Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa över 3G med iPad wifi via internetdelning på iPhone?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har sett det nämnas i en del andra trådar, men jag hittade ingen specifik om just detta:

Kommer det att gå att ansluta en iPad wifi till en iPhone och använda den som externt modem för att surfa över 3G, dvs internetdelning?

Så vitt jag kan läsa mig till verkar det inte finnas något svar på denna fråga i dagsläget, för Apple har inte släppt någon sådan information.

Det finns två tänkbara sätt att genomföra detta på: Antingen via kabel eller via bluetooth. Redan idag stödjer iPhone både kabel och bluetooth om man vill köra internetdelning till en vanlig Mac.

(Det finns ett tredje sätt, det är att jailbreaka iPhone och lägga in ett program som gör den till en wifi-router och på så sätt kan iPad (eller vilken annan wifi-enhet som helst) ansluta. Men nu undrar jag över officiella stöd från Apple.)

Om det går att använda iPhone för internetdelning så ser jag ingen som helst poäng för min egen del att köpa iPad 3G utan jag kan spara pengarna och köpa iPad wifi istället. Och jag tror det gäller många andra här som redan har en iPhone.

Däremot har iPad 3G fortfarande ett berättigande för de som kommer att använda iPad som sin enda pryl för att surfa på nätet med. Då behöver man inte ens dra in bredband hemma utan kan surfa enbart över 3G. (Och sen finns det förstås de som har gott om slantar och gärna köper ett extra 3G-databonnemang för maximal frihet och enkelhet.)

Kör man Halebop, som jag gör, så kan man ju inte använda internetdelning på iPhonen.. :/ sen tror jag ändå inte att jag kommer köpa iPaden med 3G då jag tycker att det finns rätt gott om Wifi'n i min närhet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-25 22:51

Den ända gången jag kommer behöva en 3G uppkoppling är när jag är i sommarstugan så jag hoppas verkligen att det kommer gå att ansluta till internet med iphonen.
Så jag kan spara lite pengar på att inte behöva köpa 3G iPaden.

Jag hoppas också, för deras skull som skall köpa en, att det går att ansluta via iPhone. Något annat vore snålt.

Hoppas kan vi göra men jag är beredd att satsa stora pengar på att det inte kommer att gå.

Jag är inte beredd att satsa pengar på någonting som gäller Apple, men går det inte så är det bara ytterligare en anledning att inte köpa en iPad.

En mer tveksam fråga är om det blir möjligt att synka sin iPhone mot iPaden istället för mot en dator.

Ursprungligen av Chaosstar:

En mer tveksam fråga är om det blir möjligt att synka sin iPhone mot iPaden istället för mot en dator.

Det tror jag nog tyvärr är rätt tveksamt ja.

Ursprungligen av Chaosstar:

En mer tveksam fråga är om det blir möjligt att synka sin iPhone mot iPaden istället för mot en dator.

Blir nog snarare att du synkar alltihop (datorer, iPhone, iPad) mot mobile-me.

Ursprungligen av Chaosstar;:

En mer tveksam fråga är om det blir möjligt att synka sin iPhone mot iPaden istället för mot en dator.

Frågan är inte "tveksam" (jag är på semantisk humör idag ) men det kommer inte att gå. Det kan jag sätta ännu mer pengar på...

För övrigt så kan jag relommendera VanillaSurf som ett altenativ till safari i iphonen. Det är första alternativet som känns klart bättre än safari (och är gratis)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-26 12:00

Jag vill ha en iPad för att läsa tidningar över utländska bl a svenska tidingar nätet eftersom jag bor i landet som inte finns enligt en engelsk EU-parlamentsledamot. En enkel lösning är att köpa en minirouter som Huawei e5830 eller ännu hellre en Novatel mifi. Då kan man stoppa i ett 3G sim i den, t ex prepaid utomlands, och så kan alla i familjen som behöver uppkoppling få det över ett kort. en minirouter kan man ha i fickan om man är utomlands och vill kunna ta emot samtal med iPhone på sitt vanliga sim men samtidigt vill kunna surfa med prepaidkort.

