Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföringshastigheten rasar ibland

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I vårt nätverk har vi en MBP och en iMac. Båda från 2007 och de har N. Routern är en Airport Extreme (N), men en Airport Express (N) i köket som Trådlös utökare. I vardagsrummet en Apple TV. Och vi har varsin iPhone. Sitter på BBB's 100 Mbit lina.

Ibland så dyker nätet på min MBP till att från att varit på 130 i överföringshastighet (trycker på airportsymbolen med alt intryckt) till att gå ner till 1-11. Då går det knappt att öppna websidor. Stänger jag då av och sätter på airport i MBP'n igen, så går den tillbaka till 130 eller ibland 104 som den också kan stå på innan. Airportsymbolen kan vara full vid felet, eller så är det bara två streck som är fulla. Spelar jag musik till Expressen och trycker på airportsymbolen så stannar musiken kort. Så har det varit länge. Testade innan jag började skriva detta, och då hackade det till. Men nu efter att jag kört KisMAC så hackar den inte. Den söker inte ens efter nätverk som den vanligtvis gör.

Har testat med KisMAC och se om några andra ligger på samma frekvens som oss, visst det fanns det. Så då bytte jag till kanal 4 som ingen annan har. Men felet är kvar. Den dyker ibland till 1-11. Vi bor i en lägenhet med tunna väggar och jag sitter till 98% i köket med datorn, där Expressen sitter 3 meter bort.

Var ligger felet? Har haft datorn inne för det berömda NVIDIA-felet. Fick nytt logickort tror jag. Kommer inte ihåg om felet fanns innan, men det kan ha dykt upp efter bytet. Kan de ha kommit åt något med airporten i datorn? Eller ligger felet i Extremen? Det borde inte vara den, det är ju bara min dator som felet uppkommer på.

Jag är inte så hemma på AE-produkterna, men det kan inte vara så att era iPhone drar ner hastigheten? De kör ju på 802.11g och om jag fattat det rätt så skall det väl till en rätt ny version av AirPort Extreme för att man skall kunna köra nätverket med både n- och g-enheter utan att hastigheten sjunker till 802.11g för alla enheter? Visserligen skall ju inte hastigheten gå ner så lågt som du skriver, men det kanske ändå är något att kolla upp...

På bilderna som jag bifogat, så är iPhonetelefonerna inte med. Vi har valt N med b/g så de ska kunna vara med i nätverket.

1
Bevaka tråden