snabbare hårddisk. Jag tyckte att det var en bra investering för andrahandsvärdet.

Men så hörde jag nånstans att det är ganska stor skillnad i värmeutveckling och oväsen på 5400 och 7200-disken, är det någon som har erfarenhet av detta? Självklart vill jag ha en så snabb hårddisk som möjligt. Jag kommer gå över från min nuvarande iMac (mid 07) och jag vill inte känna att den här disken känns långsam gentemot imacens. Men samtidigt vill jag inte ha brännmärken på låren och känna irritation över oväsen.

Jämförelser i5 och i7 emellan har jag läst en massa. Det är ju inte så enormt stor skillnad. Utan i det fallet så handlade det väl mest om att det inte var så fruktansvärt mkt pengar extra att lägga upp när man ändå höll på. Men det är kanske bättre att spara de pengarna till lite mer ram-minne?

Jag förstår att det kanske inte går att säga vad jag bör göra. Mitt behov är ju ganska individuellt. MEN det vore intressant att höra hur andra i min situation har resonerat vid sitt val!

tack på förhand!
mvh

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-13 17:25

Processorerna kan jag inte uttala mig närmare om. Jag tror att du klarar dig bra på i5 även om i7 är snabbare.

Kör på minst 7200 rpm disken, helst en ssd. I min mening är det där du kommer uppleva den största skillnaden. 5400 är visserligen tysta och och billiga. Men köper du ett fartmonster som MPB faktiskt är känns det dumt att behöva sitta och vänta på att disken ska bli klar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-13 17:29

Ta den med i7 och 7200, mycket bättre.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-13 17:53

Använd Apples uppgradering på det som bara de kan uppgradera, ex CPU, skärm etc.
8GB minne (2*4) kan du få för runt 1700 att stoppa i den i efterhand, sak samma med disken.
Synd att man inte kan köpa dem utan minne och disk kopplat till de priser som de tar ut för minnena och diskarna

Med tanke på att en 7200 endast innebär ett på lägg av 500:- så kör jag nog med det. Om det nu inte är några större problem med värme och väsen.

Någon som vet vad det är för diskar som används i Macbook pro?

Processorn får jag fundera lite kring till...

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-09-13 22:53

Jag jobbar mycket med film och fotoredigering på en intel core duo 3.06 ghz. Går utmärkt. Det är så extremt vad snabba processorer det görs nuförtiden. Man behöver det inte om man ska spela på hög nivå eller transkodera film

Liksom jag jobbar med 500 bilder åt gången med min gamla 2 ghz C2D mac mini smärtfritt. Det som dock ökar hastigheten ordentligt är mycket ram minne och snabb hårddisk.

Hej! Jag ångrar att jag inte la till de extra hundra lapparna för en 7200 disk i min MBP 17". Kan tycka att det går lite segt att starta program....

Tänk inte för mycket på värmen, de få timmarna man egentligen har datorn i knät och inte på skrivbordet eller bredvid sig i t.ex. sängen får inte datorn att bli FÖR varm, kylningen är RIKTIGT bra i de nya MBP!

När de väl blir för varma är det inte HDD'n du tänker på, då är det fläkten

go for the 7200 HDD! Det hade jag!

Jag har haft ungefär samma funderingar. Jag såg också att i7 bara är marginellt snabbare än i5, iaf absolut inte så mycket snabbare att det motiverar prisskillnaden. Däremot stör jag mig enormt mycket på att i5 bara har 256Mb grafikminne medans i7 har 512Mb. Trots att de har samma grafikkort kan bristen på grafikminne i i5 göra en del i performance gissar jag, framförallt i lite nyare spel som kommer (då man får räkna med att ha kvar datorn några år). Jag har själv inte bestämt hur jag ska göra, men en i7 börjar locka mer och mer.

