Köpa Macbook Pro in the UK?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-14 16:03

Tjo!

Nu när kronan är så pass stark mot pundet så är det grymt bra pris på Macbook Pros hos applestore.co.uk. Det borde vara mycket enklare att köpa en MBP från UK än vad det är från USA?
VAT i UK ligger på 15%. Vet någon om priset är inkluderat i priserna som visas på Applestore?

Sökte på VAT på sidan... det ska vara inklusive... England är EU så det ska bara vara att beställa utan problem.

MVH

J

"Prices are inclusive of VAT (15%) but exclusive of delivery charges unless otherwise indicated.The VAT rate for Electronic Software Downloads or other Apple products classified as services under EU VAT law will be (21.5%) as VAT is charged at the rate payable in the country where Apple Sales International supplies such products, which is the Republic of Ireland. The order form shows you the VAT payable on the Products you select."

El funkar ju utmärkt från UK (220V / 50Hz), möjligen om man får byta stickkontakten...
Anser man inte att ett engelskt tangentbord är ett problem så är det väl bara köra på.

Tänk på om du skulle vilja byta tangenbord i framtiden så kostar det drygt 3500 - 4000 Kr ink moms på unibody.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-16 16:28

Hunter78: Njae. Det där stämmer väl ändå inte? Det går ju att köpa tangenter löst och byta ut den en och en på det nya tangentbordet.

Se:
YouTube - How To Clean MacBook Aluminium Keyboard or Fix key
tangent toppar till macbook på svenska på Tradera. Övrigt | Apple |
Jag har mailat säljaren och han har även svarta tangenter att sälja.

Utan att ha sett videon ovan, är inte tangentbordet ihopklämt i en klump?
Men går det att få isär med mindre än en halvannan hjärnblödning så kan det ju vara värt det då.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-10-16 20:10

Låter ju som en vettig lösning, det enda som kan krångla är väl möjligen att tangentbordets knappar skickar andra signaler, men jag tror inte det är så stor skillnad på ett uk och ett svenskt (däremot är det lite mer skillnad på ett us och ett svenskt) British and American keyboards - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du chansar - glöm inte att berätta hur allt gick!

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 21:46

Det är skillnad mellan UK, US och SE. Jag bor i UK men köpte min MBP i Sverige.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-16 23:38

Det är en viss skillnad på dessa. Tex enter-knappen är lodrät på de svenska och vågrät på US/UK. Googla and you'll see.

De vanliga knapparna. De fyrkantiga. Ska endast vara att byta ut.

Det motiverar iallafall mig att lägga 14500:- på den lilla 15" istället för 18000:-.

• Medlem
  • Överallt
  • 2009-10-16 23:42

Skickar applestore.co.uk till sverige?

Det går ju t.ex inte att shoppa i den svenska och få skickat till USA eller från USA-shoppen och få hem till sverige.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-10-17 01:46

Överst svenskt tangentbord, underst UK tangentbord. US international och US har den omtalade lilla enter-knappen som finns med på de flesta bilder på apple.com

Edit:
En ny bild där det syns bättre

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-17 11:58

Är det någon skillnad i layouten på tangenterna på dom där 2 bilderna? Det är det inte va? Det är bara vad som står på tangenterna som skiljer sig åt? Isf borde man kunna ändra till sv tangentbord i inställningar och få full funktionalitet?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-17 13:27

Ja. Det stämmer att du kan ändra till svenskt tangentbord i inställningarna och få full funktionalitet. Det folk är ute efter är att det ska stå rätt tecken på varje tangent. När det gäller åäö ser jag inte detta som ett problem. Varje specialtecken ligger dock även på olika ställen och det är då smidigt att ha svenska teckenuppsättningen på tangentbordet.

Det går inte att köpa dessa direkt via applestore.co.uk och skicka till Svea. Du måste åka till England och köpa en dator där alternativt om du känner någon i england som kan köpa en dator och skicka den hem till dig.
Jag själv fungerar på att ta en weekend i London med sambon och även passa på att köpa en ny mac!

