Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone över disk i Asien?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag reser runt Asien och tänkte plocka upp en olåst iPhone på vägen.
Har hört massor om att de finns olåsta i Hong kong till bra pris. Men frågan är:

Kan man köpa olåsta iPhones (ej kopior!) över disk / i butik i Hong kong?
Är priset då samma som på apple store? (ca 6100kr för 32gb)
Behöver man vara medborgare eller ha HK-adress?
Finns de i lager eller måste man beställa i förväg?

Oavsätt vilken Apple produkt du ska köpa så är den alltid billigare i USA. Vad gäller låst eller olåst, i och med att de är så lätt att Jailbreak och där med låsa upp telefonen så borde de inte vara en faktor.

Men annars är de ända landet som jag känner till som kör iPhone olåst är Italien.

Hoppas de löser sig!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-10 15:42
Ursprungligen av lurefiix:

Oavsätt vilken Apple produkt du ska köpa så är den alltid billigare i USA. Vad gäller låst eller olåst, i och med att de är så lätt att Jailbreak och där med låsa upp telefonen så borde de inte vara en faktor.

Men annars är de ända landet som jag känner till som kör iPhone olåst är Italien.

Hoppas de löser sig!

Även om teoretiskt sett är iPhonen billigare i USA så säljs den endast med kontrakt. Du kan köpa den som gåva men då säljs den för över $500.

Den är då fortfarande låst till AT&T och kan inte låsas upp helt. Du kan använda andra operatörer men den senaste iPhonen kan endast startas med hjälp av en extern källa (typ din dator) varje gång du måste starta om den. Inte värt någon tusen lapp som du kanske sparar.

//Rob

Vill inte ha en JB iPhone och jag kommer varken resa förbi USA eller Italien så det är inte så intressant.. Men uhm tack ändå..

Gav väl 5800 för min i Telias affär mitt i Göteborg. iofs för en 16GB - det räcker väldigt långt.
Låst och jag hade redan Telia abbonemang...

Å andra sidan tycker jag det känns bättre än att betala nästan samma pris på andra sidan klotet, det är ju lite mindre ståhej när den pajjar...

iofs är den äkta så har man samma garanti via Apple vart som på jorden man befinner sig!

Så garantifrågor ska man inte behöva vara rädd för..

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-10 05:44

Det är ändå så att i Sverige står operatörerna för supporten, och har du inte köpt den av någon operatör i Sverige så har du ingen support. Provar du att ringa Apple och trycka alternativet att du vill ställa frågor om service på iPhone, så säger en automatisk röst att "kontakta din operatör" och sen bryts samtalet.

Min 3gs 16GB kostade 4800 med Telia-abonnemang, en 32GB hade kostan 1000 kr mer. Telia-låst förvisso, men det är inte så stort problem eftersom jag ändå använder Telia.

Ursprungligen av lurefiix:

iofs är den äkta så har man samma garanti via Apple vart som på jorden man befinner sig!

Så garantifrågor ska man inte behöva vara rädd för..

Eh, nej!
Hur många gånger ska detta behöva sägas?

Hur många gånger de ska behöva sägas? 35?

De ända jag vet är att när en återförsäljare säljer en produkt har man i marginal beräkningen att ta hand om service kostnader, oavsett om man köper den på Telia, The Phone House, Tre etc. Så köper man en produkt utan för svenska återförsäljarnätet så kan man fortfarande lämna in den i Sverige genom t.ex. The Phone House, men då måste man vara beredd på att betala en service avgift som täcker deras kostnader.

Så ja de går att skicka in en iPhone på service i Sverige även om den är köpt i ett annat land..

Ursprungligen av lurefiix:

Hur många gånger de ska behöva sägas? 35?

De ända jag vet är att när en återförsäljare säljer en produkt har man i marginal beräkningen att ta hand om service kostnader, oavsett om man köper den på Telia, The Phone House, Tre etc. Så köper man en produkt utan för svenska återförsäljarnätet så kan man fortfarande lämna in den i Sverige genom t.ex. The Phone House, men då måste man vara beredd på att betala en service avgift som täcker deras kostnader.

Så ja de går att skicka in en iPhone på service i Sverige även om den är köpt i ett annat land..

Nej.
På JUST iPhone kan du inte lämna in den till någon annan än den du har köpt den av.

Har du köpt den av Telia i Sverige kan du inte lämna inte den för garantiärenden(betald service är något helt annat - men det är inte det du diskuterar: http://www.99.se/1852137-post6.html) till någon annan.
Har du köpt iPhone i Hong Kong, Italien, Usa etc kan du inte få garantiservice i Sverige.

