G4 2x1,25 GHz vs. G5 1,6 GHz?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fanken va svårt det är att bestämma sig. Det är nämnligen daxs att köpa en stationär dator. Hade bestämt mig för att köpa en G5 1,6 GHz, men den kommer ju aldrig. Eftersom jag heller inte förbeställt någon och helst väntar på att läsa ett test på den får jag väl vänta ett par månader innan jag kan köa den.

Så nu har jag svängt och överväger starkt att köpa en G4 2x1,25 GHz (den med FW 800-port) för 15 000 kr inkl. moms hos redagruppen. Den är faktiskt 6000 kr billigare än G5 1,6 GHz och jag kan få den nästa vecka.

Vill veta vad ni har för erfarenheter av G4 2x1,25 GHz (den med FW 800-port). Är lite orolig för hur mycket den låter? Om jag köper den kommer jag peta in minst 1 GB ram extra och en extra HD på 120 GB.

Synpunker och råd önskas!

• Medlem
  • 2003-08-16 18:41

Har du råd så tycker jag du ska satsa på G5:an som lär vara väldigt tyst, och den kommer nog också "hänga med" betydligt längre än G4:an.;)

Men vill du ha den snabbt så är det vad som finns inne som gäller. G4'an kommer att ha taskig värdeutveckling, men det har å andra sidan alla datorer.

Men vad säger ni som har en G4 2x1,25GHz, finns det något tillfälle den känns otillräcklig? Hur mycket låter den?

Jag jobbar som fotograf och kommer använda datorn mest till Photoshop, skanning, bilddatabaser och liknande. Jag har svårt att tänka mig denna dator inte skulle "hänga med" riktigt bra även om ett par år.

Det är ibland lätt att stirra sig blind på hur snabb nya datorer är, visst vem vill inte ha en ny G5:a. Jag har nu gått ända sedan G5:an lanserades fast besluten om att köpa den lilla modellen. Men nu har jag vänt, det får nog fanken bli en G4 2x1,25Ghz. Dessutom kan jag då köpa den betydligt dyrare Cinema Display 20" istället för en CRT La Cie 19". Dock kommer jag sakna DVD-R som jag fått om köper G5:an.

Sitter på en dual 867 MHz:are som har moddats på alla tänkbara sätt för att låta mindre. Dessvärre måste jag säga att den väsnas något fruktansvärt. Jag har haft planer på att köpa en lång ADC-skarvsladd bara för att kunna ställa ut datorn i ett annat rum, men den sladden kostar lika mycket eller mer än mellanskillnaden mellan dina två alternativ! Jag skulle utan att tveka vänta på G5:an...

/Jont Olof
Ljudingenjör

Det här är samma sak som jag funderat på.... har letat efter hastighetsjämförelser mellan 2x1.25 G4 och 1.6 och 1.8 G5.
Den här är det närmaste jag kommit ett jämförande test:
http://www.barefeats.com/g5sum.html
För egen del så kommer jag nog att vänta, har ingen panik att köpa dator just nu. När G5'orna väl kommit ut på marknaden så lär det testas och jämföras ordentligt

Jämförelsen är rätt knivig, eftersom inte har erfarenhet av G5:orna men i mina ögon är min 2 x 1,25 GHz PMG4 ett monster. Jag kommer från en PB12" och skillnaden där emellan känns ibland femdubbel. På Powerbooken kändes det som att OS X ibland (rätt ofta) slog huvudet i väggen — processorn höll inte OS X tempo utan blev en flaskhals. Nu häpnar jag varje dag över hur systemet flyger fram och faktumet att jag ännu inte (tre veckor and counting) sett The Amazing Multicoloured Badboll en enda gång.

Jag jobbar med både musik och grafik, men mest det förstnämnda. I musikarbetet har jag ännu inte lyckats få datorn att säga stopp; hur många virtuella instrument och audiospår som helst. Tanken att sälja mina synthar har slagit mig eftersom datorn inte verkar ha några begräsningar. Även i grafikarbetet gnäggar den på utan stopp — InDesign och Photoshop är ruskigt snabba.

Ja, vad har du för nytta över min subjektiva lyriskhet? Well, knappt ingen kanske. Men det jag försöker säga är att datorn på intet sätt känns förlegad utan har potential och kommer att räcka i en bra tid. G5:an lär vara ännu raskare på vissa saker, speciellt med den där fläskiga systembussen och nya minneshanteringen, men G4:an klarar jäkligt mycket den med, plus att du får dubbla processorer vilket är en oerhörd lyx.

Har en Quicksilver G4 med dubbla 1 Ghz på jobbet, den väsnas en hel del även med den nya fläkten som är installerad för att reducera ljudnivån. Man vänjer sig, men visst den väsnas en del. Kraften i burken bör du däremot inte vara rädd för, min går som tåget men skaffa rejält med minne, 1 gig har jag!
/Tompakinen

• Medlem
  • 2004-12-25 21:32

Detta inlägg har ej så mkt med prestandan att göra, men en tanke på vart du köper datorn ifrån...

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=29981

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-26 11:35

Jag avråder till att köpa ny en G4 dual! Måste du ändå ha den, köp den inte ny (fa inte från Redagruppen!). Det finns så många dual G4 på andrahandsmarknaden och den du talar om får du för 9000-10000. Sälj den om ett år för nån tusing eller två mindre och köp den G5 du vill ha som ger mycket bättre prestanda och är tyst.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-26 12:37

Jag vet inte om ni märkt det, men det är mer än ett år sedan första inlägget skrevs.... (030816)

sååå.. vad köpte han för dator tillslut?

1
Bevaka tråden