Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underhålla/städa sin Mac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-09-10 07:37

Hallåtjena!

Hur är det egentligen med underhållet av sin Mac?

Måste man köra dialy-, weekly- och monthly-scripten med jämna mellanrum?
Måste man städa ur all cache? Det ligger tex 1,2Gb med grejer i ~/Bibliotek/Caches
När jag körde 10.4 på min gamla iBook G4 så brukade jag alltid slänga det som fanns i de olika cache-mapparna manuellt.
Måste man slänga Safari's cache ibland?

Reparara skivbehörigheter vet jag att man bör göra lite då och då. Helst före och efter en större uppgradering av systemet.

Jag har kört Macaroni under en längre tid, men har nu avinstallerat det eftersom det inte verkar göra någon nytta.
Har även Onyx, men det är ju livsfarligt om man inte vet vad man sysslar med...

Har nu snubblat över detta program som verkar vara rätt smidigt. Någon som vet om det är bra?

Andra tips på hur man bäst håller sin ögonsten i toppskick?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 09:00

Hej! Finns massor av trådar om detta. Försök att söka lite nästa gång.
NFråga, är det så att du upplever problem med din dator nu? Om inte behöver du inte hålla på och pilla så mycket. De sakerna som ska göras görs automatiskt. Tex, dialy-, weekly- och monthly-scripten kör sig själva automatiskt. Även om de scripten inte heller gör något för hur din dator "mår".
Varför vill du slänga cache-filer? De kommer nya direkt.
Reparara skivbehörigheter är inget du behöver göra regelbundet. Det löser ett fåtal problem och behöver egentligen bara köra när man vet att man har problem, inte för att undvika problem. Detta är en funktion som folk som gillar och "putsa" sin mac men inte kan så mycket gillar att använda.

Mitt tips för att hålla din Mac i topptrim är att inte ladda ned en massa skitprogram, inte skriva in en massa kommandon du inte vet vad de gör, installera en massa haxies och plugins som ändrar olika saker i beteende och utseende i Mac OS X.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-10 09:03

Med hänvisning till ovanstående länk stänger vi här. Fortsätt gärna i den tråden.

Och som redan påpekats: Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Om det finns trådar med samma fråga, så vill vi gärna att man fortsätter i dessa, och inte startar nya likadana.

/Mod

1
Bevaka tråden