Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EFI Boot-trubbel

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-06 12:08

Halloj!
Jag har sökt i forumet, men inte hittat någonting beskrivning/lösning på mitt problem.:(

När jag skulle starta upp min MBP häromdagen, hände någonting.
Startljudet kom som vanligt och äpplet kommer fram på skärmen. "Statusbar:en" kommer fram och börjar "växa", men stannar efter 4-5 mm och därefter försvinner "statusbar:en".
Kvar blir bara äpplet och det snurrande kugghjulet. I all evighet.....

Har provat "norsk" re-boot, med option-tangenten nedtryckt.
Då får jag upp skivorna: "EFI Boot", Windows XP. Ingen av dem vill starta.
Har sedan gjort samma sak, med SnöLeoparden i. Försökte att köra in SL, men den säger att är något fel (minns inte riktigt vad det stod).
Har kört skivkontroll, och försökt att reparera skivan, men får bara veta att det inte går att reparera.
Börjar fundera på om hårddisken kanske har tackat för sig?! ...eller om det kanske går att installera om SL?!

Kommer i så fall att mista en del grejor, från de senaste veckorna....

P.S Skriver detta på en PC. Försök att förstå min desperation!!!:'(;) D.S

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-06 16:31

Troligen hårddisken, men eftersom du inte minns felmeddelandet är det ju svårt, bara för oss att gissa.
Jag skulle boota datorn från en extern hårddisk (eller annan Mac i Target mode) och försöka rädda så mycket som går från din trasiga... sedan byta hårddisk i den (eller byta först och sätta den trasiga i en extern låda för räddning).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 12:04

Tack för hjälp!
Funkade ganska bra. Fick tag i nästan allt, genom att installera SL på FireWire-disken och sedan kopiera över till annan partition på FW-disken.

1
Bevaka tråden