MiFi? 2352 ? Intelligent Mobile Hotspot for HSPA Networks (for Europe)

Den enda nackdelen är att man inte får GPS i iPad, men dels finns det GPS i Novatels mifi, dels så kan den appliaktionen vänta tills en senare modell. Det finns således en viss vits med att skilja på 3G funktionen och iPads egenskaper som surfplatta. Surfplattan kommer att utvecklas snabbt.

Ah, just det, GPS finns bara i iPad 3G, det hade jag glömt bort. Synd för GPS-relaterade tjänster.

Det är ju två olika system så det borde inte påverka varandra, men det kanske beror på att GPS-kretsarna är integrerade med 3G-kretsarna?

Äsch då. Det var ju riktigt surt faktiskt. Apple tillåter ju internetdelning från en dator via iPhone, så jag tyckte det var rätt rimligt att de skulle tillåta det även för iPad.

Efter det uttalandet från herr Jobs känns det som att Apple gör ett rejält misstag helt klart. Det finns väl knappast någon som går o köper ett data-abonnemang till om man nu har iPhone o vill surfa med iPaden på stan också!

Ursprungligen av westerlu77:

Det finns väl knappast någon som går o köper ett data-abonnemang till om man nu har iPhone o vill surfa med iPaden på stan också!

Jag skulle vilja påstå att det kommer nog de flesta (som vill ha 3G) att göra.

De har ju tagit fram två versioner av iPad av just den anledningen: med och utan 3G.

Sen kommer man ju alltid att kunna kringgå att tethering inte stöds officiellt.

Men det är ju inte så att Apple släppte versionen utan 3G för "alla er som redan har iPhone och ändå kommer att köra tethering".

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag skulle vilja påstå att det kommer nog de flesta (som vill ha 3G) att göra.

De har ju tagit fram två versioner av iPad av just den anledningen: med och utan 3G.

Fast 3G-modellen har ändå sitt berättigande för två grupper:

1) De som har iPad som enda internetaccess, dvs de har ingen annan dator och inget bredband hemma.

2) De som har bra med pengar och vill ha maximal bekvämlighet, dvs har råd att betala det högre priset för 3G-modellen samt extrakostnaden för att ha ett separat 3G-dataabonnemang.

Sen såg jag framför mig att det fanns en tredje grupp som hade iPhone med datatrafikabonnemang redan och därmed bara behövde en iPad wifi och kunde använda den utmärkta internetdelningen som iPhone har inbyggd. Men tyvärr inte alltså...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sen kommer man ju alltid att kunna kringgå att tethering inte stöds officiellt.

Hur?

Ursprungligen av Adrian B:

Hur?

Via jailbreak och Http://www.rockyourphone.com/index.php/mywi.html

Då kommer telefonen att fungera som en wifi-router

Ursprungligen av BlackSmp:

Via jailbreak och Http://www.rockyourphone.com/index.php/mywi.html

Då kommer telefonen att fungera som en wifi-router

Fast jailbreak är inte alls givet nuförtiden och AndreeMarkefors skrev alltid och det var den biten jag var nyfiken över.

I dagsläget går det inte att jailbreaka en nyköpt 3GS till exempel. Eller en äldre 3GS som uppdaterats till 3.1.3 utan att man fixat specialla pre-signade filer.

Att tethering skulle funka mellan iPhone o iPaden var väl ändå vad folk hade hoppats på, i alla fall jag. Att ha en iPad hemma är väl kul men att kunna sitta på o surfa vid resor t.ex tåg, på bussen med en iPad hade varit grymt. Att då som iPhone-ägare köpa ett datapaket till. Knappast!Att Telia tar 199:- är dyrt nog för begränsad mängd.

Ursprungligen av westerlu77:

Efter det uttalandet från herr Jobs känns det som att Apple gör ett rejält misstag helt klart. Det finns väl knappast någon som går o köper ett data-abonnemang till om man nu har iPhone o vill surfa med iPaden på stan också!

---

Att tethering skulle funka mellan iPhone o iPaden var väl ändå vad folk hade hoppats på, i alla fall jag. Att ha en iPad hemma är väl kul men att kunna sitta på o surfa vid resor t.ex tåg, på bussen med en iPad hade varit grymt. Att då som iPhone-ägare köpa ett datapaket till. Knappast!Att Telia tar 199:- är dyrt nog för begränsad mängd.

