Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill avinstallera Rosetta, hur skall jag göra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, hade en helt fräsh installation av Snow Leopard och drog igång ett program som krävde att jag installerade Rosetta, jag lyckades klicka fel... Nu undrar jag därför hur jag skall göra för att avinstallera Rosetta fullständigt.

Är den enda lösningen ännu en ominstallation?

Tacksam för svar

Det tar ju ingen kraft om det bara ligger där...
Det tar ju upp några MB med plats....men annars är det ju ingen fara.

Se det som att du får tag på ngt i programväg som KRÄVER rosetta för att starta så kan du ju köra det ändå....

Ursprungligen av Goflorp:

Det tar ju ingen kraft om det bara ligger där...
Det tar ju upp några MB med plats....men annars är det ju ingen fara.

Se det som att du får tag på ngt i programväg som KRÄVER rosetta för att starta så kan du ju köra det ändå....

Med risk för att verka dryg: Det där är inte ett svar på frågan "Hur avinstallerar jag Rosetta?", inte ens i närheten av ett svar på det

Det är är svar på frågeställningen: "Tar Rosetta upp kraft när man inte använder det eller används mycket plats? Vad är förresten fördelen med att ha det installerat?"

Är också intresserad av ett svar på denna fråga; hur ta bort Rosetta? Det är en principsak - sådant jag inte använder ska bort - även om det är en halv megabyte stort och bara sover. Bort ska det! Tips, tack.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är också intresserad av ett svar på denna fråga; hur ta bort Rosetta? Det är en principsak - sådant jag inte använder ska bort - även om det är en halv megabyte stort och bara sover. Bort ska det! Tips, tack.

Detta var vad jag gjorde:

Ta bort följande filer:
/usr/libexec/oah/translate
/private/var/db/dyld/dyld_shared_cache_rosetta
/private/var/db/dyld/dyld_shared_cache_rosetta.map

Redigera filen /Library/Receipts/InstallHistory.plist, ta där bort delen som har med Rosetta att göra

Jag bootade om och sedan verkade det vara återställt (törs inte lämna garantier däremot), jag såg till att göra säkerhetskopior av alla filer innan jag raderade dem från sina originalplatser med

Ursprungligen av Forsgren:

...hur jag skall göra för att avinstallera Rosetta fullständigt...

Det verkar inte vara så lätt...

Se här t.ex:
is there anyway to uninstall rosetta?

Jag tror att "Avinstallera Rosetta" kommer som ett val i Onyx, Cocktail eller Tinkertool när de släpper nya versioner för Snow Leopard.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar inte vara så lätt...

Se här t.ex:
is there anyway to uninstall rosetta?

Jag tror att "Avinstallera Rosetta" kommer som ett val i Onyx, Cocktail eller Tinkertool när de släpper nya versioner för Snow Leopard.

Tackar, fann precis guiden jag med. Lite terminalknackande och Rosetta verkar vara borta (har sparat alla filer just in case). Får se vad någon av de där verktygen kan bidra med sedan

Tack för svaret!

Med risk för att verka lika dryg.

Det tar marginellt med plats
Det ligger inte i minnet innan det behövs - om det behövs.
Det är sketgöra att ta bort det.

Kan lika gärna ligga där det ligger.

Ursprungligen av Goflorp:

Med risk för att verka lika dryg.

Det tar marginellt med plats
Det ligger inte i minnet innan det behövs - om det behövs.
Det är sketgöra att ta bort det.

Kan lika gärna ligga där det ligger.

Utrymmet som upptas: Irrelevant
Minnesanvändning: Irrelevant

Ett program (i det här fallet Rosetta) lades in utan att jag ville ha det där. I sådana fall försöker jag bli av med programmet (oavsett vilket program det må vara)

Nu verkade det bara vara några snabba kommandon i terminalen som behövdes, betydligt mindre än vad jag var beredd att ta till

1
Bevaka tråden