Lösa in check från AppleStore

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-02 19:46

Jag köpte mig en väldigt trevlig MacBookPro i höstas och nyttjade Back to School-rabatten som AppleStore Education gav på iPoddar samtidigt. En iPod Touch nästan gratis, svårt att inte tacka ja. Problemet är väl man får lägga ut för det, och sedan får pengarna tillbaka – i form av en check. Jag gick med den till Swedbank – men de ville ha 500:- för att läsa in den, vilket nästan är halva summan av den, vilket kändes väldigt tråkigt.

Med tanke på att fler här borde mottagit checkar från Apple och på något sätt fått ut pengarna på dem så undrar jag blygsamt vilka banker som inte vill ha 500:- för kontroll av en storbritannisk check :3. Så här i efterhand så inser jag att jag borde tagit banköverföring och inte check – men det verkar absolut enklast när jag gjorde min beställning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-03 11:34
Ursprungligen av Hampie:

Jag köpte mig en väldigt trevlig MacBookPro i höstas och nyttjade Back to School-rabatten som AppleStore Education gav på iPoddar samtidigt. En iPod Touch nästan gratis, svårt att inte tacka ja. Problemet är väl man får lägga ut för det, och sedan får pengarna tillbaka – i form av en check. Jag gick med den till Swedbank – men de ville ha 500:- för att läsa in den, vilket nästan är halva summan av den, vilket kändes väldigt tråkigt.

Med tanke på att fler här borde mottagit checkar från Apple och på något sätt fått ut pengarna på dem så undrar jag blygsamt vilka banker som inte vill ha 500:- för kontroll av en storbritannisk check :3. Så här i efterhand så inser jag att jag borde tagit banköverföring och inte check – men det verkar absolut enklast när jag gjorde min beställning.

Detta suger. Bankerna tar självklart bra betalt för sådan special service.

Jag skulle snabbt ringa runt till olika banker och fråga personligen vad det kostar.

Jag har själv Swedbank på gott och ont efter deras kreditförluster i Baltikum, då är det alltid någon som måste täcka upp och betala i andra änden. dvs.. vi vanliga icke bonuspremierade kunder.

Samtidigt borde din personliga bank där du är kund vara billigast, och de andra bankerna tänker nog på samma vis och premierar sina egna kunder vid speciella tjänster.

Så tyvärr räkna med samma summa hos andra banker om inte dyrare om du inte är "förmånskund" som det så fint heter hos dom.

Bara att bita i det sura "äpplet" denna gång och ta lärdom, och därav visdom för framtiden

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-03 20:01

Skicka tillbaka checken till Apple

Skicka tillbaka checken till Apple. Be dem göra banköverföring i stället.

(Prövat och fungerade utan protester från Apple!)

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-11 22:56
Ursprungligen av iba:

Skicka tillbaka checken till Apple. Be dem göra banköverföring i stället.

(Prövat och fungerade utan protester från Apple!)

Hur gick du tillväga?

En liten fundering bara, varför tyckte du att en check verkade smidigare än en banköverföring?

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-03 22:32
Ursprungligen av Papperskatt:

En liten fundering bara, varför tyckte du att en check verkade smidigare än en banköverföring?

Därför att jag inte hade någon aning om vad jag hade för kontonummer :”> .

Sedärja. En anledning så god som någon.

Jag hoppas att det löser sig.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 10:36
Ursprungligen av Hampie:

Så hade checken varit på 400 kr hade du fått betala 100 kr för att bli av med papperslappen?
Svenska banker i ett nötskal. Nu får man snart inte ut sin lön utan att betala för det....

Ursprungligen av kenjon:

Nu får man snart inte ut sin lön utan att betala för det....

Kanske inte helt överraskande då bankerna är vinstdrivande? Men visst håller jag med om att vissa priser är galet höga.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 16:37
Ursprungligen av tobias.flood:

Kanske inte helt överraskande då bankerna är vinstdrivande? Men visst håller jag med om att vissa priser är galet höga.

Dags för arbetsgivarna att gå tillbaka till kontanter i ett kuvert
Men vi har ju ICAaffärerna...

Senast redigerat 2010-02-05 16:52
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-06 20:54

Det är Apple, inte bankerna, det är fel på

Det är Apple, inte bankerna, det är fel på.

Internationella bankcheckar löser bankerna in utan strul.

Apple skickar däremot inhemska brittiska checkar, som bankerna utanför Storbritannien inte i normalfallet löser in, eftersom det inte går att kontrollera checkens giltighet och ifall det finns pengar på kontot.

Svenska banker löser ändå ibland in utländska nationella checkar åt kunder man vill ha en god relation till. De måste då hanteras på ett kostnadskrävande sätt – banken skickar checken i värdepost till sitt representantkontor i t ex London – där får någon anställd gå ut och lösa in checken över disk på Barclays Bank (som Apple brukar använda).

500 kr är billigt för den hanteringen.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 08:07
Ursprungligen av iba:

Det är Apple, inte bankerna, det är fel på.

Internationella bankcheckar löser bankerna in utan strul.

Apple skickar däremot inhemska brittiska checkar, som bankerna utanför Storbritannien inte i normalfallet löser in, eftersom det inte går att kontrollera checkens giltighet och ifall det finns pengar på kontot.

Svenska banker löser ändå ibland in utländska nationella checkar åt kunder man vill ha en god relation till. De måste då hanteras på ett kostnadskrävande sätt – banken skickar checken i värdepost till sitt representantkontor i t ex London – där får någon anställd gå ut och lösa in checken över disk på Barclays Bank (som Apple brukar använda).

500 kr är billigt för den hanteringen.

Är det så, då håller jag helt med. Hade ingen aning om att de var så klantiga att de skickar en inhemsk check utomlands

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-07 12:01

Låter helknäppt. Är det så Hampie att du fått en brittisk inhemsk check ?

Samtidigt är väl UK ett kredit trovärdigt land. Apple kan väl inte skicka någon liten landsortsbanks check utan det måste väl vara någon av dom stora bank spelarna i England som har utfärdat checken.

1
Bevaka tråden