Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker vi ogillar i CS4

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 20:05

Jag har nu kört CS4 ett slag och med tiden har ett antal irritationsmoment utkristalliserat sig så jag skulle vilja ha lite synpunkter på vad ni anser bör förbättras i kommande versioner av Adobes programsviter.

Dessa saker stör mig i CS4:
* Flikar som default i programmen. Opraktiskt att inte kunna använda vanliga snabbkommandon för att växla mellan fönster, opraktiskt i Photoshop när man vill kopiera innehåll mellan dokument osv Ja, jag vet att det går att ändra på men varför inte ha rätt val från början? Och i t ex Illustrator går det inte att stänga av defaultvalet…
* Irriterande startrutor som lägger sig över andra programs fönster när man drar i gång Adobes program och gör det svårt att fortsätta jobba under uppstarten. Vad skall detta vara bra för, och var tog multitaskingen vägen?
* Onödig inkonsekvens i kortkommandon, t ex för att öppna inställningar, dölja paneler osv. Nu var det bra många år sedan Adobe köpte Macromedia, är det inte dags att synka även vanliga kortkommandon?
* Panelhanteringen har havererat - varför kan jag inte i t ex Flash styra bredden på öppna paneler som t ex verktygspanelen eller i Photoshop på öppna paneler till höger
* Oddsen för att hitta den dubbelriktade pilen som justerar höjd/bredd på paneler minskar för varje ny CS-svit, känns som om toleransen här är ungefär en halv pixel - otroligt irriterande
* Överhuvudtaget ogillar jag starkt att Adobe mellan varje ny version flyttar runt paneler och ändrar på grundfunktionaliteten i programmen. Vad är vinsten produktivitetsmässigt när användarna inte hittar saker på sina tidigare platser?
* Inkonsekvens mellan programmen - varför dessa überbreda paneler i Photoshop men inte i Illustrator och Indesign? Varför inga skärmläges- eller Bridgeknappar i Flash, men däremot i t ex Illustrator och Indesign?
* Panelhanteringen har definitivt tagit ett steg bakåt - exempel: om man öppnar Photoshop, väljer arbtesytan grundläggande, öppnar panelerna, dubbelklickar för att öppna lagerpanelen och därefter dubbelklickar för att öppna fliken för justeringar så stängs lagerpanelen! Varför har Adobe bestämt att jag inte vill se lagerpanelen när jag vill göra en justering? Mycket enerverande.
* Flash buggar minst lika mycket som tidigare - kraschar flera gånger per dag utan förvarning - både på PC och MAC, inga filer som kan återskapas eller räddas.
* Typsnittshanteringen i Flash under all kritik - när skall Flash visa upp samma typsnitt som existerar i övriga Adobeprogram?
* Justeringspanelen i Photoshop - otroligt trögjobbad funktion, panelen tar massor med plats, man får gissa en massa symboler alternativt bläddra i en lång lista för att hitta rätt
* När skall t ex Phtoshop få avrivningsbara verktyg - som Illustrator?
* Photoshop - var tog egentligen extraherafunktionen vägen?
* Varför är inte hanteringen av verktygsinställningar mellan programmen konsekvent? Varför skall man dubbelklicka på vissa verktyg i Indesign/Illustrator för att få upp inställningarna, göra inställningarna för verktygen i Photoshop i kontrollpanelen och göra samma inställning i Fireworks i egenskaper och i Flash ibland i egenskaper och ibland längst ned i verktygspanelen?

Tro mig - jag är en stor fan av Adobes program, men använder också dessa dagligen. Jag skulle därför önska att Adobe lade betydligt mer krut på prestanda, integrationen mellan programmen, konsekvens samt kontinuitet i hanteringen än att hitta på nya funktioner, verktyg och göra programmen mer och mer trögrörliga, minneskrävande och allomfattande.

Det kanske allra värsta exemplet är Photoshop som börjar likna en klumpeduns som skall klara av såväl 3D som miedicinsk forskning, som videoproduktion, webbproduktion, målnings- och layoutfunktioner, vara ett webbverktyg samt dessutom (javisst ja) skall man kunna redigera vanliga, hederliga foton… Ett och samma program MÅSTE inte kunna precis allt. Det är som med marknadsföring, det dummaste man kan göra är att definiera målgruppen till "alla". Kanske borde Adobe istället göra en läkarversion av Photoshop, en videoversion, en arkitektversion och en 3D-version? Handen upp här på forumet - om ni var tvungna att välja - skulle ni föredra ett Photoshop som enbart arbetade betydligt snabbare vad det gäller att t ex rotera en 400MB:s-bild eller ett Photoshop där det finns 8 nya verktyg som är avsedda för ytterligare något obskyrt specialändamål?

Installerade Cs4 mest för att köra Mocha AE tillsammans med After Effects. After Effects har rullat på bra och jag gillar det stramare och fyrkantigare utseendet. Känns lite mera "Pro" (hur töntigt det än må vara).

Photoshop har däremot varit en stor besvikelse sedan jag börjat använda det. 3D funktionen känns bara otroligt trög och den den smarta skalnings-funktionen känns mest som nått som är kul att visa upp när det är dags att hålla release-event.
Flikarna trodde jag från början skulle göra allt lättare och överskådligare men jag har fortfarande inte fattat hur man / om man kan dra och släppa lager mellan dokument.
Sen att de vill docka ihop med varandra lite för lätt är också irriterande.

Men det absolut största problemet och det som gör Photoshop mer eller mindre obrukbart är att ibland, utan någon anledning, så försvinner live-uppdateringen.
Jag kan t.ex. göra en ändring i ett levels-lager men ingenting händer förrän jag antingen zoomar in eller använder handen och flyttar runt i bilden.
Detta gäller för alla förändringar man gör.

Har googlat runt lite och det verkar som att Adobe försöker lägga över ansvaret på Apple

Adobe Forums: Photoshop CS4 will not refresh or...

Hursomhelst, om det inte kommer någon uppdatering som fixar problemet snart blir det tillbaka till cs3 åtminstone vad gäller Photoshop!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 21:10

Intressanta synpunkter. Känner igen live update-fenomenet. Vad det gäller att installera CS3 igen så finns ytterligare ett problem som jag stött på: jag hade också behov av att installera även CS3 efter att jag uppgraderar till CS4. Jag köpte och laddade ned CS4 från nätet, men när jag stoppar in min CS3-skiva och startar installationen så ber programmet mig att stoppa in min CS4-skiva. Nu finns alltså ingen sådan skiva, så jag monterade istället de diskimages jag laddat ned från nätet. Men installationsprogrammet hittar inte dessa... Det är alltså omöjligt för mig att åter installera CS3. Ruskigt irriterande. Och nej, jag har ingen som helst lust att radera CS4 och börja om från CS3-installationen igen.

1
Bevaka tråden