Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rick Astley Viruset!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-10 18:00

Hej!

Fick Rick Astley viruset idag på min iphone 2G. Helt plötsligt var startbilden borta, och ersatt med en bild på Rick Astley!!!!!:'(:'(

Jag har inte haft Wifi påslaget på flera månader. Hur kom den dit?? via GPRS?

Finns en massa på nätet om detta nya virus men jag fattar inte hur jag fått det och var ifrån...

Och jag har standard lösenordet alpine, som jag inte vet hur jag ändrar...

Ursprungligen av oee:

Nix, har inte haft på Wifi, däremot Gprs är på. men jag tycker det är konstigt att den kommit in via Gprs

Det spelar ingen roll. Du pratar även IP över GPRS, det är bara en annan typ av länk.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-10 18:57
Ursprungligen av oee:

1. Jag har haft telefonen sedan iphones begynnelse (köpte den i LA för över 2 år sedan) och inte haft nått problem med virus eller nått. Så jag vet inte... varför skulle jag byta lösenord?? inte det första jag tänkte på...

Varför skall man ha ett unikt lösenord? Det säger sig väl själv!

  • Medlem
  • 2009-12-10 19:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skall man ha ett unikt lösenord? Det säger sig väl själv!

Ok, jag ger mig, det är helt värdelöst att ha ett default lösenord.

Därför tackar jag Rick Ashley som visat mig detta.

Ursprungligen av oee:

Och jag har standard lösenordet alpine, som jag inte vet hur jag ändrar...

D'oh!

Så här ändrar du.
How To Change the iPhone’s Root Password | Just Another iPhone Blog

Att ha ett root-lösenord som hela världen känner till är inte så bra.

  • Medlem
  • 2009-12-10 18:26

ok tack för hjälpen! kanske ett bra virus för mig, skönt att det bara var en påminnelse...

Har ändrat lösen med länken ovan "supertack Marcushedenstrom", mkt skönt att slippa koppla ihop med ssh o dator o sånt o kunna göra det direkt i iPhone!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-10 19:07

Det enda som man behöver göra är att ta bort ssh från iPhonen så spelar det ingen roll vilken lösenord du har på din iphone. 99,9% av alla som jailbreakar behöver inte ens ha ssh.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-12-10 19:14
Ursprungligen av Robo-X:

Det enda som man behöver göra är att ta bort ssh från iPhonen så spelar det ingen roll vilken lösenord du har på din iphone. 99,9% av alla som jailbreakar behöver inte ens ha ssh.

//Rob

Tack! Där ser man. Jasså, det är så det funkar!. Äntligen nån som kan lite!

Vi kom av på rätt dålig fot, jag ville inte att nån av oss skulle må dåligt av det här.

Jag trivs inte med bråk, 99 är en rolig plats för mig.

Kram?

  • Medlem
  • 2009-12-10 21:28

Stor kram!

Sitter just nu och tittar på Rick Astley som varken går att ta bort eller byta ut, med den rätt roliga texten som tål att upprepas "ikee is never going to give you up"

Men ska testa denna så kanske han försvinner...
How do I remove the ikee virus from my iPhone? | The iPhone FAQ

Ursprungligen av oee:

Stor kram!

Sitter just nu och tittar på Rick Astley som varken går att ta bort eller byta ut, med den rätt roliga texten som tål att upprepas "ikee is never going to give you up"

Men ska testa denna så kanske han försvinner...
How do I remove the ikee virus from my iPhone? | The iPhone FAQ

Måste vara en hemsk upplevelse.
han är ju rätt kass som artist ...

Återkom hur det går.

När de "letar rätt på en" är det en klassisk portscan mot de portar som ssh använder? eller?

Får de svar med ngn "prompt" eller OK. Hur går den biten till?

*nyfiken*

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-10 22:28
Ursprungligen av Goflorp:

När de "letar rätt på en" är det en klassisk portscan mot de portar som ssh använder? eller?

Får de svar med ngn "prompt" eller OK. Hur går den biten till?

*nyfiken*

ssh kör på port 22, så någon portscan behövs inte. Däremot en "IPscan", dvs de försöker connecta mot en massa olika IPnummer på port 22. Får de en connect, så är det bara att testa lösenordet...

Ursprungligen av kenjon:

ssh kör på port 22, så någon portscan behövs inte. Däremot en "IPscan", dvs de försöker connecta mot en massa olika IPnummer på port 22. Får de en connect, så är det bara att testa lösenordet...

Självklart, rätt skall vara IPScan, porten har de ju redan.

fast, om man sitter med ngn BRA bredbandsleverantör borde de väl surna till om man kollar av några jundratusen IP-adresser innan lunch... eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-11 09:55
Ursprungligen av Goflorp:

Självklart, rätt skall vara IPScan, porten har de ju redan.

fast, om man sitter med ngn BRA bredbandsleverantör borde de väl surna till om man kollar av några jundratusen IP-adresser innan lunch... eller?

Tror inte det, det förekommer hela tiden. Sätt igång en Windowsburk direkt på Nätet utan brandvägg, och den är hackad inom 30 min (max).
Kollade en gång, och ca var 3dje minut kom det försök....

