Argument för att byta från pc till mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så - nu gick ni igång va. Men var inte oroliga - inte mig ni skall övertyga, bara min chef. Har en chef som har en väldigt bestämd syn på hela Mac-PC frågan, men måste fångat honom i ett svagt ögonblick för när min PC börjar närma sig slutcykeln så förde jag fram idén om att byta till en Mac eftersom jag till 90% jobbar med program som egentligen är gjorda för mac - och han visade sig positiv till tanken.

Har dock en del hinder att ta mig förbi:
- Vi sitter idag på ett novellnätverk, hur bra är mac's stöd för novell? Hur får jag mac'en att funka på nätverket utan problem
- Stämmer det att man även kan använda iMac'en som skärm - ifall man kör en PC'vid sidan av och vill skippa skärmen
- Finns det någon orsak att vänta någon månad innan man väljer dator, är det några förväntade uppgraderingar på gång

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 10:07

Vet att det finns ett program som heter Netware Client från ett annat företag än Novell. Tror dock att den inte uppdaterats på ett tag. Kan alldeles för lite om det där för att svara på det.

27"-modellen ska ha stöd för att fungera som en extern skärm.

Kom nya iMac's i oktober. Oklart när det kommer nya men antagligen till sommaren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 10:47
Ursprungligen av acke:

27"-modellen ska ha stöd för att fungera som en extern skärm.

... till en Display Port-källa. Om din PC har DVI eller (värre) endast VGA så måste du fixa en adapter. Kan bli krångligt är jag rädd.

Då kanske det är enklare att köra Windows på din Mac. Via Bootcamp eller virtualiserat.

Tack för svaren.

Rickard: Programmen jag använder mest är CS4, och efter samtal med Adobe så hjälper de mig att byta från PC version till Mac utan att jag behöver köpa dem, kan väl antagligen passa på att göra det samtidigt som jag uppgraderar till CS5. Vet att det inte är världens bästa argument för att byta till mac, men det verkar funka på min chef

Acke: Vi kör själva en gammal version av Novell så har jag tur så kanske programmet ni tipsade om funkar, men eftersom Novell verkar ligga på dödsbädden så kan det mycket möjligt vara så att vi kastar ut det när vi byter ut vår server i sommar - får hålla tummarna.

Jesper: Grymt, tack... Då avvaktar jag lite till... eller kanske sneglar på en Mac Pro - fast då är risken att jag måste behålla mina skärmar - och Apple's härliga skärmar är ett stort plus - jobbiga beslut.

Pesc: Att köra PC virtualiserat verkar vara en smart lösning, kör nog på det.

Tack alla för bra svar

Ursprungligen av frantic:

Jesper: Grymt, tack... Då avvaktar jag lite till... eller kanske sneglar på en Mac Pro

Men tänk då på att Mac Pro ligger ännu närmare en uppdatering än iMacen.

MacRumors Buyer's Guide säger: "Don't buy - updates soon"

Acke: Vi kör själva en gammal version av Novell så har jag tur så kanske programmet ni tipsade om funkar, men eftersom Novell verkar ligga på dödsbädden så kan det mycket möjligt vara så att vi kastar ut det när vi byter ut vår server i sommar - får hålla tummarna.

Novell ligger nog inte på dödsbädden riktigt ännu, men NetWare (som jag antar att du menar) har varit på upphällningen riktigt länge. Lite trist för oss som höll på med det förr, det var ett sjukligt stabilt system - men tiderna förändras.

Vilka program du jobbar med är gjorda för Mac?

- Finns det någon orsak att vänta någon månad innan man väljer dator, är det några förväntade uppgraderingar på gång

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Deras rekommendation för iMac ser just nu ut så här:
"Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle"

Om du verkligen vill använda Mac så kanske ändamålen helgar medlen, men argumentet att CS4 skulle vara gjorda för Mac, eller på något märkbart sätt bättre på den ena eller andra plattformen är i sak fel. De är funktionsidentiska sånär som på några helt minimala detaljer.

Själv skulle jag nog hellre köra Windows i det läget, om organisationen i övrigt gjorde det, och slippa de kompabilitetsproblem som oundvikligen finns (även om de flesta av dem kan lösas eller hanteras)

Klient för Novell (Netware) finns här.

Jag har provat och den fungerade rätt smidigt i Panther. Jag provade på nytt i Leopard och det fungerade tills jag uppdaterade till Snow Leopard. Kernel Error om klienten kördes samtidigt som Time Machine drog igång. Det kanske är fixat nu. Jag slängde ut den efter att demo-tiden löpt ut.

Du kan ansluta till Netware direkt från finder men det kräver att du övertalar systemansvariga att aktivera afp. Du får ingen fullständig integrering som under windows men att skriva och läsa filer till netware-servrar fungerar bra vilket varit tillräckligt för mig.

Capeman: Sorry, menade netware. Antar att det i en svunnen tid hade en funktion, men för mig har netware alltid varit ett mysterium och något som avskräckt mig från allt som har med nätverk att göra.

Rickard: Som jag skrev innan så vet jag att det inte var ett bra argument. Adobe brukar väl vara bra på att utveckla för båda plattformarna, med undantag av framemaker som jag vill minnas inte riktigt hängde med - men det kanske ändrat sig sedan jag använde det sist - 2005.

Orsaken till att jag vill ha mac är för att jag jobbat med det ganska mycket tidigare och älskar gränssnittet och användbarheten och då jag sitter 40h i veckan framför en skärm så är det väldigt viktigt. Att vara ensam om att köra mac kommer också ge lite mer inflytande över hård och mjukvara. Vad gäller kompabilitetsproblem så kan jag leva med det, har redan ordentligt med problem för de stackare som gått över till windows7 (tycker personligen om win7, men nätverksproblemen har varit minst sagt stora).

M.Sundbom: Får kolla in länken sen och testa sen. Att aktivera afp är inga problem är VD/ägaren som agerar it-ansvarig med stöd av mig (skrämmande med tanke på att jag hatar nätverk) så det är bara att fixa.

Capeman: Sorry, menade netware. Antar att det i en svunnen tid hade en funktion, men för mig har netware alltid varit ett mysterium och något som avskräckt mig från allt som har med nätverk att göra.

Ska inte säga så mycket mer, för då blir det off topic, men NetWares eDirectory var på sin tid långt före Microsofts Active Directory. Tyvärr sumpade Novell försprånget.

1
Bevaka tråden