Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur går operatörens upplåsning till?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Om jag köper en operatörslåst iphone av någon som har tecknat abonnemang, måste jag vänta 1 år innan jag kan låsa upp den? Behöver jag något kvitto, eller ser de i affären när telefonen är såld?

2. Om telefonen är från telia och man låser upp den hos de, blir den upplåst för gott? (Upplåsningen försvinner inte om man uppdaterar firmware/återställer till fabriksinställningar)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 00:40

Det har svarats många gånger i forumet.

1. Förutom 3 så måste du vänta ett år med att få den upplåst. Kvitto underlättar det.

2. Blir den upplåst genom operatören är den upplåst för alltid. Du kan uppgradera till nyaste firmware utan problem.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

1. Förutom 3 så måste du vänta ett år med att få den upplåst. Kvitto underlättar det.

Gäller detta alla telefoner som är låste till 3, oavsett vilket abbonnemang man köper telefonen med? Det jag har i åtanke är en telefon som köpts av person X med abonnemang med viss löptid och som sedan omgående säljs vidare i obruten förpackning. Kan person Y som köper telefonen, komplett med kvitto etc., omgående låsa upp telefonen hos 3 för 350kr trots att person X som ursprungligen köpt telefonen har ett gäng månader kvar på sitt abonnemangs löptid? Eller gäller detta månne bara de telefoner som köpts med kontantkort hos 3?

Vad kostar en upplåsning?
Och måste man skicka iväg telefonen?

En upplåsning kostar omkring 300kr.
Du låter operatören lägga till telefonens serienummer i databasen så är den upplåst när det når apples system och du synkar/uppdaterar din mobil med itunes.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-08 21:43
Ursprungligen av illerG:

En upplåsning kostar omkring 300kr.
Du låter operatören lägga till telefonens serienummer i databasen så är den upplåst när det når apples system och du synkar/uppdaterar din mobil med itunes.

Hur länge ska man vänta innan det dyker upp i iTunes. Jag är inne på dag 4 och nu börjar jag bli lätt irri. Inte kan man kontakta apple heller.

Ursprungligen av Pehja:

Hur länge ska man vänta innan det dyker upp i iTunes. Jag är inne på dag 4 och nu börjar jag bli lätt irri. Inte kan man kontakta apple heller.

Du måste återställa den i iTunes. Fick jag göra innan något hände.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-05-08 22:00
Ursprungligen av Pehja:

Hur länge ska man vänta innan det dyker upp i iTunes. Jag är inne på dag 4 och nu börjar jag bli lätt irri. Inte kan man kontakta apple heller.

Jo det har jag gjort 6 gånger nu.. men det står iallafall avvaktar aktivering. Jag har fått meddelandet "You have successfully unlocked your iPhone" men tji heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-02 09:01

3 Kan låsa upp telefoner vid köpet. Alla andra måste du vänta minst ett år.

//Rob

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-02 10:43
Ursprungligen av Robo-X:

3 Kan låsa upp telefoner vid köpet.

Bara dom med kontantkort. Köper du med bundet abonnemang så får du inte låsa upp den förrän det löpt ut eller tidigast efter 18 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 15:41

Du menar att du inget händer när du stoppar in valfritt SIM-kort? Kontakta operatören som låst upp den, de kommer att rekommendera en total återställning utan att läsa in någon backup (och det har du ju redan gjort...)

Jag låste upp min Iphone på en Telia-butik idag (söndag), men får inget meddelande om att den låsts upp när jag kopplat in den i iTunes. Kanske beror det på att det är söndag/heldag idag så att det inte sker nån dataöverföring mellan Telia->Apple?

1. Går det att se i iOS eller iTunes om min Iphone är upplåst (om jag skulle ha missat eventuellt upplåsningsmeddelande)? Jag har nämligen inget mikro-sim-kort från annan operatör att prova i Iphonen.
2. Jag läste i tråden att det kan krävas en total återställning innan upplåsningen sker. Innebär total återställning att trycka på "Restore"-knappen i Summary-fliken i iTunes? Om inte, hur gör jag en total återställning?
3. Förlorar jag data/inställningar om jag gör en total återställning?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-20 18:18
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag låste upp min Iphone på en Telia-butik idag (söndag), men får inget meddelande om att den låsts upp när jag kopplat in den i iTunes. Kanske beror det på att det är söndag/heldag idag så att det inte sker nån dataöverföring mellan Telia->Apple?