Behöver det upprepas igen?
Behöver det klargöras tydligare?

Hanterings kostnad och service kostnad är två skilda saker. Så skilj på dem.

Men jag erkänner glatt att jag är mänsklig och kan ha fel, så jag återkommer i morgon när jag har dubbel kollat informationen. Men för allt jag vet så kan man skicka in iPhone på garanti ärende hos andra återförsäljare så länge man är beredd att betala hanteringskostnaden.

Men som sagt dubbel kollar de i morgon och återkommer!

Återkom gärna.
I 2,5 års tid har Apple + återförsäljare sagt till kunder att garantiärenden endast hanteras av försäljaren, för att man inte ska kunna importera iPhone hur som helst.

And i´m back!

Jag har nu jagat runt lite(läs mycket), mycket riktigt ringer man Apple kundtjänst, väljer iPhone etc blir man hänvisad till operatören. Men efter lite om och men, via (ingen nämnd ingen glömd) återförsäljaren och samtal med Apple fick jag skicka in "min"(min kompis, med kvitto osv) iPhone som var köpt i Italien. Fick betala 250 kr hanteringskostnad men de gick att lösa. Dock får jag medge att de krävdes mycket vilja våld å vaselin för att få till de..

Så på de stora hela får jag ge mig till de övre makterna, just iPhone har inte samma int-garanti som övriga Apple produkter.

Men har man bra munläder, stort lende och dåres envishet kan man få iväg den på garanti service i Sverige också. Men verkligen inget jag rekommenderar, och stackars säljare såg ut å vilja döda mig när jag sa att jag skulle fundera på det.. ^^

Ursprungligen av lurefiix:

And i´m back!

Jag har nu jagat runt lite(läs mycket), mycket riktigt ringer man Apple kundtjänst, väljer iPhone etc blir man hänvisad till operatören. Men efter lite om och men, via (ingen nämnd ingen glömd) återförsäljaren och samtal med Apple fick jag skicka in "min"(min kompis, med kvitto osv) iPhone som var köpt i Italien. Fick betala 250 kr hanteringskostnad men de gick att lösa. Dock får jag medge att de krävdes mycket vilja våld å vaselin för att få till de..

Så på de stora hela får jag ge mig till de övre makterna, just iPhone har inte samma int-garanti som övriga Apple produkter.

Men har man bra munläder, stort lende och dåres envishet kan man få iväg den på garanti service i Sverige också. Men verkligen inget jag rekommenderar, och stackars säljare såg ut å vilja döda mig när jag sa att jag skulle fundera på det.. ^^

Seriöst, detta har jag aldrig hört talas om.
Har någon?
Kan vara en världsnyhet.
Du vill inte säga vilken återförsäljare... Svårt att ta det helt seriöst.
Och, det är inget som säger att Apple hade betalat för iPhonen(antagligen inte) när dom ser på serienumret att det är en Italiensåld iPhone man fått in i Sverige, vad än vilken av operatörerna du nu var hos gick med på.

Robo-X, fungerar inte Blackra1n / Blacksn0w på samma sätt på en AT&T telefon som på t.ex. en Telia? I och med att min är upplåst och klar?

För 500 * 8(ca 1$) = 4000 vilket är 1500 billigare än sverige..?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 23:55
Ursprungligen av lurefiix:

Robo-X, fungerar inte Blackra1n / Blacksn0w på samma sätt på en AT&T telefon som på t.ex. en Telia? I och med att min är upplåst och klar?

För 500 * 8(ca 1$) = 4000 vilket är 1500 billigare än sverige..?

Du kan inte köpa den utan abb i USA dock...

Och utan social security number.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-12 00:47
Ursprungligen av lurefiix:

Robo-X, fungerar inte Blackra1n / Blacksn0w på samma sätt på en AT&T telefon som på t.ex. en Telia? I och med att min är upplåst och klar?

För 500 * 8(ca 1$) = 4000 vilket är 1500 billigare än sverige..?

Jo visst fungerar den lika på en AT&T som på en Telia iPhone. Problemet är att sen vecka 35 (om inte jag misstar mig) skeppas alla iPhone med ny bootrom som inte kan jailbreakas utan att den måste startas med hjälp utav en dator (tethered jailbreak) varje gång den stängs av. Rätt jobbigt om man blir tvungen att starta om iPhonen och inte sitter vid datorn.

//Rob

Ursprungligen av lurefiix:

Robo-X, fungerar inte Blackra1n / Blacksn0w på samma sätt på en AT&T telefon som på t.ex. en Telia? I och med att min är upplåst och klar?

