Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga telefonen att välja 3G?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, tethrar min iPhone 3G, funkar kanon för det mesta och slipper betala extra för bredband. Kan dessutom dela vidare via airport till flickvännens dator.

För det mesta har jag full 3G-täckning här i lägenheten, men ibland vägrar den plötsligt använda 3G och kör på edge istället. Med resultatet att nätet blir skitsegt.

Finns det nåt sätt att "tvinga" den att försöka använda 3G? Jag vet ju att det finns bra 3Gnät så jag förstår inte varför den inte skulle välja det.

Via jailbreak och SBSettings så finns det en toggling för EDGE som går att slå av och på. Jag tror att den gör så att telefonen ignorerar EDGE nätet.

På en icke JB telefon så finns det ingen inställning som får telefonen att ignorera EDGE.

Synd, tänker inte jailbreaka.

Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man få för sig att telia tycker jag använder för mycket data. Kan dom strypa tillgången till 3Gnätet? Ser säkert bara spöken men det skulle vara intressant att veta.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-02 10:05
Ursprungligen av tbruce:

Synd, tänker inte jailbreaka.

Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man få för sig att telia tycker jag använder för mycket data. Kan dom strypa tillgången till 3Gnätet? Ser säkert bara spöken men det skulle vara intressant att veta.

Ring till Telia och säg att du inte vill ha GPRS/Edge

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-12 11:09

Operatörernas satta parametrar i nätet styr när du ska hoppa från 3G/HSDPA till 2G/EDGE. Vissa terminaler kan du dock själv styra om du bara vill använda ren 3G/HSDPA. Detta går tyvärr inte att aktivera i en iPhone (inte heller Sony Ericsson).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-13 13:13

Ibland finns det en anledning till varför den inte väljer 3G

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-07-28 09:06

Om du har Telia kan du välja operatör manuellt. Välj "Telia" i stället för TELIA S", så 'låser' du telefonen till 3G-nätet (och förlorar täckning när inget finns förstås).
/Amit

Ursprungligen av Amit:

Om du har Telia kan du välja operatör manuellt. Välj "Telia" i stället för TELIA S", så 'låser' du telefonen till 3G-nätet (och förlorar täckning när inget finns förstås).
/Amit

Förhoppnigsvis har han/hon löst det efter två år...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-28 11:27
Ursprungligen av Amit:

Om du har Telia kan du välja operatör manuellt. Välj "Telia" i stället för TELIA S", så 'låser' du telefonen till 3G-nätet (och förlorar täckning när inget finns förstås).
/Amit

Tack för tipset! Har funderat på detta en del.

Ursprungligen av Amit:

Om du har Telia kan du välja operatör manuellt. Välj "Telia" i stället för TELIA S", så 'låser' du telefonen till 3G-nätet (och förlorar täckning när inget finns förstås).
/Amit

Alla:
Funkar verkligen detta? Jag testade det men den hoppade över till EDGE då och då precis som vanligt.
Någon som verkligen fått det att fungera?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2013-06-16 11:44
Ursprungligen av theplague:

Alla:
Funkar verkligen detta? Jag testade det men den hoppade över till EDGE då och då precis som vanligt.
Någon som verkligen fått det att fungera?

Uppgifterna kommer från Telias egen support (jag pratade med dem efter ett otal försök att få stabil/snabb uppkoppling här hemma). Men du har rätt; efter några månaders test har jag samma erfarenhet. Uppkopplingen verkar inte "låst" till 3G - annat än kortvarigt - utan återgår till EDGE. Det är något oklar under vilka förutsättningar det sker. Ibland tycks det inte ha med signalstyrkan i respektive band att göra över huvud taget. Möjligen är det tillfälliga fluktuationer i signalstyrka som orsakar nätbyten.
/Amit

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-16 17:26
Ursprungligen av Amit:

Uppgifterna kommer från Telias egen support (jag pratade med dem efter ett otal försök att få stabil/snabb uppkoppling här hemma). Men du har rätt; efter några månaders test har jag samma erfarenhet. Uppkopplingen verkar inte "låst" till 3G - annat än kortvarigt - utan återgår till EDGE. Det är något oklar under vilka förutsättningar det sker. Ibland tycks det inte ha med signalstyrkan i respektive band att göra över huvud taget. Möjligen är det tillfälliga fluktuationer i signalstyrka som orsakar nätbyten.
/Amit

Fint att hitta en två år gammal tråd

Har personligen ingen erfarenhet av Telia, men däremot tele2 som använder samma 3G-nät.
Det är ett vanligt problem att de tappar 3G och har svårt att hitta tillbaka.
Tele2 ignorerar dock problemet och de få gångerna jag sett att de ens erkänner det så har de skyllt på telefonerna.

Hade tele2 och android ett tag, där gick det att lösa genom att enbart tillåta 3G.

1
Bevaka tråden