Har du fått bort Rick? Har oxå fått dit den rackarn och man börjara tröttna på hans fula tryne...
Hitta ett alternativ till SSH (men givetvis 2 late), iPhone Explorer - A USB iPhone browser for Mac and PC
Jag har kört guiderna för att få bort viruset men det ligger kvar nått som dessa guider inte behandlar för han vägrar att försvinna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-24 01:08

Rensade upp några mindre trevliga inlägg och några OT.
Trevligt att ni hittade tillbaks till ämnet själva.
God Jul!
/Admin

Nån som hittat på var dom andra filerna som guiderna inte behandlar gömmer sig eller är det bara att göra en ny jailbreak? Ingen av filerna i guiderna är kvar men det skrämmer inte bort Rick...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-26 21:34

Det räcker inte bara att ta bort ssh. Du måste ta bort alla filer som rick installerade. Det bästa är väl att återställa iPhonen igen. Att avinstallera SSH förhindrar bara att rick kan installeras.

//Rob

Som jag skrev har jag följt alla guider men det ligger filer kvar som gör att även visuset är kvar. SSH är avinstallerat utan skillnad, även återinstallerat utan skillnad, nytt root pass. Med återställa menar du då att man kör PwnageTool igen?

/Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-27 01:03
Ursprungligen av Schwerre:

Som jag skrev har jag följt alla guider men det ligger filer kvar som gör att även visuset är kvar. SSH är avinstallerat utan skillnad, även återinstallerat utan skillnad, nytt root pass. Med återställa menar du då att man kör PwnageTool igen?

/Johan

Hur återställer man annars?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Hur återställer man annars?

//Rob

Inställningar/Allmänt/Återställ, vet inte hur det funkar på en jailbreakad så jag har aldrig testat därav frågan...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-27 23:05
Ursprungligen av Schwerre:

Inställningar/Allmänt/Återställ, vet inte hur det funkar på en jailbreakad så jag har aldrig testat därav frågan...

Du återställer inställningarna på detta sätt men inte systemet i sig.

//Rob

Ok, tur det finns folk att fråga med bättre koll Då får det bli "the hard way" alternativt bläddra igenom alla mappar och hoppas att viruset fortfarande är en bildfil och ersätta den med nått roligare.
/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 18:31

Denna tråd är lite vildvuxen men om du vill få bort bilden på Rick skall du radera \var\mobile\Library\LockBackground.jpg och sedan boota om telefonen

Ursprungligen av FreddeB:

Denna tråd är lite vildvuxen men om du vill få bort bilden på Rick skall du radera \var\mobile\Library\LockBackground.jpg och sedan boota om telefonen

Guld! länken i guiden var rm /var/mobile/LockBackground.jpg (utan Library). Med rätt mapphänvisning är Rick no more a pain in my face STORT TACK!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 19:59

Skumt att du inte hade \Library i din path men OK - bra att det fungerade

Ursprungligen av FreddeB:

Skumt att du inte hade \Library i din path men OK - bra att det fungerade

Föjlde guiden i tråden,

Ursprungligen av oee:

Stor kram!

Sitter just nu och tittar på Rick Astley som varken går att ta bort eller byta ut, med den rätt roliga texten som tål att upprepas "ikee is never going to give you up"

Men ska testa denna så kanske han försvinner...
How do I remove the ikee virus from my iPhone? | The iPhone FAQ

Om man hade läst inläggen så var det nån som kommenterat att det var fellänkat men jag stirra mig blind på guiden... Tur att du uppmärksammade felet!

  • Medlem
  • 2009-12-30 13:56

Äntligen är han borta! Jag sammanställer här en komplett guide hur man får bort Rick för oss som inte är så tekniska. (tar mig friheten att citera lite från guiderna i tråden)

Rick saboterade även SSH för mig så det gick inte att koppla in sig på telefonen via wifi överhuvudtaget.

1. Ladda ner MobileTerminal från Cyndia, som är precis som Terminal.app fast i telefonen.

2. Öppna Mobile terminal på din iphone så kommer det upp en text som säger.
iPhoneName: ~ Mobile$
skriv: login (och sen return)
login: root
passw: alpine

3. Enter each of the following commands followed by "return" to remove these files. (ett jädra pill, men det får man stå ut med, kommer det inte något felmeddelande efter du tryckt "return" så har du lyckats ta bort filen, /observera mellanslag efter rm)

rm /bin/poc-bbot
rm /bin/sshpass
rm /System/Library/LaunchDaemons/com.ikey.bbot.plist
rm /var/lock/bbot.lock
rm /var/log/youcanbeclosertogod.jpg
rm /var/mobile/Library/LockBackground.jpg

4. Reboot your iPhone.

5. Reinstall the SSH package from Cydia. (Om du vill kunna komma åt telefonen via wifi och dator i framtiden så måste SSH vara aktiverat)

6. BYT LÖSENORD (Men vad jag förstått så installerar man inte SSH, punkt 5 ovan så behöver man heller inte byta lösenord!, ...men man bör nog vara rätt säker på att SSH inte är aktiverat då annars kommer nog Rick tillbaka ganska snart)

Öppna Mobile terminal igen.
iPhoneName: ~ Mobile$
type: passwd
You’ll be prompted for the ‘old’ (current) password for the mobile user. Enter this as the old password: alpine
You’ll then be prompted to enter the new password – so just type in your desired new password. You will not see characters appearing on the screen as you type – that’s normal, not a concern.You’ll then be prompted to re-enter the new password. Do that. There’s no success message to say the password was changed – but if you’re returned to the prompt and do not get an error, the change was successful. And you’re done with change for the mobile account.

The second primary admin account for the iPhone is called root – so now you need to change that as well.
Type this to switch to the root user: login root
You’ll be prompted for the root user’s current password. Enter this: alpine
Type this to start the password change routine again: passwd
Enter the old password for root (it is ‘alpine’, same as for the mobile user) and enter your desired new password twice, just as you did for the mobile account

Snyggt jobbat oee !

1
Bevaka tråden