-"Ska vi åka till London på en roooomantisk weekend... *host* ochsamtidigtköpaennymacbooktillmig?"

Går det inte att bara beställa från någon vettig brittisk nätbutik som skickar till hela EU? Typ, warehouse express?

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-17 19:52

@2mkr: det var det bästa! Romantisk weekend är väl till Paris eller Rom. Knappast London? När infaller 'Black Friday'? Jag bor relativt nära två Applestore; Southampton och Regent Street.

Jag har rent praktiskt råkat ut för tangentskillnaderna på tangentborden.

Köpte ett sådant där jättetunt "skin" att lägga över tangenttopparna till fruns dator - hon hade kaffe i datorn innan så det var en liten pik med.
140:- och det passade inte alls runt just Enter-tangenten.

Så nog verkar det vara skillnad på dem alltid. Det skall finnas en grymt kompetent tråd här på forumet som handlar om just hur tangentborden skiljer sig;

http://www.99.se/kringutrustning/227448-apple-keyboard-viktig-info-ang-engelska-tangentbord.html

Nyttig läsning

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-17 22:02
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har rent praktiskt råkat ut för tangentskillnaderna på tangentborden.

Köpte ett sådant där jättetunt "skin" att lägga över tangenttopparna till fruns dator - hon hade kaffe i datorn innan så det var en liten pik med.
140:- och det passade inte alls runt just Enter-tangenten.

Så nog verkar det vara skillnad på dem alltid. Det skall finnas en grymt kompetent tråd här på forumet som handlar om just hur tangentborden skiljer sig;

http://www.99.se/kringutrustning/227448-apple-keyboard-viktig-info-ang-engelska-tangentbord.html

Nyttig läsning

Absolut, fast om du tittar på bilderna postade i tråden så ser dom helt 100% identiska ut iaf. Jag har för mig att det är international eng och us eng som skiljer sig enligt den där tråden (utan att just nu ha läst den )

Fritt ur minnet och det är sent.

Svenskt och Engelskt (GB) skiljer sig i Returtangenten.
US och GB skiljer sig åt i layout - vad som är på tangettopparna.

Och nu pratar jag VITA tangentbord, - undrar om samma gäller för de svarta som är inbyggda
i de bärbara?

Å andra sidan, vad behöver man byta på ett engelskt till svenskt?
ÅÄÖ, några skall placeras om, några skall bytas (pund).... värsta pillet är väl hålla reda på vad som skall göras. att väl byta går ju.

Ursprungligen av Goflorp:

Fritt ur minnet och det är sent.

Svenskt och Engelskt (GB) skiljer sig i Returtangenten.
US och GB skiljer sig åt i layout - vad som är på tangettopparna.

Och nu pratar jag VITA tangentbord, - undrar om samma gäller för de svarta som är inbyggda
i de bärbara?

Å andra sidan, vad behöver man byta på ett engelskt till svenskt?
ÅÄÖ, några skall placeras om, några skall bytas (pund).... värsta pillet är väl hålla reda på vad som skall göras. att väl byta går ju.

Ett svenskt och ett brittiskt är helt identiska, förutom det som står på tangenterna. Ett amerikanskt ser helt annorlunda ut.

Ursprungligen av Papperskatt:

Ett svenskt och ett brittiskt är helt identiska, förutom det som står på tangenterna. Ett amerikanskt ser helt annorlunda ut.

Thanks

Då är det ju bara att köra med GB på tang och SV i operativet och lära sig att vissa skiljetecken ger Å ä ö eller så får man byta lite toppar.

Det jobbigaste blir nog att hålla reda på vad som skall vart.

Tips: Fotografera tangentbordet innan man river det i bitar... även ha en layout på hur det skall se ut när man är klar ...