Berätta gärna vad som var överraskande i Jobs svar.

Att drömma är alltid möjligt men med en realistisk syn på hur Apples produkter fungerar så påstår jag att Jobs mail inte var speciellt oväntat. Det var bara en slutlig bekräftelse som många redan insett.

Sedan så blir jag nyfiken eftersom du verkar tycka att Telia abbonemang är begränsande - har du någongång slagit i maxtaket för nerladdning på din iPhone? Om inte, vad spelar då taket för roll?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-06 10:10

Varför täkna ett nytt internet abb. när det finns kontantkort för mobilt bredband??
Telia har väl 9kr om dagen med kontantkort.
Dessutom kan man väl få ett tvillingkort för 40kr i månaden på telia har jag för mig.

Förra månaden kom jag upp i taket, detta beror på att jag har tittat mer o mer på videostreamat, Tv4 play o nu Svt play vilket lämpar sej väldigt bra för iPhonen. Till saken hör att jag stod inte ut med kvalit'en på youtube bl.a så jag har lagt in 3G unrestrictor.

Jo. Det drar bandbredd. Personligen så installerade jag air video så att jag kan strömma egna filmer direkt till fånen så risken finns nog för mig också inser jag nu

Dessvärre så drar det batteri också...

Frågan kanske skulle ha varit: Kommer iPad stödja tethering via iPhone i de länder dör iPhone stödjer tethering idag?

Ursprungligen av Chaosstar:

Frågan kanske skulle ha varit: Kommer iPad stödja tethering via iPhone i de länder dör iPhone stödjer tethering idag?

Nej, det hade inte spelat någon roll. På de bilder som jag har sett så har iPaden samma internetinställningar som telefonen. Då kan du dela ut internet från telefonen via Bluetooth eller USB men du kan inte ansluta till internet på telefonen från Bluetooth eller USB bara via 3G eller WLAN.

Det blir samma sak med iPad, du kommer bara kunna ansluta till 3G eller WLAN, inte Bluetooth.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-08 00:19

Har prövat med internetdelning på min iPad via min iPhone bluetooth och de hittar inte varandra. Kan iofs vara jag som gör ngt fel, men det verkar som om det inte funkar.

Ursprungligen av Aldrin:

Har prövat med internetdelning på min iPad via min iPhone bluetooth och de hittar inte varandra. Kan iofs vara jag som gör ngt fel, men det verkar som om det inte funkar.

Det är bekräftat sedan innan iPad släpptes att det inte fungerar. Någon mailade Steve och han svarade att det ej fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 01:48

Detta tycker jag är helt värdelöst.

Helt emot vad någon annan skrev här att det e såhär Apple vill ha det. Så anser jag att det precis tvärtom. Den underbara funktionen och lättanvändandet det hade blivit med iPad mot iPhone ut på nätet så tycker jag att det snarare går helt emot den linje som apple egentligen vill. Jag undrar om det inte är andra krafter som motverkar detta. T.ex. telebolagen, har dock inte kommit på varför än. Men tycker att det är sån perfekt "apple-lösning" att kunna använda tethering i detta läge så det är....

... jag finner inga ord för detta faktiskt. Låter kanske löjligt men med Apple så är det precis en sån här sak som jag faktiskt förväntar mig ska fungera utan konstigheter.

Sen kanske det går att lösa med tvillingkort etc... så det finns lösningar. Men ändå...

Man kan väl hos t.ex. Telia köpa Endast homerun? D.v.s. att om man bor i städer med homerun kunna surfa relativt bra med iPad Wifi?
Själv skulle jag inte köpa iPad wifi, vadå: here i come with my iPad? oh can i borrow it to look up a number or a girl on facebook? no sorry no network on this position...

Man borde väl kunna ha 2 simkort till ett nummer? Kan ju vara en lösning om man inte vill ringa en stund utan bara surfa runt på iPad? Ett alternativ iaf.... 2 3G abonnemang är ju trots allt dyrt.... Men förmodligen värt det.???!!

Bevaka tråden