Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan jag veta om trafiken i min router?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag har Telias TV-bredband-Telefon-router Thomson(tg787). Jag kör öppet nätverk (det är en principsak*) så ibland är det inte bara jag och min granne som trafikerar routern. Ibland går det lite väl segt och då tänker jag att jag borde ha lite koll på vem som trafikerar routern och hur.

Så min fråga är: Vad kan jag ta reda på om trafiken på mitt nätverk?

/David

* principsaken. Jag tror helt enkelt att vi får ett roligare samhälle ju öppnare det är. Jag räknar med att få rådet att låsa nätverket och om det är enda möjligheten så kanske jag gör det på sikt men i första hand vill jag köra öppet, fritt och ledigt

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-19 13:56

De flesta routrar har en inbyggd administrationsprogramvara, som kan nås med valfri vävläsare. Troligen har routern IP-adressen 192.168.0.1 inom ditt nätverk (är den inte det, kolla i nätverksinställningarna i datorn), öppna den adressen och logga in.

Vanligen finns det då möjlighet att se vilka datorer som är anslutna till routern (man ser deras MAC-adresser), och hur länge de har varit det. Det kan finnas ytterligare loggfunktioner. Chansen är för övrigt ganska stor att eventuell seghet i nätverket inte beror på att andra "tjuvsurfar". Mer troliga orsaker är problem i förbindelsen uppströms eller störningar i det trådlösa nätverket.

Se bara till att routern har ett säkert administratörslösenord och att själva datorn är säkrad, så finns det egentliga inga nackdelar med öppna nätverk för de flesta av oss.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-19 21:35

Tänk på att om du har ett öppet nätverk och någon "granne" startar en barnporrsajt på ditt nätverk så är det hos dig polisen kommer att knacka dörr hos. Bara ett exempel.

Du kan köra Wireshark för att se det mesta som sker i ditt nätverk.

1
Bevaka tråden