Vilken Mini för användning som mediacenter?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 02:47

Det finns många trådar om hur man använder en Mac Mini som mediacenter. Dock tänkte jag höra med er som har erfarenhet av detta vilken modell av Minin som ni rekommenderar att köpa vad gäller pris/prestanda just nu. Det är givetvis ett krav att den klarar uppspelning av HD-material osv.

Jag tittar främst på maskiner från 2009, då Apple i mars bytte Intel GMA 950 mot nVidia GeForce 9400M. Det är alltså Core 2 Duo-maskiner som körs i 2,0 GHz, 2,26 GHz, 2,53 GHz eller 2,66 GHz med 1 - 4 GB RAM.

Vad är det minsta man behöver? Jag lutar själv åt den nuvarande instegsmodellen (2,26 GHz, 2 GB RAM) som ligger på 5 995 kr.

Jag tror den enklaste modellen räcker bra. Själv har jag en Mac mini från mars 2009 med 2 GHz och 1 GB RAM. Inga problem med HD-material.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-28 13:35

Tack för svaret! Det låter ju bra. Det borde dock vara en fördel att sätta i 2 GB RAM eftersom GeForce 9400M då kan utnyttja upp till 256 MB delat VRAM, istället för bara 128 MB?

Någon som vet hur det funkar med den gamla modellen, den som bara har Intel GMA 950?

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-11-28 15:15

Du får lära dig att inte bara söka utan även läsa de trådar som finns om detta. Det har diskuterats ett flertal gånger vilken Mini som lämpar sig bäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 18:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Du får lära dig att inte bara söka utan även läsa de trådar som finns om detta. Det har diskuterats ett flertal gånger vilken Mini som lämpar sig bäst.

De trådar som finns är antingen föråldrade eller besvarar inte frågan hur/om mängden tillgängligt delat VRAM påverkar prestandan vid videoavkodning med 9400M. Prestandan hos GMA 950 har visserligen diskuterats så den frågan kunde jag väl utelämnat. Men eftersom du, PeeMaN, tydligen behöver sysselsättning så var det ju bra att du fick något att göra som forumpolis.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-12-01 17:23

Jag tror inte du har någon nytta (ännu ivarjefall) av 256mb på grafikkortet då plex utvecklarna inte löst knuten och få grafikkortet att decodea video, men jag har hört att det ska fungera i QT. Jag kör en mac mini 2ghz med 2gb ram och jag kör 1080P utan problem (kan hacka till ibland men det är på grund av smb & nas'en).

så för att svara på den fråga så kan du välja vilken du vill av dagens mini's

1
Bevaka tråden