Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad för kontroller söker jag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 12:22

Har sen ett tag tillbaka en "duo" med en vän där vi gör mashups med fokus på att spela live.

Jag sitter och funderar på en vettig kontroller för just livebiten, så som vi jobbar nu är inte smidigt.

Min grundtanke:
Köra från Ableton live, rendrera alla mashups i 4 spår, tex: trummor, acapella, melodi1, melodi 2.

Jag är dj i grunden, så en mixer där man snabbt kan leka med effekter, eq, klippa bort en kanal osv... det är det bästa, och då finns det pioneer djm 700 tex, sänder midi och allt; men kostar runt 12000:- vilket är för mycket.

Tips på en bra kontoller annars? Vestax 600 mixer, men den ligger väl runt 10000:- med?
Lättarbetad, inte massa småknappar o rattar utan rediga saker som man kan arbeta snabbt med.

Annan lösning? Säg det med... är öppen för ett smidigt sätt att arbeta.
Poängen är snabbt, smidigt!

Senast redigerat 2009-07-09 12:53
  • Medlem
  • 2009-07-09 13:17

APC40 borde vara precis vad du sköker om man bortser från prislappen eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 13:23

Den ligger på runt 5000:- vilket är helt ok i pris kontra alternativen jag nämnde.

Eftersom den har många knappar, jag vill i första hand styra effekter.
Man man ställa om så att varje knapp styr en effekt istället?
Kan man så fall ställa in så en knapp ändrar delay till 1/4, nästa till 1/8, nästa till 1/16?

  • Medlem
  • 2009-07-10 14:11

APC40 verkar gå att mappa om precis som en vanlig kontroller. Däremot inte säker på om en knapp kan sätta ett specifikt värde på en "ratt" i en effekt. Testa genom att begränsa omfånget på mappningen.

Annars borde det vara smidigt att hoppa runt mellan kanaler och inserts via apc40 och tack vare instant mapping lägga upp 8 macro rattar per kanal för snabb åtkomst på favoriteffekter.

Något abelton proffs på forumet som vet bättre än mina gissningar?

  • Medlem
  • 2009-07-11 02:40

En Faderfox kanske? Finns i olika varianter, en med enbart rattar. Billigare än APC också.

Ursprungligen av pingu:

En Faderfox kanske? Finns i olika varianter, en med enbart rattar. Billigare än APC också.

Faderfox LV2 är ju gjord för ableton. Jag har som jag aldrig använder om du är intresserad...
LV2 product page

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 18:24

Tom Cosm
Ganska skön snubbe som lägger upp sin egna livesetup att tanka ner och instruktionsvideos på vimeo..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-26 12:33

APC40 med en BCR2000, apcn för mixer och trigg och bcrn för att styra fx.
BCR2000 kostar ju bara ca 1100 också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 12:51

...eller som alternativ till BCR - systerkontrollern BCD2000:

BEHRINGER: BCD2000

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-26 16:37

Bättre med 2st bcr om man kör live imo, flera rattar.
Dock så är det ju ganska lätt att gå vilse bland dom om du inte har markerat med tejp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-29 18:49
Ursprungligen av Lazovsky:

Bättre med 2st bcr om man kör live imo, flera rattar.
Dock så är det ju ganska lätt att gå vilse bland dom om du inte har markerat med tejp

Jag trodde att DJ-likhetskänslan var en selling point för dig.
Har BCR själv och använder den mycket live. Det bästa är multifunktionerna för den översta rattraden som är både rattar och knappar samtidigt + att den används i fyra grupper vilket ger (8+8) x 4 = 64 assignbara parametrar bara på översta raden!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 09:33

Faderfox är för små o plottriga...

Blir nog en APC på sikt, men en vestax 600 är den som återkommer igen och igen när man ser till vad saker har att komma med... den skulle passa mig klart bäst, men skulle aldrig lägga de pengarna på en ren kontroller dock :-/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 18:44

Defpoint

Är intresserad av din Faderfox LV2 och om du ville skicka ett PM med info hade vart super!

Jag brukar ju proppsa för Novations prylar, tycker dom funkar så grymt bra med Ableton! Kolla in nya Zero modellen!

++ Midi controller Novation ZeRO SL Mk II

Ligger nånstans under 5000 strecket. Jam rear ut mkI modellerna nu för 2995:-!!
Du bor väl i Gbg nånstans? Kan nog fixa loss en om du vill låna och testa?

1
Bevaka tråden