Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyr mediadator (mac mini)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skulle vilja ha tips på enkla och smarta sätt att fjärrstyra en Mac Mini (senaste modellen). Fjärrstyrningen ska framförallt vara för musik (spotify/itunes) men kanske även för film (vlc/flex). Viktigaste just nu känns som att byta låtar på datorn från Macbook men i framtiden när jag fått ordning på allt tänker jag mig iphonestyrning också.

Var börjar man? Är VNC fortfarande smartast? Vore bra om man kan få det att funka så lätt att även mindre tekniskt intresserade personer också lätt kan få det att funka utan att springa till macminin varje gång man ska ändra något.

När jag sökte hittade jag bara trådar från 2007 typ.

Tacksam för alla svar!

På min mediedator kör jag iTunes för musik och Plex för film. Musiken styr jag med Remote App från min iPhone och Plex styr jag med den lilla vita fjärrkontrollen. För att styra Spotify måste jag plocka fram den bärbara datorn.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-11-22 20:38

Styra Mac Minin från MacBook: Screen Sharing (MacOS X inbyggda)

Styra Mac Mini från iPhone: Remote-program (typ Air Mouse Pro & liknande), eller Jaadu VNC (klarar både screen-sharing och remote trackpad/tangentbord via iPhonen)

Bättre kontroll över Mac Mini med fjärren: Remote Buddy

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-23 05:42

Hej!

Klicka på länken nedan. Jag hittade den tidigare i en av trådarna här på forumet som handlade om multimedia, men kommer inte ihåg vilken tråd. Killen som har skrivit innehållet i länken nedan har gjort en jättebra sammanställning om just Mac Mini och multimedia.

Mitt Mac Mini-mediacenter Spridda tankar om allt möjligt

Mvh
Anders

Tack för bra svar!

Jag har en annan fråga som gränsar till det här. Jag har nämligen bestämt att köra tv:n som ena skärmen från minin och ha en andra skärm i en liten arbetshörna. Det är inget problem med sladdar (10m dvi-kabel).

Problemet är att skärmarna har olika upplösning och att jag vill kunna styra datorn lika bra oavsett om jag är på tv:n eller vid datorskärmen. Med bildskärmsdubblering blir det fel upplösning på en av skärmarna. Om jag istället kör utökat skrivbord så har jag svårt att styra datorn från den skärm som inte är huvudskärmen.

Är det någon som har en bra lösning?

Jag kör airfoil + airfoil speaker för ljud från min macbook. Jag har testat att streama lite video och dvd med VLC men det känns inte riktigt värt det, så vanligast loggar jag bara in med VNC och trycker play osv.

1
Bevaka tråden