Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt nätverksmappar efter ett tag

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-08-14 20:28

Jag har ett gäng Windows och Linux burkar på samma nätverk som min Mac, och många av dem har ett par utdelade mappar.
Problemet är att jag efter ett tag (kan vara timmar eller dagar) inte längre kan ansluta till dem. Findern står bara och tuggar med en "Ansluter..." bar längst upp.
De ända som verkar hjälpa är att starta om Macen.

Någon som har nån idé vaför?
Jag tycker de känns som de är något med SMB som strular.

dhcp lån som går ut kanske och gör att du har nya adresser och macen har en kass fildelning med finder? bara en gissning. för att testa förlänger du lånen eller använder fasta adresser.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-08-14 20:47

Windowsburkarna har fast IP. Macen får visserligen DHCP, men routern är inställd på att alltid ge samma IP till den mac-adressen, så de byter aldrig heller.

Edit: Kan de ha något med DNSen att göra? jag kan pinga windowsburken om jag skriver "ping IP-adress", men inte med "ping datornamn".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 00:30

Jag har samma problem, kom du fram till någon lösning?

Windows 7 med utdelade mappar. Jag kan pinga ip, men inte inte namn. jag kan köra remote desktop (också med ip såklart) och jag ansluter till utdelade mapparna från andra maskiner (windows).

1
Bevaka tråden