Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

warpa alla spår?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag håller på med en remix på ett band som inte spelat in mot klocka. Tempot driver lite emellanåt.
Instrumenten ligger som separata spår så jag skulle vilja ta och sätta bastrumman rätt och på något sätt få med resten av instrumenten i samma time stretch / warp.
Är detta möjligt och isåfall hur?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-21 12:45

Lättaste är väl om wav-filerna är dumpad med samma "offset" och att du vet ungefärligt BPM. Sen är det väl bara att bita i det sura äpplet och gå igenom fil för fil mot metronom eller tajta trummor. Vet inget om nån batchfunktio tyvärr..:(

Tempot verkar hålla sig kring 93 BPM.

Det jag tänkte var att man verkligen borde kunna markera alla spår och sen justera bastrumman efter metronomen och att alla spår då också skulle bli justerade. Konstigt att det inte verkar gå.
Alla de olika kanalerna stämmer överens gentemot varandra, alla svajar i tempot på samma sätt så just därför känns det ju som om det skulle kunna funka att justera alla på en gång.

Har varken tid eller lust att bita i det sura äpplet just nu. Ibland önskar jag att jag hade en prao, hehe.

Det finns nåt med master och slave i warp som jag är inne och rotar i nu...hmm...kanske kan gå...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-21 12:56

tja...synd att jag är på semester...:p

En annan rätt korkad pryl som jag upptäckte nu är att man inte kan sola bara ett ljud i en grupp.
Jag har en trumgrupp där jag bara vill att bastrumman skall höras men antingen låter hela gruppen eller inte alls.

Ursprungligen av outshape:

En annan rätt korkad pryl som jag upptäckte nu är att man inte kan sola bara ett ljud i en grupp.
Jag har en trumgrupp där jag bara vill att bastrumman skall höras men antingen låter hela gruppen eller inte alls.

Det här funkar som det ska för mig i Live 8.0.4. Skumt.

Om alla ljudfilerna är lika långa så ska det gå att sätta warp markers för alla samtidigt, vad jag vet. (Men har inte Live här, så jag kan inte kolla.) Men master och slave borde också funka, då ska alla spår följa masterns tempo, så om du fixar rätt tempo där borde allt falla på plats.

Jag är nästan helt säker på att jag soloat enskilda spår i en grupp. Du får hela gruppen när du soloar en kanal i den?

Hehe, när jag postade var jag rätt säker på att FM skulle sitta inne med svaret. Du verkar veta mer om Live än de flesta. Perfekt!

Ja, hela gruppen låter även om jag bara vill sola ett ljud. Det är dock först idag som jag ens testat att gruppera kanaler i Live.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-21 13:13

Om du trycker mute på gruppen men solo på det individuella spåret då? kanske?

Spånar bara, har inte ableton 8

Ursprungligen av SAFE1978:

Om du trycker mute på gruppen men solo på det individuella spåret då? kanske?

Spånar bara, har inte ableton 8

Nope, funkar inte heller.

Antar att alla ctrl/alt/äpple varianter testats... märkligt om det inte går.

Ang. warpingen, så ett spårs markeringar påverkar alltså hela projektets bpm? Det är ju en riktigt shysst lösning! Antar att alla spåren måste ha markers på samma ställe för att hålla sig hel alignade, annars kan ju t.ex. en truminspelning med mycket läck bli rätt skev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-21 15:36

Kör du Live 8? Borde det inte funka om du extraherar det korrigerade bastrumspårets groove och sen applicerar det på de övriga spåren? Förmodligen med lite varierande resultat och en del handwarpning krävs säkert sen också.

Sen kan man ju autokorrigera ljudspår numer oxå.

OBS att jag bara spånar! Har aldrig försökt detta på mer än enstaka spår. Det kanske är en skitdålig idé... O:-) Men jag har med framgång fixat upp ett otajt trumkomp genom att extrahera och applicera den tajtare elbasens groove till trumspåret.

Det där med solo hajar jag inte. Sitter i o f s med en beta, 8.05b5 och det kanske är nåt de fixat på senare tid, men nog kan jag sola t.ex. just bastrumman i min trumgrupp. Funkar både i trumrackgrupper och vanliga gruppspår. Och utan att ta till några tangentkombinationer.

/Jonas

Ursprungligen av slirak:

Kör du Live 8? Borde det inte funka om du extraherar det korrigerade bastrumspårets groove och sen applicerar det på de övriga spåren? Förmodligen med lite varierande resultat och en del handwarpning krävs säkert sen också.

Det låter som en rätt praktisk metod det med.

Ursprungligen av kottenkotten:

Ang. warpingen, så ett spårs markeringar påverkar alltså hela projektets bpm? Det är ju en riktigt shysst lösning! Antar att alla spåren måste ha markers på samma ställe för att hålla sig hel alignade, annars kan ju t.ex. en truminspelning med mycket läck bli rätt skev.

Man kan göra på två sätt:

1) Om man markerar flera spår som är lika långa så kan man redigera warp markers för alla på samma gång.

2) Sätter man ett spår till master så styrs det globala tempot utifrån dess warp markers. Andra spår som spelats in samtidigt följer då med warpningen för det spåret. Men eftersom det påverkar tempot så har det en del sidoeffekter (tex så kan temposynkade effekter halka runt om de slavar mot BPM).

Så kan man så vill man nog använda metod 1.

Outshape: skumt med gruppspåren. Tar en titt ikväll när jag har tillgång till Live.

1
Bevaka tråden