Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar ej med 2 HD/Optibay

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en MacBook svart (2007) och for en tva veckor sedan sa installerade jag en optibay och bytte min HD till en SSD Intel 160GB. I optibay sa snurrar nu min gamla 500GB HD.

Allt installerat sjalv via ifixit.com. Datorn har blivit snabb och jag har mer utrymme.

Inga problem tills att datorn ej vill starta upp efter ett storre jobb i Lightroom.

Nar jag startar upp datorn sa kommer en mapp upp med ett fragetecken i.

Kan det vara sa att datorn ej vet vilken HD den skall kora fran? Nu hittar jag ej nagot snabbkomando som gor sa att jag kan valja HD igen.

Hoppas bara att min SSD ej har gatt sonder...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-06-24 19:41

Håll nere alt-knappen medan datorn bootar, så bör du få välja boot-volym.

Jag far bara upp muspekaren.

Hur lange skall man halla ner alt-knappen?

  • Medlem
  • 2010-06-24 20:27

tryck ner ALT när "plinget" kommer. Vänta sen tills något syns på skärmen.

Det ar inget liv i min Intel SSD. Jag kopplade in den i en annan dator och den verkar helt dod...

I disk utility sa kom den inte heller upp. Finns det nagot man kan gora for att fa igang den eller reparera?

Mvh Anders pa ett lanat tangentbord!

  • Medlem
  • 2010-06-25 11:49
Ursprungligen av anders884:

Det ar inget liv i min Intel SSD. Jag kopplade in den i en annan dator och den verkar helt dod...

I disk utility sa kom den inte heller upp. Finns det nagot man kan gora for att fa igang den eller reparera?

Mvh Anders pa ett lanat tangentbord!

Du har alltså inte installerat OS X på SSDn? Det förklarar saker. Använd CCC (Carbon Copy Cloner) för att göra en exakt kopia av din originaldisk. Tryck ner ALT och starta från originaldisken, alternativt boota från en extern Superdrive.
SSDn kommer oformaterad och måste formateras i skivverktyg innan den kan användas.

I paniken sa har jag kanske ej forklarat allt helt ratt.

Den gamla HD har blivit klonad over till SSD (SuperDuper) SSD sitter dar den gamla HD satt innan. Cd enheten ar ute och dar har jag en optibay med en annan HD. Allt har fungerat fint i en tva veckor.
Troligen ar SSD dod da den ej kommer upp i disk utility

Hej,

Efter lite e-mail så kommer Intel att skicka en ny SSD HD.

Som tur är så fick jag igång min dator med en annan HD och Time Machine.

1
Bevaka tråden