Skillnader mellan generationer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är skillnaderna mellan dom olika generationernas Apple-datorer?

Handlar det enbart om att nya generationer är snabbare och bättre? Eller fungerar dom på olika sätt?

Jag trodde att detta skulle vara en vanlig fråga, som redan skulle vara besvarad någonstans sedan tidigare. Men trots att jag har sökt, så har jag inte hittat svaren. Finns någon som kan ge mig dom svar jag söker?

Jag har fått problem med min Ibook 600 MHz G3, och funderar på att köpa en nyare dator. Det jag tänkte mig, är en Ibook 700 - 900 MHz G3, men det har varit svårt att hitta sådana på begagnat-marknaden. Däremot finns några Ibook G4 ute till försäljning.

Skulle det innebära svårigheter för mig att byta till en 4:e generationens Ibook? Hur är det med olika dator-program? Kan jag använda samma installations-skivor för diverse program som jag har från Ibook G3?

Är komponenterna olika, eller kan jag flytta över komponenter till en Ibook G4? Jag tänker då på komponenter såsom trådlöst internet, batteri, och extra-minne.

Ursprungligen av Hemulen:

Skulle det innebära svårigheter för mig att byta till en 4:e generationens Ibook?

iBook G4 betyder inte "fjärde generationens iBook". G4 är namnet på processorn.

Det har funnits många olika "generationer" eller modeller av iBook - några med G3-processor, och några med G4-processor.

Hur är det med olika dator-program? Kan jag använda samma installations-skivor för diverse program som jag har från Ibook G3?

Huruvida du kan använda samma program har inte så mycket med processorn att göra. De flesta program fungerar både på G3- och G4-processor.

Om du kör samma operativsystem på den nya datorn så fungerar också samma program. Men om du kör ett nyare operativsystem (t.ex byter från 10.2 eller 10.3 till 10.4) på den nya datorn, så kanske vissa program inte går att installera.

Är komponenterna olika, eller kan jag flytta över komponenter till en Ibook G4? Jag tänker då på komponenter såsom trådlöst internet, batteri, och extra-minne.

Jag rekommenderar lite läsning här:
http://www.everymac.com/

Där kan du läsa specifikationerna för alla Mac-modeller, och t.ex se vilka minnen de har.

G3 / g4 / g5

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

iBook G4 betyder inte "fjärde generationens iBook". G4 är namnet på processorn.

- Mitt misstag. Jag uttryckte mig fel. Men "G" står väl forfarande för "generation"? Även om syftningen ligger på processorn, och inte datormodellen? Eller har jag missuppfattat det helt och hållet?

Jag rekommenderar lite läsning här:
http://www.everymac.com/

- Tack. Det var en bra sida.

Varför gå upp från en ca 8-12 år gammal arkitektur (dvs G3), till en som är ca 5-10 år gammal (dvs G4).

- En anledning är kostnaden i förhållande till mitt behov. Även om datorn är 7 år gammal, så motsvarar min Ibook G3 dom behov jag har. En lite snabbare processor än 600 MHz skulle vara välkommet, men inte nödvändigt. Eftersom jag måste vara lite försiktig med utgifterna, så vill jag inte använda pengar till att köpa en dator med mer prestanda än jag har användning för.

- En annan anledning är konservatism, baserad på trivsel med min dator. Jag tycker om den, och vill gärna ha något som liknar den i största möjliga utsträckning.

- Ibook har en robust och stabil konstruktion, vilket behövs när datorn ligger i en fullpackad ryggsäck. Finns nyare datorer som är lika robusta i konstruktionen? Vad jag har sett, så är nya modeller tunnare, lättare, och därmed mer sköra. Storleken på min ibook passar mig ypperligt.

- Ny behövs tyvärr en ny dator. Det är knappast värt besvär och pengar att skaffa reservdelar, och anlita reparatör, för nuvarande datorn. Anledningen till att köpa en G4 istället för G3, har att göra med utbudet på marknaden.

- En annan anledning att välja G4 istället för G5, har att göra med programvara. Vad jag har läst, så är det ännu större skillnad mellan G4 och G5, än mellan G3 och G4. Stämmer det att G5 behöver annorlunda programvara än G4? Ifall motsvarande inte gäller för byte från G3 till G4, så är G4 att föredra.

Tänker jag helt fel?

Förresten - vilket operativsystem kör du på din G3:a idag?

