VARNING! En bedragare på Blocket!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-08-21 13:35

En säljare på blocket som kallar sig Joakim och vill sälja en Mac Pro senaste modelen 2,26 Ghz för 10.000:- och när man mailar honom så säger han att han har flyttat upp till Kiruna (dagen efter införandet) och vill lösa det med att skicka datorn, varför sätter man in en annons i Stockholm och sedan flyttar till Kiruna. Och sedan är hans mailadress: ******************** (OBS! ej längre Joakim som det står i annonsen) Så varning!!!! allihopa som ska köpa en Mac Pro eller liknade!

Tur att man har hjärnan med sig!

Senast redigerat 2009-08-21 14:25

Du baserar din anklagelse enbart på...
- att hans förnamn inte finns i mail-adressen?
- att han har åkt till Kiruna dagen efter han satte in annonsen?

Visst, den geografiska förflyttningen är väl kanske lite misstänkt. Men den kan också ha helt naturliga förklaringar.

Men mail-adressen tycker jag inte alls är misstänkt. Det finns väl många som inte har sitt förnamn i sin mail-adress?

Har flyttat tråden, från "Mac säljes" till "Köpa Mac & Köptips".
Dels för att det inte är en annons.
Och dels för att det inte går att svara i det forumet.
Den ligger bättre här, där det också går att svara.

/Mod

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 14:22

Eller borde detta tas bort?
Spekulationer än så länge huruvida det är skurk eller inte.

Yes!!

• Medlem
  • Österåker
  • 2009-08-21 14:47
Ursprungligen av Yes:

Eller borde detta tas bort?
Spekulationer än så länge huruvida det är skurk eller inte.

Yes!!

Ja man kan ju alltid vänta tills någon har blivit lurad, men då är det försent!

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 15:19
Ursprungligen av cedzeb:

Ja man kan ju alltid vänta tills någon har blivit lurad, men då är det försent!

Jag säger inte emot dig, bara att en rubrik "Misstänkt bedrägeri på Blocket" kunde varit bättre. Utan epostadress i inlägget.

Yes!!

• Medlem
  • Österåker
  • 2009-08-21 15:29
Ursprungligen av Yes:

Jag säger inte emot dig, bara att en rubrik "Misstänkt bedrägeri på Blocket" kunde varit bättre. Utan epostadress i inlägget.

Yes!!

Du har helt rätt, ska skriva det nästa gång!

Varför sätter man in en annons i Stockholm?
Ja, vad sägs om det breda befolkningsunderlaget kanske? Låt mig gissa att andelen Mac-användare i gruvstaden Kiruna är något begränsad i förhållande till Huvudstaden.

Mailadress som inte stämmer överens med namnet?
Är du på riktigt?

Mail-adressen är nu borttagen från första inlägget.

Vi behöver nog lite mer på fötterna innan vi lägger ut mail-adresser, och anklagar folk för att vara bedragare.

/Mod

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Låt mig gissa att andelen Mac-användare i gruvstaden Kiruna är något begränsad i förhållande till Huvudstaden.

Du får inte glömma att Kiruna är rymdstaden också Sen tror jag att också att sveriges bäst betalde produktionsarbetare (vet ej om det är sant iofs) har råd med att köpa en mac, fast dom kanske inte vill det bara. Det finns ju mig veterligen ingen fysisk affär som säljer mac här uppe.

• Medlem
  • Österåker
  • 2009-08-21 14:39

Han har inte svarat efter att jag noterade hans aggerande och dessutom sa han att han har åkt till Kiruna när jag mailade honom igår, om man vill så gärna sälja datorn i Stockholm för att det finns fler folk här borde det redan vara löst igår en Mac Pro Eight core 2,26 Mhz (den senaste modellen) för 10000:- Kostar ny 35000:- idag på Applestore är inte det misstänktsamt

• Medlem
  • Österåker
  • 2009-08-21 14:52

Ja nu har han väl lurat någon för annonsen försvann eller drog svansen emellan benen och stack, kanske såg mitt inlägg i forumet och blev skraj!

Betala bara inte i förskott, blocket har jo samarbete med internetgirot

har sett annonsen på blocket igår det såg lovande trodde först att det handlade om den gammal moddelen tils jag tittade på everymac.com då blev jag misstänksam och ringde inte men

han kan ändå vara ärlig och han är kanske billig, contra apple som är svin dyra!
frågan vem som lurar vem och vem som blåser vem i det långa loppet

som någon skrev tidigare

Mac Pro Eight core 2,26 Mhz (den senaste modellen) för 10000:- Kostar ny 35000:- idag på Applestore är inte det misstänktsamt

ta inte nu detta för personligt!

