Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en Windows Gadget till App, svårt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 15:36

Tjenis.
På jobbet har vi en övervakningsapp som visar status på lite tjänster som vi övervakar, det är en Gadget till Vista/Win7... det jag skulle vilja göra är att göra denna som App till iPhone... jag vet att det förmodligen är svårt att svara på bara sådär men en fingervisning vore sjysst.

Sen undrar jag också hur jag skulle gå tillväga om jag gör denna till en App och vill ge den till kollegorna på jobbet men jag vill inte publicera den på App Store, går det? Att göra en helt intern app med andra ord.

Gadgets är väl HTML precis som Widgets, så det borde vara enkelt att skapa en iPhone-app som består av en WebView som visar gadgeten.

Du kan dela ut 100 exemplar av ett program via så kallad ad hoc-distribuering. Då slipper du bry dig om App store, och kan skicka ut programmet via mail.

Det kräver att du har betalat för att vara med i ADC för iPhone.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-09-23 19:56

Om det nu är HTML osv så kan du lika väl göra om så det funkar i webbläsaren istället och anpassa för iphone sen. Gör du app måste du betala 100 dollar för att ens kunna köra det på telefonen och du måste kunna programmera. Kunde du programmera hade du nog inte ens frågat här.

Kör på webapp! Lite (mycket?) enklare, gratis och det går att göra det riktigt bra. Du kan dessutom göra om html-sidan till data-url så du behöver inte någon webserver utan det funkar offline direkt på telefonen (iaf själva sidan).

Safari on iPhone User Experience Coding How-To's
Storing iPhone apps locally with data URLs - Life with Lunchhooks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 21:04

Som Twiggz redan gissat så kan jag inte programmera men däremot kan vår egen utvecklare det (som gjorde vår Gadget) och jag har planer på att få honom att göra denna app...
Det med 100 dollares är inga problem, det är småpengar egentligen. Skall undersöka vidare och se om vi kommer gå vidare med det.

Tack för svaren, de hjälpte nog mer än ni tror.

Se till att lägga ut den på Filehill -köp och sälj digitala filer sen bara så kan du få in lite pengar på den...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-24 18:51
Ursprungligen av Viktor99:

Se till att lägga ut den på Filehill -köp och sälj digitala filer sen bara så kan du få in lite pengar på den...

Jag tror inte de är så intresserade av att lägga ut en app som visar intern info om deras servrar.

Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte de är så intresserade av att lägga ut en app som visar intern info om deras servrar.


Nej sant, var kanske lite snabb med tipset.

Om programmet redan är en gadget, och gadgeten inte har några pluginner, så är den tämligen trivial att porta till iPhone. Den stora arbetsinsatsen borde vara att bygga bort alla grafiska buggar som beror på att tidigare utveckling gjorts mot internet explorer.
Du kan, som tidigare nämnts, få Safari att cacha hela webappen så den funkar offline (med undantag för anropet mot servern). Användaren kommer inte kunna skilja den från en "riktig" applikation. Det enda är att uppstartstiden förmodligen blir aningen lägre jämfört med om det varit en riktig app.

Tänk på att om du/ni gör det som en riktig app så kan ju själva "godkännandet" från Apple ta godtyckligt lång tid. Kanske inte det mest optimala om det är en affärskritisk applikation. (Det här slipper ni helt om ni kör en webapp.)

Tror iofs också att Apple har nån tjänst för att företag skall kunna erbjuda just interna "riktiga" applikationer helt utanför App Store... (så man slipper "godkännandet" får man anta) googla lite på det, se om du kan gräva upp nån information. Vill minnas att jag läste nåt om det i samband med att iPhone OS 3.0 släpptes.

Ursprungligen av gusax840:

Tror iofs också att Apple har nån tjänst för att företag skall kunna erbjuda just interna "riktiga" applikationer helt utanför App Store... (så man slipper "godkännandet" får man anta) googla lite på det, se om du kan gräva upp nån information. Vill minnas att jag läste nåt om det i samband med att iPhone OS 3.0 släpptes.

Som marcushedenstrom skrev tidigare i tråden.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan dela ut 100 exemplar av ett program via så kallad ad hoc-distribuering. Då slipper du bry dig om App store, och kan skicka ut programmet via mail.

1
Bevaka tråden