Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en iBook med "död" skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-30 16:21

Flera medlemmar av detta forum (kEROPPi, daft, David Molarin, tby) har skrivit om grafik-/bildskärmsproblem hos iBooks (iBöcker?). Nu har även min fem månader gamla 700 drabbats av denna epidemi

Anamnes:
20/7 frusen bild, ok efter omstart
24/7 flimmer följt av frusen bild, svart skärm efter omstart (ok efter många omstarter)
25/7 svart skärm eller förvrängd startbild (t.ex halva skärmen svart, dubbla äpplen!), ej fått korrekt bild, trots många startförsök

Felsökning:
1. Datorn fungerar i övrigt (jag kan logga in via nätverket)
2. Ingen signal kommer ut till extern bildskärm
3. Korrekt bild (hoppande firewiresymbol) visas då datorn körs som firewiredisk*!

Efter rekommendation från butiken där jag köpte datorn, lämnade jag in burken till LAN-Master i måndags. De verkar vara snabba och seriösa. Igår beställde de ett nytt "logikkort". Jag återkommer med rapport om hur det hela avlöper.

*
Firewiretricket (håll ned "T" efter ljudsignalen vid start) kan vara bra att känna till i händelse av död skärm och behov av filåtkomst (och någon form av fildelning/fjärrinloggning ej är igång).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-07 02:50

Detta blev visst en monolog, men jag lovade ju att återkomma med rapport...

På torsdagen hade reservdelen anlänt och i måndags var datorn reparerad. Åtgärden tog alltså fem arbetsdagar, vilket jag tycker är fullt godkänt.

Med tråden om "plupp-poolen" i minnet, kan nämnas att iBooken fick nya tass...f'låt, pluppar. Enligt teknikern byts dessa alltid vid garantireparation (utom den till batteriet) eftersom de lätt skadas vid demontering (som krävs för att öppna lådan). (De gamla plupparna kan jag tyvärr ej donera till poolen. Tydligen skall alla delar - även de mest triviala - skickas tillbaka till Apple vid garantiärenden.)

Ah - skönt att jag har fått mitt liv tillbaka!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-07 08:30

Gratulerar!

1
Bevaka tråden