Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Tråden skapades och har fått 1940 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-30 13:25

Tyckte att det var lite kul att följa alla telefonbeställningar som går via Borderlinx och startar därför en tråd om detta.

Själv ligger min telefon fortfarande kvar i Borderlinx lokaler trots att jag i går vid 12:00 betalade och beställde express...

Vi behöver kanske inte använda tråden till att klaga alltför mycket på Borderlinx då de trots allt tillhandahåller en kanonbra tjänst. Däremot verkar de väldigt överkänsliga mot överbelastningar av iphone-beställningar..

Hur ligger ni andra till med beställningarna?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-15 15:30

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Jag vet att Apple försöker hindra import, men jag la nyss en beställning på Applestore i England med mitt svenska mastercard och min Borderlinxadress i England. Har inte fått någon protest än, och ordern verkade gå igenom.

https://www.borderlinx.com

Ursprungligen av Mr S:

Jag vet att Apple försöker hindra import, men jag la nyss en beställning på Applestore i England med mitt svenska mastercard och min Borderlinxadress i England. Har inte fått någon protest än, och ordern verkade gå igenom.
https://www.borderlinx.com

Berätta gärna när du har fått din iPhone så vi får bekräftelse på att det fungerar.

Ursprungligen av Mr S:

Jag vet att Apple försöker hindra import, men jag la nyss en beställning på Applestore i England med mitt svenska mastercard och min Borderlinxadress i England. Har inte fått någon protest än, och ordern verkade gå igenom.

https://www.borderlinx.com

Hur funkar detta??

Vad kostar denna tjänsten?

//E

Ursprungligen av Mr S:

Jag vet att Apple försöker hindra import, men jag la nyss en beställning på Applestore i England med mitt svenska mastercard och min Borderlinxadress i England. Har inte fått någon protest än, och ordern verkade gå igenom.

https://www.borderlinx.com

Tänkte just fråga hur det blir med tull och moms, men sedan kom jag på att det är ett EU-land du handlar från. Bara Apple levererar din telefon till din "fejkadress" i England är det ju fritt fram för dig att frakta hem den till Sverige.

Som sagt, hör av dig med info hur det slutar. Jag har för mig att dylika tjänster har diskuterats förut och då har Apple i sista stund lämnat tillbaka pengarna och avbrutit ordern.

EDIT:
Här kan man läsa om beställningar av iPad i US som har återkallats då man försökt få levererat till en Borderlinx-adress:
http://feber.se/ipad/art/176123/ipadbestllningar_frn_borderlin/

Senast redigerat 2010-06-15 16:43
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Här kan man läsa om beställningar av iPad i US som har återkallats då man försökt få levererat till en Borderlinx-adress:
iPad-beställningar från Borderlinx återkallas av Apple | iPadfeber

Kan Apple agera på det sättet när det är handel inom Europa i fallet med iPhone 4? Sätter inte något frihandelsdirektiv eller liknande stopp för att man begränsar försäljning av produkter till ett specifikt EU-land?

Prepared for shipment !!

//e

Ursprungligen av everlast:

Prepared for shipment !!

//e

Ni kan ju sluta posta detta.

Prepared for shipment (US-sidan) = Not yet shipped (UK-sidan).

Alltså har inget hänt med ordern ännu.

Kram

Ursprungligen av sahlback:

Jo, den är packad och glad men UK-sidan har inte prepared-steget på sin sida, läste jag någonstans.

Precis så är det. Det kommer bara att stå SHIPPED på uk sidan imorgon...

//E

  • Oregistrerad
  • 2010-06-22 21:35
Ursprungligen av sahlback:

Jo, den är packad och glad men UK-sidan har inte prepared-steget på sin sida, läste jag någonstans.

Prepared kan det ju vara hur länge som helst, så båda dessa statusmeddelanden betyder egentligen exakt samma sak, precis som jag varit inne på innan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-22 23:40
Ursprungligen av studiox:

Prepared kan det ju vara hur länge som helst, så båda dessa statusmeddelanden betyder egentligen exakt samma sak, precis som jag varit inne på innan.

Ge upp nu. Du har helt enkelt varit inne på fel spår hela tiden. Först påstår du att det inte finns någon som helst skillnad i detta avseende på US och UK store och hur de presenterar informationen. Nu vill du få det till att "Prepared" och "Not yet shipped" betyder exakt samma sak? OM det nu hade betytt exakt samma sak, varför skulle Apple ha ändrat status från "Not yet shipped" till "Prepared"? Verkar meningslöst, om det är exakt samma sak.