Däremot hårddisk hade jag inte lagt en krona extra på, utan iställen eftermonterat en SSD. Skillnaden mellan 5400 rpm och 7200 är inte så himla stor. Visst, den är märkbar, men knappt. Dessutom har jag också hört lite historier om värme / oljud, men det vet jag inte hur mycket sanning det ligger bakom. En SSD däremot ger mångdubbel prestandaökning på diskaccess. Testade en macbook med SSD, och det var sjuk skillnad mot "orginal". Kör hellre på en sån imo.

Ursprungligen av Kermit:

Jag har haft ungefär samma funderingar. Jag såg också att i7 bara är marginellt snabbare än i5, iaf absolut inte så mycket snabbare att det motiverar prisskillnaden. Däremot stör jag mig enormt mycket på att i5 bara har 256Mb grafikminne medans i7 har 512Mb. Trots att de har samma grafikkort kan bristen på grafikminne i i5 göra en del i performance gissar jag, framförallt i lite nyare spel som kommer (då man får räkna med att ha kvar datorn några år). Jag har själv inte bestämt hur jag ska göra, men en i7 börjar locka mer och mer.

Däremot hårddisk hade jag inte lagt en krona extra på, utan iställen eftermonterat en SSD. Skillnaden mellan 5400 rpm och 7200 är inte så himla stor. Visst, den är märkbar, men knappt. Dessutom har jag också hört lite historier om värme / oljud, men det vet jag inte hur mycket sanning det ligger bakom. En SSD däremot ger mångdubbel prestandaökning på diskaccess. Testade en macbook med SSD, och det var sjuk skillnad mot "orginal". Kör hellre på en sån imo.

Bra poäng där, som jag glömde bort att nämna - grafikminnet. Det är också en av mina anledningar till att överväga i7:an. Hur stor skillnad gör det egentligen?

Gällande SSD så kommer jag med största sannolikhet byta mot en sådan om nåt år, när priser gått ner ytterligare och min plånbok har tjocknat igen. Tillls dess tror jag att jag har blivit övertygad om att det är värt att lägga den lilla slanten extra på 7200. Snabbt kan aldrig vara fel...

Ursprungligen av gabbbahey:

Bra poäng där, som jag glömde bort att nämna - grafikminnet. Det är också en av mina anledningar till att överväga i7:an. Hur stor skillnad gör det egentligen?

Blev lite intresserad och googlade runt lite på det. Här fanns en bra artikel, visade sig att det inte är så farligt ändå om man inte ska köra höga upplösningar: 2010 MacBook Pro - 256M vs 512M VRAM

För att sammanfatta (saxat ur artikeln):

WHAT DID WE LEARN?
At least when it comes to 3D accelerated games, unless you are connecting your MacBook Pro to an external 30" Cinema display running at 2560x1600, the model with 256MB of video memory will run GPU intensives apps just as fast as the model with 512MB of video memory.

Other graphics intensive apps we tried included Motion 4, OpenGL Extensions Viewer, and SmallLuxGPU OpenCL Benchmark. None of them indicated an advantage for the 512MB VRAM over the 256MB VRAM.

But before you reject the idea of paying the extra $200 for the top model, remember that you are not just paying for the extra video memory. In the case of the Core i7 MacBook Pro 15" model, you are also getting a 5% higher Core i7 clock speed and 33% more L3 cache which translates to 9% faster running of CPU intensive apps

Jag har i7 med 7200-disken och upplever inga ljud och datorn blir inte nämnvärt varm. Den drar väll lite mer ström men det får man leva med.

Tack för länken Kermit!
Om jag ska vara ärlig så tvivlar jag på att jag l´kommer köra tunga spel på en 30" display. Jag spelar knappt spel i nuläget på min Imac.

I nuläget kommer jag endast koppla macbooken till en 23" cinema display. Och frågan är om det kommer bli särskilt mycket spel ens där. Fast sen vet man ju inte hur mitt användande förändras i framtiden.