1. Går det att se i iOS eller iTunes om min Iphone är upplåst (om jag skulle ha missat eventuellt upplåsningsmeddelande)? Jag har nämligen inget mikro-sim-kort från annan operatör att prova i Iphonen.
2. Jag läste i tråden att det kan krävas en total återställning innan upplåsningen sker. Innebär total återställning att trycka på "Restore"-knappen i Summary-fliken i iTunes? Om inte, hur gör jag en total återställning?
3. Förlorar jag data/inställningar om jag gör en total återställning?

1. Ja iTunes meddelar att telefonen är upplåst efter att du gjort en återställning
2. Ja det behövde jag göra. Innan du gör det så klicka på din telefon i iTunes och välj säkerhetskopiera. Att iTunes säger att den gör det när du bara kopplar in den är lite lurigt för det gör den inte. Du måste manuellt välja säkerhetskopiera i iTunes.
3. Ja när du gör en total återställning förlorar du data. Men efter att du gjort det så väljer du bara att återställa din telefon från den senaste säkerhetskopian som du ju alldeles nytt har gjort.

Lycka till!

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag låste upp min Iphone på en Telia-butik idag (söndag), men får inget meddelande om att den låsts upp när jag kopplat in den i iTunes. Kanske beror det på att det är söndag

Du är inte ensam om det. Telias butik gjorde en upplåsning av min iPhone 4 idag, men det har inte kommit upp i iTunes. Tala gärna om hur det går för dig i din "process".

Min 3G tog en vecka efter att ha varit i Telia-butiken.
Inga meddelanden vad jag märkt utan bara synka telefon som vanligt.

Någon som nyligen har låst upp sin telefon via 3?
Hur lång tid tog det?

Själv var jag inne hos 3butiken för en vecka sedan men har ännu inte vågat återställa telefonen då jag behöver den dagligen, använder tele2.

Ursprungligen av StevenSteven:

Någon som nyligen har låst upp sin telefon via 3?
Hur lång tid tog det?
Själv var jag inne hos 3butiken för en vecka sedan men har ännu inte vågat återställa telefonen då jag behöver den dagligen, använder tele2.

Det varierar på hur lång tid det tar innan upplåsningen är genomförd. Många får ett meddelande i iTunes när man synkar, men inte alla. Du kan alltså inte göra så mycket mer än att chansa på att göra en återställning - bita i sura äpplet i värsta fall.

Från telia tog det knappt en dag när jag gjorde det!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-03-30 20:42

Så här såg det ut i iTunes när jag låste upp min frus ijPhone 3Gs.

Tack för svaren!
Jag väntar en vecka till för säkerhets skull.

Edit: Nu i helgen återställde jag telefonen och nu är den upplåst.

Senast redigerat 2011-04-06 23:37
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-31 13:00

Jag "provocerade" fram en upplåsning genom att i den Telia-låsta 3GS sätta det nya sim-kortet (3) och sedan det gamla (Telia) igen, hela tiden med usb-kopplad (och avstängning av tfn emellan). Ingen återställning behövdes. Det är rätt hopplöst att det inte finns någon konsekvens hur upplåsningen fungerar. Jag tror det har med iTunes att göra. Det handlar om att få den att kontakta rätt server där information om upplåsning finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 21:23

Generellt går det nog rätt snabbt, så fortsätt inte läs denna 'skräckhistoria'....