För 500 * 8(ca 1$) = 4000 vilket är 1500 billigare än sverige..?

När hade du tänkt att lägga till abonnemangskostnaderna?

Jag bor i kina ett tag nu och vill köpa mig en 3Gs, kommer åka till Hong kong där jag har hört att den riktiga versionen av 3Gs finns och inte som i kina där det är 3G som saknar Wifi. Är det någon som har köpt där tidigare och vet om det stämmer? Kan jag sedan ta den med mig hem till Sverige och den funkar där utan garanti då iof.. Eller måste den jailbreakas eller låsas upp?
Om det inte funkar är ju alternativet att köpa en i Sverige och skicka ner den hit. Någon som vet om den funkar här isf?

Ursprungligen av skogsmullen:

Jag bor i kina ett tag nu och vill köpa mig en 3Gs, kommer åka till Hong kong där jag har hört att den riktiga versionen av 3Gs finns och inte som i kina där det är 3G som saknar Wifi. Är det någon som har köpt där tidigare och vet om det stämmer? Kan jag sedan ta den med mig hem till Sverige och den funkar där utan garanti då iof.. Eller måste den jailbreakas eller låsas upp?
Om det inte funkar är ju alternativet att köpa en i Sverige och skicka ner den hit. Någon som vet om den funkar här isf?

Är det värt allt det och ta alla risker för att tjäna några hundralappar?

Ursprungligen av Goflorp:

Är det värt allt det och ta alla risker för att tjäna några hundralappar?

Skillnaden i pris rakt av är ca 1900 om man räknar in att låsa upp den om jag skulle köpa en från tre och låsa upp på en gång.

Frågan är ju om det är samma maskin = funkar här och där. Kommer att vara i Kina ett tag och ha nära till Hong kong vid ev problem.. Oavsett var jag köper en så vill jag ju att den ska funka på båda ställena..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 00:04
Ursprungligen av skogsmullen:

Jag bor i kina ett tag nu och vill köpa mig en 3Gs, kommer åka till Hong kong där jag har hört att den riktiga versionen av 3Gs finns och inte som i kina där det är 3G som saknar Wifi. Är det någon som har köpt där tidigare och vet om det stämmer? Kan jag sedan ta den med mig hem till Sverige och den funkar där utan garanti då iof.. Eller måste den jailbreakas eller låsas upp?
Om det inte funkar är ju alternativet att köpa en i Sverige och skicka ner den hit. Någon som vet om den funkar här isf?

http://www.99.se/koepa-iphone/245851-koepa-iphone-olast-utomlands.html

Det går att köpa gråimporterade riktiga 3GS (med WiFi) hos din favorithökare på den lokala elektronikmarknaden. Har hört talas om priser kring 4800 RMB i Beijing. Google är din vän vad gäller erfarenheter från andra. Sök gärna på kinesiska forum.

Man skall alltså inte gå till den lokala China Unicom-återförsäljaren som bara för den WiFi-lösa versionen (om man inte är bra kompis med försäljaren som kan springa ner på marknaden och köpa en åt dig).

Skulle misstänka att innan sommaren har Apple fått igenom certifieringen för antingen Wifi-versionen av 3GS eller för "4G" (juni?).

Själv behåller jag min Nokia 3210 fram tills detta inträffar. Tycker det inte är värt besväret, pengarna och den potentiella bristen på garanti vid gråimportalternativet. iPhone utan WiFi "is not an option"... Dessutom kan Kinas 3G-nät behöva bli varmt i kläderna. Än så länge är det lite si och så med täckning och tillgång på turbo-3G i många områden.

Lite ytterligare halvgammal (men aktuell) info:
China Unicom to offer amnesty to jailbroken grey market iPhone owners Unwired View
Smugglers vow to win iPhone fight

Känner någon till Star

Är det någon som känner till Star electronics ltd +27836727365
sellp200@gmail.com, www.sellp200.com

De säljer jailbreakade iphones 3gs för € 300-€400 säger de. Kan det funka tro??

Annonser överallt. Tex:

Säljer Apple iPhone 3G S (32GB) ... ? 400, NOKIA N97 (32GB) ? 300, Nokia X6 (32GB) ?350 - Kalmar - Mobiltelefoner - Tillbehör

We sell apple iphone 3g s (32gb) ... ? 300, nokia n97 (32gb), ? 250, nokia x6 (32gb) ? 300

För bra för att vara sant?

1
Bevaka tråden