- Tiger. Alltså MacOS 10.4.

Och vilka program är det som du använder, och skulle vilja fortsätta använda?

- I första hand Office-paketet, i synnerhet ordbehandlaren "Word". Vad man än anser om Microsoft, så motsvarar Office-programmen vad som kan anses vara standard-format för ordbehandlings-filer.
Att skaffa nya installations-skivor för Office skulle innebära en ansenlig utgift. Därför vill jag helst kunna fortsätta använda dom skivor som jag redan innehar.

- Mitt misstag. Jag uttryckte mig fel. Men "G" står väl forfarande för "generation"? Även om syftningen ligger på processorn, och inte datormodellen? Eller har jag missuppfattat det helt och hållet?

Ja, det är fjärde generationens PowerPC-processor.

- En annan anledning att välja G4 istället för G5, har att göra med programvara. Vad jag har läst, så är det ännu större skillnad mellan G4 och G5

Det kom aldrig några laptops med G5-processor, så G5 är inget alternativ för dig om du vill ha bärbart.

Stämmer det att G5 behöver annorlunda programvara än G4? Ifall motsvarande inte gäller för byte från G3 till G4, så är G4 att föredra.

Det finns väl några enstaka undantag - t.ex "Virtual PC" som inte funkar på G5 - men för det mesta finns det inga sådana skillnader mellan G3/G4/G5.

...fortsätta använda dom skivor som jag redan innehar.

Och vilka är det? Office v.X? Office 2001? Office 2004?

- I första hand Office-paketet, i synnerhet ordbehandlaren "Word". Vad man än anser om Microsoft, så motsvarar Office-programmen vad som kan anses vara standard-format för ordbehandlings-filer.
Att skaffa nya installations-skivor för Office skulle innebära en ansenlig utgift. Därför vill jag helst kunna fortsätta använda dom skivor som jag redan innehar.

Vilken version av Office paketet har du? Finns väl åtminstone "Office X", "Office 2004" samt den senaste "Office 2008".

Office X

Ursprungligen av air:

Vilken version av Office paketet har du? Finns väl åtminstone "Office X", "Office 2004" samt den senaste "Office 2008".

- Office X

- Office X

Den ska du kunna fortsätta använda.

Vi har en dator som körde kvar med Office v.X ända upp till OS X 10.5.8, och det funkade bra. I samband med uppdateringen till 10.6, uppgraderade vi Office på den datorn till 2008.

Läste om någon här på forumet som fick problem med Office v.X när han uppgraderade till 10.6. Men 10.6 funkar ju bara på Intel, så det är ju ändå inte aktuellt för dig...

Det jag tänkte mig, är en Ibook 700 - 900 MHz G3, men det har varit svårt att hitta sådana på begagnat-marknaden. Däremot finns några Ibook G4 ute till försäljning.

Varför gå upp från en ca 8-12 år gammal arkitektur (dvs G3), till en som är ca 5-10 år gammal (dvs G4).

Är det inte lika bra att ta klivet upp till något modernt (dvs en Mac med Intel-processor), och leta efter en begagnad MacBook i stället?

Förresten - vilket operativsystem kör du på din G3:a idag?
Och vilka program är det som du använder, och skulle vilja fortsätta använda?

Tack tack.

Då kan jag leta efter en Ibook G4, och använda mina gamla skivor för att lägga in Tiger-systemet.

Tack tack.

Då kan jag leta efter en Ibook G4, och använda mina gamla skivor för att lägga in Tiger-systemet.

Ja, om skivorna är retail-skivor, vilket jag antar att de är.

Jag har själv en iBook G4 som snart är fem år gammal som funkar bra fortfarande (peppar peppar). Se till att skaffa en med minst 1,2 GHz processor, "maxat" RAM (dvs 1,25 - 1,5 GB) och gärna med större hårddisk än originalet som låg runt ynkliga 30 GB. Visserligen är det hyfsat lätt att uppgradera minnet själv, men att byta hårddisk är bökigt, och jag vet inte hur det är med tillgången på minnesmodulerna till G4an nuförtiden. Ju äldre minnestyp, desto svårare - och dyrare - att få tag på verkar vara regeln.. (Sök lite på "ibook minne" och "ibook hårddisk" här på forumet om det blir aktuellt.

En annan bra sida för gamla macar är Low End Mac: Worth It!.

1
Bevaka tråden