Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra backup via skivverktyg, vilka inställningar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man göra så här om man ska göra en skivavbild i Skivverktyg när man startar från skivan?? Eller hur går man tillväga? Fanns inte så många alternativ i skivverktyg på skivan på i verktygspanelen.

Jag har nämligen problem med att ominstallera leopard... vill inte radera allt utan att säkerhetskopiera de dokument som finns/fanns innan den vägrade starta... Det går inte att ominstallera heller.

Med en skivavbild skapar du en total avbild av hela din hårddisk. Systemfiler, program och dokument. Rubbet. Det är alltså ingen bra backupfunktion, utan snarare ett bra sätt att ta en fullständig kopia på ditt system med program och allt för att snabbt kunna göra en återställning till samma läge som vid skapandet av skivavbilden.

Om det är dina dokument du är rädd om föreslår jag att du sparar dom på en extern hårddisk eller en USB-sticka om det inte är så mycket data.

Vill du ändå göra en skivavbild för att kunna återgå till din nuvarande installation, precis som den ser ut per nu, gör du enligt nedan.

Du startar från installationsskivan och och går in i programmet Skivverktyg. Där markerar du din hårddisk och väljer sedan "ny skivavvild". Eftersom du har din hårddisk markerad är det den som programmet kommer avbilda.

Nu behöver du någonstans att lägga din skivavbild, förslagsvis en extern hårddisk. Var beredd på att det kan ta en bra stund att skapa skivavbilden och att den kommer ta upp lika mycket plats som du har data på din hårddisk. Med mycket film och musik kan det dra iväg till måååånga gigabyte.

När du väl skapat din skivavbild och lagt den på ett ställe utanför din dator, är det bara formatera om datorn installera på nytt. Värt att nämnas är att din skivavbild just nu inte är till mycket hjälp. Det är först om du skulle ångra din formatering och vill återgå till din gamla installation som du kan starta på installationsskivan igen och där välja att återskapa hårddisken från din skivavbild. Gör du det har du inte vunnit något, utan är tillbaka till din ursprungliga installation.

Alltså rekommenderar jag att du sparar dina dokument någon annanstans. Kanske med Time Machine?

Det ärså att jag har lite trubbel... när jag skulle starta om datorn i söndagsmorse så gick det inte. Windows funkar bra. Men Mac OS X är väck. DÄremot om jag går in i Skivverktyg så finns alla mina dokument där.

Saken är den att den inte går att ominstallera leopard. Första gången fanns alternativet där man kunde välja att behålla isna gamla intsällningar (arkiver och blabla)... men fick upp ett felmeddelande att jag skulle kontakta programtillverkaren.

Nästa gång jag föröskte omintsallera finns det bara två alternativ.. Installera MAc OSX för första gången...eller radera och återställa till fabriksinställningar... Även nu får jag upp felmeddelande... min skiva är det inge fel på... Apple hardware test visar inget fel.... inte heller när jag kontrollerar i skivverktyg finner ngt... HDn verkar vara felfri. Men något måste ha hänt i o m att jag inte ens kan ominstallera.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få tillbaka mina gamla dokument så jag kan ominstallera rubet från noll??

Någo som har haft samma problem?? Eller vet vad jag ska göra??

1
Bevaka tråden