Dessutom skriver ju Apple själva i sin butik så här om de olika statusarna:

Order status messages

Commonly used order statuses include:

Not yet shipped - We've received your order and are processing it. If you need to cancel or change items in your order, read the Cancel Items or Order or the Modify Items sections of online Help below.
Prepared for Shipment - Your items have already been prepared for shipment and cannot be changed online or by our customer service department. We’ll send you an email when your item(s) have shipped.
Shipped - We've shipped your order using the shipping method you selected. You can track your shipment from online Order Status.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-23 00:05
Ursprungligen av ridax:

Ge upp nu. Du har helt enkelt varit inne på fel spår hela tiden. Först påstår du att det inte finns någon som helst skillnad i detta avseende på US och UK store och hur de presenterar informationen. Nu vill du få det till att "Prepared" och "Not yet shipped" betyder exakt samma sak? OM det nu hade betytt exakt samma sak, varför skulle Apple ha ändrat status från "Not yet shipped" till "Prepared"? Verkar meningslöst, om det är exakt samma sak.

Ja, ur ett kundperspektiv betyder det ju samma sak - Varan har inte skickats. Jag har inga problem att erkänna att Apples online butikerna har olika meddelanden (som du kanske kan se har jag inte get replik på dom senaste inläggen)

Jag tycker faktiskt det verkar mycket ologiskt. Det ska bli intressant att följa min egen leverans på dom olika butikerna för att se hur det verkligen ser ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-23 00:23
Ursprungligen av studiox:

Ja, ur ett kundperspektiv betyder det ju samma sak - Varan har inte skickats.

Med den typen av resonemang kan du även påstå att "Shipped" betyder samma sak, ur ett kundperspektiv. Varan har inte kommit fram i något av fallen... Ur ett kundperspektiv är det ju ganska stor skillnad på "Not yet shipped" och "Prepared to ship", eftersom en order inte längre kan avbokas då den är "Prepared". Sedan används ju "Prepared" här som en indikation på att det håller på att hända något med beställningen och det kommer du inom något dygn också bli medveten om är en korrekt slutsats.

Det kanske är första gången för dig att gå igenom detta, men för många av oss andra så är det faktiskt inte första gången vi beställer något via Apple Store och många av stegen är bekanta sedan tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-22 19:37

Kan ni inte bara skriva när ni FÅTT den?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-22 23:36

Har en adress i London nu. Dock åker hon hem om 17 dagar. Vågar jag skicka den dit?

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-06-23 06:35

Då var iaf min ivägskickad!! Shipped:/)

Shipped här med!

Hittar däremot inte längre betalningen på min bank, oroväckande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-23 07:46

Snällt av dig att vara orolig för att Apple har skickat mobilen utan att få betalt. Men det är antagligen bara så att den tidigare reservationen har släppts och den verkliga dragningen från kortet inte syns hos dig än.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-23 09:27

Min är också skickad Jag är så glad att detta fungerar då jag tipsade. Annars hade väl alla på 99.se som beställt via Borderlinx jagat mig med sina gamla 3G lurar och landsförvisat mig

@sahlback
Du får ett mejl av Borderlinx när de har fått din vara. Du loggar in och väljer hur den ska skickas och betalar frakten med ditt kort. Troligen kommer jag sitta och uppdatera Bordelinx-sidan tills jag ser att den ligger i min korg

Senast redigerat 2010-06-23 09:58

Shipped on: Jun 23, 2010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-23 09:49

Shipped...
Kul att Borderlinx verkar funka. dock tog vi det säkra och skickade till en kollegas kusin i London.

Hur gör man för att beställa den via England?
Det är väll dom som är olåsta?
Har ingen adress och tänkte använda Borderlinx, vill gärna ha tips på hur man gör.

Min har ändrats från 2 till 5-6 Juli leverans! Suck hur skall livet kunna fortgå med sådana tråkigheter:-(

  • Oregistrerad
  • 2010-06-23 13:48
Ursprungligen av ridax:

Det kanske är första gången för dig att gå igenom detta, men för många av oss andra så är det faktiskt inte första gången vi beställer något via Apple Store och många av stegen är bekanta sedan tidigare.

Nejdå, med tanke på antal inlägg här och aktivitet så är det nog rätt uppenbart att jag handlat rätt mycket från Apple. US shoppen däremot har jag aldrig handlat ifrån, men jag har loggat in där då jag väntade på min MacPro 2006 exempelvis.

Det intressanta är alltså att jag i UK affären kan ta cancel på min order fast den i US shoppen alltså står som "Prepared" och det inte går att ändra beställningen. Hur går det ihop ni som vet hur apples system fungerar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-23 14:55

Jamen gör cancel på den då, så får vi se...

Ursprungligen av sahlback:

^ lite kul faktiskt.

Anyways.... min dras iväg med UPS men om jag trackar numret på UPS UK så hittar den inget än. Någon annan som lyckats med det?

Samma här, det dyker förmodligen upp på tracking ikväll för leverans imorgon.
Antar att de hämtar en hel batch och tar dessa för utkörning, först då scannar de säkert av alla paketen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-23 17:12

Ja, min dök upp på UPS för ett par timmar sedan.

Så, nu Shipped !
Tog ett tag , kanske för att jag beställde en Bumper också ?

Min har nu kommit in i UPS' system och är på väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-23 19:53

Min går med TNT....dykt upp också...konstigheten är att när jag söker på mitt tracking nummer så dyker två st paket upp. Ett som gick till Indien för 2v sen och mitt som ska till London.

SKUMT!

Bevaka tråden