Hej alla macanvändare!

Min MBP v3.1 (2.2 ghz) har börjat bete sig väldigt konstigt och jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.

För några veckor sedan låste sig datorn. Först blev grafiken konstig med gröna och rosa pixlar men musen gick fortfarande att röra trots att alla program var låsta. Därefter låste sig datorn helt. När jag startade om datorn kom den inte längre än till uppstartningsljudet, därefter startade den om igen. Den gråa skärmen med apple-loggan han aldrig dyka upp. Skärmen var svart hela tiden.

Jag lät datorn stå på och loopa medan jag gick in på en annan dator för att googla fram vad det kunde vara. Efter ca 30 minuter när jag går tillbaka till datorn så har mac os x startat upp och allt verkar fungera som det ska. Datorn hänger sig dock nästa dag igen med liknande grafikfel som första gången. Jag bestämmer mig för att installera om Leopard, för att se om problemet ligger där. Efter installationen fungerar datorn fint i ytterliggare några dagar tills den hänger sig igen. Jag beslutar mig då för att lämna in den till en verkstad.

Efter en vecka får jag reda på att det är, genom uteslutningsmetoden, logikkortet som är trasigt och att det kommer kosta 9200 kr exkl moms + arbete att byta det. Jag tar med mig datorn hem och försöker start upp den och efter ett antal loopar startar OS X.

Men som väntat så händer samma sak igen. Jag börjar så sakta acceptera att det inte finns något att göra åt det. Men innan jag lägger ut den på blocket för en tusenlapp tänkte jag kolla om någon här har ett sista förslag. En sak som slog mig var att problemet kom i samband med att jag installerade den senaste firmware uppdateringen som kom i maj 09. Tro t.o.m att det kan ha varit samma dag som jag installerade det. Tror ni att det kan spela någon roll? Vad jag har lyckats få fram genom google så går det inte att återställa till en äldre firmware version. Stämmer det? Någon som har något annat förslag? Alla är välkomna.