Men i nuläget används min dator till att surfa, lyssna på musik, kolla på film (kopplad till en tv) och jobba mycket i photoshop, illustrator och indesign parallellt.

Mitt användande bör väl klaras av av i5:an.

Tvekan jag ändå känner beror på att andrahandsvärdet blir bättre. Och när jag ändå ska slänga ut så mycket pengar så är inte 1600:- så hutlöst mycket.

FAST för 1600 spänn kan man ju också vara mer ramminne, vara en start till en ssd-disk eller varför inte apple care...

beslut är inte min starka sida...

Hur tänker du kring val av processor? Vad kommer du använda datorn till som funkar bättre under en i7:a?

Ursprungligen av gabbbahey:

Hur tänker du kring val av processor? Vad kommer du använda datorn till som funkar bättre under en i7:a?

Personligen kommer jag inte på någonting alls som skulle motivera en i7 Visst spelar jag ibland, och det gör säkert några få FPS i spel, men fortfarande knappt märkbart. I övrigt sitter jag med "standardprogrammen" (photoshop, word, illustrator, flash, firefox mm), dvs inget jättekrävande. Med andra ord tror jag inte att jag kommer att märka någon skillnad alls på en i5 och en i7.

Men sen är det ju det där med andrahandsvärde och teknikberoendet Man vill ju alltid ha det värsta, och det är ju inte SÅ stora pengar extra med tanke på hur länge man ska använda datorn.

Det lutar åt en i7 för mig, men just nu har jag en stationär 27" iMac samt en 13" MBP (som funkar lite sisådär efter en vattenskada). Med andra ord är det inte så akut att skaffa en ny, så jag funderar på att vänta till nästa version så kanske man får lite extra hastighet, bättre pris, bättre batteritid el dyl. Hoppas att det inte ska dröja så många månader till innan nästa uppgradering.

Hur kan du säga att Photoshop inte är jättekrävande?

Det är ju stor skillnad på vad för filer du jobbar med.

Ursprungligen av jurassic579:

Hur kan du säga att Photoshop inte är jättekrävande?

Det är ju stor skillnad på vad för filer du jobbar med.

Jag skrev vad JAG använde för program, och FÖR MIG är photoshop inte jättekrävande. Det jag brukar göra är att klippa upp levererad grafik, spara om mellan olika format, justera lite nivåer osv, och det ofta på bilder / PSD-filer som inte är speciellt stora. Visst är det skillnad om du jobbar med dokument på typ 100Mb+ där det ska läggas filter mm.

Men oavsett - har kikat på tester, skillnaden att t ex applicera ett "tungt" filter eller öppna en jättefil kanske tar 35 sekunder på en i5 och 32 på en i7. Det är ungefär dom skillnaderna vi snackar i hastighet, så oavsett tycker jag inte att en i7 är motiverad om man ser det från pris-mot-prestanda perspektiv. Men som sagt, man vill ju alltid ha det värsta

Du har nog rätt Kermit. Till syvende och sist så kan jag bara motivera i7 med vad du kallar teknikberoendet/viljan att ha det värsta...

Visserligen sitter jag med en del större bilder, många lager, filter, en del RAW-bilder osv. Men som du, och många test också, säger så skiljer det ju endast några sekunder.

Möjligen är andrahandsvärdet ett bra argument... Fast å andra sidan måste man ju inte kunna försvara alla sina val heller

Lärdomen är nog att man ska köpa det man känner att man vill ha och behöver, och betala så mycket som man är bekväm med Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Lycka till med ditt köp iaf och hoppas att du blir nöjd!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-09-14 19:54

Köpte min med standarddisk och satte in en Intel 80GB SSD.. Inget jag ångrar precis. Det känns helt fel att lägga 500 kr extra på en 7200RPM. Men det beror ju helt på hur man kommer att använda datorn. Min 320GB 5400rpm som följde med macen sitter i en extern låda. Skitsmidigt.

1
Bevaka tråden