Tog beslut att flytta våra samtliga företagsabonnemang från TRE till TELIA strax före jul.
Anledningen till beslutet var att TRE inte har lyckats ordna en fungerande täckning(!) på vårt kontor utan att bli tvungna att montera in en extra antenn - vilket vi skulle själva få betala (24.000 kr!).
Telia hade däremot felfri mottagning och motsvarande företagsabonnemang med fri surf/MMS o.s.v. till fast kostnad (samma som TRE).
Däremot var vi tvungna att lösa oss ur abonnemangen från TRE i förtid, vilket kostade oss en liten slant (dock betydligt mindre än vad antennen skulle ha kostat oss).
Samtliga på firman har iPhone 3Gs eller 4.
Samtliga mobiler var låsta till TRE och vi begärde upplåsning ASAP efter årsskiftet.
Tre av totalt sex mobiler blev upplåsta efter 6 veckor (efter skriftlig och muntlig påminnelse vid fem olika tillfällen).
Två mobiler (iPhone 4) krävde microSIM, vilket TRE missade att ordna fram två gånger.
En mobil vägrade TRE att skicka slutfaktura på (vilket de måste innan man kan portera om abonnemanget till annan operatör).
Efter 23 mail, 16 telefonsamtal och 4 besök i TRE-butik lyckades vi tillslut få samtliga mobiler porterade till TELIA.
Dock saknades fortfarande två microSIM - Telia ordnade fram detta på två dagar (häpp!).

Kan inte med största vilja påstå att mobilbranschen är specielllt serviceminded. Man är alldeles för ivrig att bara sälja, men glömmer att uppföljande kundsupport är minst lika viktigt för att göra vinst på lång sikt. TRE har förlorat all cred hos mig personligen; maken till illa skött kundkontakt får man leta efter - kan inte se EN anledning till att jag skulle återvända till TRE; de hade (om de skött korten rätt) kunnat behålla mig som kund...ja, t.o.m. som nöjd kund(!). Men de valde att göra livet surt för mig och företaget.

Puckat.
Idag är vi helnöjda TELIA-kunder och har full support på alla håll.
Hoppas jag slipper byta operatör igen...

Ursprungligen av Clavius:

Generellt går det nog rätt snabbt, så fortsätt inte läs denna 'skräckhistoria'....

Tog beslut att flytta våra samtliga företagsabonnemang från TRE till TELIA strax före jul.
Anledningen till beslutet var att TRE inte har lyckats ordna en fungerande täckning(!) på vårt kontor utan att bli tvungna att montera in en extra antenn - vilket vi skulle själva få betala (24.000 kr!).
Telia hade däremot felfri mottagning och motsvarande företagsabonnemang med fri surf/MMS o.s.v. till fast kostnad (samma som TRE).
Däremot var vi tvungna att lösa oss ur abonnemangen från TRE i förtid, vilket kostade oss en liten slant (dock betydligt mindre än vad antennen skulle ha kostat oss).
Samtliga på firman har iPhone 3Gs eller 4.
Samtliga mobiler var låsta till TRE och vi begärde upplåsning ASAP efter årsskiftet.
Tre av totalt sex mobiler blev upplåsta efter 6 veckor (efter skriftlig och muntlig påminnelse vid fem olika tillfällen).
Två mobiler (iPhone 4) krävde microSIM, vilket TRE missade att ordna fram två gånger.
En mobil vägrade TRE att skicka slutfaktura på (vilket de måste innan man kan portera om abonnemanget till annan operatör).
Efter 23 mail, 16 telefonsamtal och 4 besök i TRE-butik lyckades vi tillslut få samtliga mobiler porterade till TELIA.
Dock saknades fortfarande två microSIM - Telia ordnade fram detta på två dagar (häpp!).

Kan inte med största vilja påstå att mobilbranschen är specielllt serviceminded. Man är alldeles för ivrig att bara sälja, men glömmer att uppföljande kundsupport är minst lika viktigt för att göra vinst på lång sikt. TRE har förlorat all cred hos mig personligen; maken till illa skött kundkontakt får man leta efter - kan inte se EN anledning till att jag skulle återvända till TRE; de hade (om de skött korten rätt) kunnat behålla mig som kund...ja, t.o.m. som nöjd kund(!). Men de valde att göra livet surt för mig och företaget.

Puckat.
Idag är vi helnöjda TELIA-kunder och har full support på alla håll.
Hoppas jag slipper byta operatör igen...

Haha, jag skrattar mest åt det tragiska med micro-sim. När jag behövde micro-sim till min fyra gick jag in i en tele2store, hämtade ett microsim och sen ringde jag till supporten som aktiverade det på en minut typ

1
Bevaka tråden