Apple har tidigare i denna månad fått två produkter Wi-Fi-certifierade av Wi-Fi Alliance. Inget nytt tänker kanske någon. Men när man studerar certifikatet upptäcker man att de är bland de första att få produkter certifierade med MIMO i 3x3:3-läge. (Multiple Input Multiple Output, 3 Transmit Chains, 3 Receive Chains, 3 Spatial streams)
Även om Apple själva inte skriver mycket om datahastigheter i sina specifikationer (vilket troligen är ganska klokt) så innebär detta möjlighet för datahastigheter på 450Mbps om klienten stöder 3x3:3 också. Idagsläget vet jag bara en enda klient som nått marknaden som gör detta, och det är Intel's 5300/5350-kort. Alla övriga med 3x3-MIMO har 2 spatial streams (och 300Mbps (när man kör i 40 MHz-läge)).

Eftersom dagens 3x3:2-system klarar 160-180Mbps i faktisk genomströmning som max (ungefär, när man pressar på) så borde maxhastigheten för dessa bli närmare 50% högre, eftersom bandbreddsökningen införs med en teknik som inte innebär någon extra overhead (dock tillförs ju inte någon vinning för managementramar och kontrollramar, så det lär inte bli exakt 50%).
Dock ska det påpekas att ju fler spatial streams man använder, dessto större krav ställs på miljön och möjligheten till multi-path. Att sitta en meter från basstationen behöver inte innebära ideala förhållanden för MIMO att verka.

En annan sak som var nytt för mig, när jag forskade lite i detta är att AirPort Extreme och Time Capsule verkar stödja både 2,4 och 5GHz _samtidigt_. Det måste innebära att det i själva verket rör sig om två radio.

Frågan man ställer sig är om dessa nycertifierade enheter är de som säljs nu, eller om nya är på gång. Det är ju nämligen rimligt att tro att Apple inom kort även uppgraderar alla klienter (datorer), annars är det inte så logiskt. Och detta är med väldigt stor sannolikhet (på gränsen till säkerhet) något som innebär byte av hårdvara. (Läs: Man ska inte räkna med någon mjukvaruuppdatering av sin MacBook för att gå från 300 till 450Mbps.)

Länk till certifikaten