På den goda tiden när Sv tecken verkligen var ett problem (typ C64 osv) så var det många gånger man bytte ROM, bytte tangenter osv. Vi lade alltid datorn/tangentbordet på kopieringsmaskinen så man visste hur allt satt....
Man fick in 30 maskiner på fredagen, sedan satt man och "försvenskade dem" med sv tecken i ROM'men, tangenttoppar och lade i sv bruksanvisningar etc.
Fredagsmys hade en helt annan innebörd på den tiden

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-18 22:02

Här finns bilder på alla keyboard ! !

How to identify keyboard localizations

Bättre i längden är att lära sig att skriva utan att titta på tangentbordet, sen duger vilket tangentbord som helst. (Internationell Engelska tangentbord i 10 år eller så själv.)

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-18 02:39

Jag har köpt min dator i England och kör med engelskt tangentbord. Funkar utmärkt, är du smart kan du dessutom få studentrabatt på 15% på det engelska priset och AppleCare för £45 (kostar normalt £195). Då blir det riktigt billigt

Tangenterna sitter på samma plats, det enda som skiljer är vad som står på dem. Om man nu tycker det är klurigt att komma ihåg var symbolerna sitter på en svensk layout så går det blixtsnabbt att byta till engelsk layout, kolla på tangentbordet och sen byta tillbaka till åäö.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-18 11:15

shandar: Woa! Hur smart måste man vara för att ta del av studentrabatten? Hur göra?

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-20 00:59

Jag ska åka till London i november i just detta ärende faktiskt. Jag har nämligen några polare som pluggar där och jag tänkte utnyttja dem genom att ta med dem till Applebutiken och inhandla mig en MacBook Pro. Men hur går man praktiskt tillväga för att göra detta?

Hur får man så mycket som 15% rabatt?
Någon som vet ifall man kan betala kontant eller om man måste använda kort?

Varför diskuterar ni moms? spelar det någon roll vid inköp utomlands, är det så att man får tillbaka det vid utresa?

Jag vore mycket tacksam för svar! Jag lovar att meddela er om hur det gått självfallet!

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-20 09:50
Ursprungligen av jauel:

Hur får man så mycket som 15% rabatt?

Engelsk studentrabatt. Bara gå in i butiken och visa ett student ID så får du det. Ibland försöker de sänka det till 10-14%, säg bara att du vill ha 15% så går allt bra.

Ursprungligen av shandar:

Engelsk studentrabatt. Bara gå in i butiken och visa ett student ID så får du det. Ibland försöker de sänka det till 10-14%, säg bara att du vill ha 15% så går allt bra.

Klassar de svenskt CSN-kort/mecenat som student ID eller krävs det att man har ngn brittisk variant?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-20 07:16

Om du betalar moms i ett annat EU land så behöer du inte betala moms i Sverige.
Betalar du moms utanför EU så måste du ändå betala moms på varan när du tar in den i Sverige eller annat EU land.
I UK har dom mindre moms än sverige så tar du in varan från utanför EU och betalar moms för det i UK så behöver du inte betala moms för den när du sedan tar in den i Sverige.

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-11-09 13:09

Hur ligger det till med det? kan man ha ett svenskt CSN?

Och hur ligger det till om jag skulle använda en kompis engelska student id? skulle datorn stå i hans namn då?
Vad kan man använda för argument för att få 15% rabatt istället för 10-14%.

Jag drar om två veckor! så nu börjar det närma sig! Jag lovar att rapportera till er hur det har gått så ni kan veta ifall det är värt eller icke.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 14:22
Ursprungligen av jauel:

Hur ligger det till med det? kan man ha ett svenskt CSN?

Och hur ligger det till om jag skulle använda en kompis engelska student id? skulle datorn stå i hans namn då?
Vad kan man använda för argument för att få 15% rabatt istället för 10-14%.

Jag drar om två veckor! så nu börjar det närma sig! Jag lovar att rapportera till er hur det har gått så ni kan veta ifall det är värt eller icke.

Jag frågade just den frågan 2005 på Apple Store, Regent Street och då godkände de endast brittiskt student-id. Är nog svårt att hålla koll på all världens student-id:n med tanke på hur många nationaliteter som passerar genom London.

Bevaka tråden