• Oregistrerad
  • 2009-08-21 16:34

Det är MÄNGDER med MacBook-bedragare på blocket och jag rapporterar minst en om dagen till blocket. Gemensamt är att de säger sig bo i norrland (så att så få som möjligt ska insistera på att komma och hämta datorn personligen), enbart nås på hotmail eller oregistrerade kontantkort och märkligt ofta har skånsk dialekt(?!). Pågår det en massiv utvandring av skåningar till norrland? Självklart kan man inte likställa det med att alla som säger sig sälja MacBooks i norrland är bedragare men jag blir åtminstone direkt misstänksam. Snälla låt inte såna här rötägg lura er!!!

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 16:45

Ska snart sälja min via Blocket.
Göteborgare som bor i södra norrland.
Nu är ni förvarnade

Yes!!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-08-21 21:19

5 inlägg i denna tråd av TS, 11 totalt varav flera i säljes/köpes, registrerad 2004.
För mig låter det också lite underligt.

Ursprungligen av knappen:

5 inlägg i denna tråd av TS, 11 totalt varav flera i säljes/köpes, registrerad 2004.
För mig låter det också lite underligt.

Vem är "TS"? Vad är "TS"?

Senast redigerat 2009-08-21 23:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

J... Vem är "TS"? Vad är "TS"?

Trådskaparen kanske.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Trådskaparen kanske.

ok. Såg inte alls den kopplingen. Alldeles för sent och alldeles för trött.

Men förstår inte varför man förkortar enbart det ordet i ett helt inlägg, och med versaler?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vem är "TS"? Vad är "TS"?

TS är en medicinsk diagnos; Transsexuell ....

Dang, I knew it.....

Jag har haft mailkontakt med denne "bedragare".

allt verkade okej fram tills det gällde att ringa eller ge ut telefonnummer.
Tyvärr finns det skojare överallt.

Kan passa på att tipsa om det känns fel så köp inte eller skicka pengar i förskott.
Ingen gillar att bli lurad.

Ett sätt att kolla om en säljare är hederlig är att själv luras lite. Skicka ett mejl och säg att vill ha datorn och gör upp om detaljerna för betalning etc.. Skicka lite senare ett ytterligare ett mejl från en annan adress och under annat namn. Om datorn fortfarande är till salu trots att han lovat att sälja den till ditt alter ego, eller om det finns orimliga skillnader i upplägget (t.ex. ena gången flyttat till Kiruna, anda gången till Storuman), kan man utgå från att det är en systematisk bedragare.

Jag gillar titeln på tråden, EN bedragare? De måste väl vara hundratals.

Frågan är ju vad de luras med mer än Macar?
GPS:er? Trädgårdsplattor?

Hörde av mina föräldrar nyssens om en dåre på Öland som hyrt ut samma stuga ett par hundra ggr.
Spekulanter betalde in en handpenning och fick sedan ett mail att "pga ändrade familjeförhållanden (skilsmässa?) kunde det tyvärr inte bli fråga om uthyrning. Handpenningen var en veckas hyra i förskott...

Blocket öht verkar vara ett riktigt "hälarbladet"

Ursprungligen av Goflorp:

Jag gillar titeln på tråden, EN bedragare? De måste väl vara hundratals.

Det är precis vad jag tänker varje gång denna tråd dyker upp igen. EN?!!

• Oregistrerad
  • 2009-08-26 14:27

Två skumma annonser:
Apple MacBook 13" tum, 2.4 GHz, Nyskick | Kalmar | Blocket
Bärbar Apple Macbook 13" (NYSKICK) | Västmanland | Blocket

Skumt lågt pris, oreggade kontantkort, inlagda en minut efter varandra och likheter i text samt samma nummerserie på de oreggade kontantkorten. Ska vi våga oss på en gissning att det är ytterligare en blåsning?

Jag använder alltid Internetgirot.se funkar hur bra som helst, det är värt den extra fördröjning det tar för att veta att pengarna inte kommer fram direkt innan man godkänt varan.

• Medlem
  • Partille
  • 2009-08-29 11:45

Så fort man nämner ordet Internetgiro eller Payson med paysongaranti så får man höra tusen ursäkter om att dem inte litar på dessa tjänster och bla bla .. När man säger att man kan komma o hämta dator så är det inte detta aktuellt heller..

• Oregistrerad
  • 2009-09-10 09:01

Ingen bedragare men möjligtvis rör det sig om stöldgods:
APPLE iBOOK G4 Bärbardator | Östergötland | Blocket

Ringde på den där annonsen och säljare var helskum. Först visste han inte vad jag pratade om "vad för jävla dator" men till slut trillade poletten ner, "ja äppeldator.. du kan köpa, inga problem". Han kunde inte svara på om det fanns hårddisk i, om det var en 12" eller 14" och ville heller inte svara på var datorn kom ifrån. Kanske något för någon som inte är uppfostrad av luthersinfluerade 40-talister som jag

Bevaka tråden