Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namn på skärmavbildning för långt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2009-08-30 13:26

Har nu Snöleoparden och vissa ting har förändrats, bl.a. namnen på skärmavbildningsbilderna. Förr hette de Bild 1, Bild 2 e.t.c.. Nu heter de "Skärmavbild 2009-08-30 kl. 12.25.32" vilket gör att man bara ser "Skärmavbild...32" på ikonen på skrivbordet. 32 är sekunden bilden togs, vilket inte ger mig rätt info. Jag kan inte hitta att det går att ta bort detta långa namnformat. Har ni det så också och har ni någon idé om hur det kan ändras eller vart man kan rapportera denna försämring?

rose

  • Oregistrerad
  • 2009-08-30 14:33

Du kan ju ändra rutnätsinställningar under innehåll -> Visa visningsalternativ för att få med hela filnamn, då löser du ju problemet för andra filer som har långa filnamn.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2009-08-30 18:41

Det var ett bra förslag men räcker inte till för att visa hela raden. Det är OK att heta Skärmavbild 1, Skärmavbild 2 o.s.v. men datum och tid kan tas bort. De finns ju om man kollar med Kommando + I.
Jag gillar inte heller att ha ikonerna blir så spridda, långt ifrån varandra.

Jag upplevde det som en förbättring faktiskt och det finns fler som känner så.

Den stora nackdelen med det föregående systemet var att när man tagit några skärmbilder så vill man ju flytta dom från skrivbordet till något vettigt ställe och då börjar numreringen om på skrivet. Så man har massor av "Bild 1", "Bild 2" osv och man måste sitta och ändra namnen på dom manuellt om man vill lägga dom i samma mapp. Nu är det slut på det problemet en gång för alla.

Jag tittar aldrig på ikonerna på Skrivbordet på det sättet ändå, jag använder alltid ett Finder-fönster för det är så mycket enklare att få en överblick mm.

1
Bevaka tråden