Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Yes:

Personligen tycker jag att det är svårt att söka.

En ny enklare funktion för det skulle kanske underlätta.

Använd Google - det går mycket bättre än forumets egna sökning (vilket vi ofta påpekar när vi uppmanar folk att söka först).

"sökord1 sökord2 osv site:99.se" funkar jättebra.

Om man hade lagt in en Google-sökruta direkt här på sidan, och denna automatiskt gjorde en "site:99.se"-sökning så hade det varit perfekt. Det kommer kanske. Men eftersom (nästan) alla har en Google-sökruta i sitt Firefox- eller Safari-fönster så är behovet av en sökruta på forum-sidan kanske inte så stort egentligen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men eftersom (nästan) alla har en Google-sökruta i sitt Firefox- eller Safari-fönster så är behovet av en sökruta på forum-sidan kanske inte så stort egentligen.[/I]

Jag tror inte det är många som vet om att den finessen finns i Google, så en bra forumsök tycker jag är en viktigt.

Däremot visar statistik på att vi blir allt bättre och bättre på att använda sökmotorerna — använder fler sökord.

The length of search queries has increased over the past year. Longer search queries, averaging searches of five to more than eight words in length, have increased 7 percent between April 2008 and April 2009. Searches of two words comprised the majority of searches, amounting to 22.95 percent of all queries.
US - Google Closing in on 73 Percent of U.S. Searches in April 2009

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 09:46

Det kan väl vara ok om man ändrar inriktning (till den ursprungliga?) till ett mer proffsbetonat forum om det skulle vara är tanken. Jag skulle dock själv tycka (så klart) det vara synd om den breda massan inte kunde ta del av den här kunskapsbanken.

Bortsett från vissa rötägg skulle jag säga att problemen mest beror på att man inte blivit introducerad på ett vettigt sätt till forummiljön eller kanske 99.se/mac i synnerhet. För det mesta är det ju nya medlemmar som inte "känner något" för 99.se och bara ser det som en maskin där man som input kan ge en taskigt formulerad fråga och som output får svaret. Och som blir sura om de får ett tillrättavisande svar. Sedan drar man vidare tills nästa problem uppkommer.

En av mina kanske uppåt-väggar-ide'er är att man kan designa något slags prov man måste klara
(inte för att det skulle hjälpa mot rötäggen men det skulle ändå introducera newbies till stämningen och tänket på 99) där man tvingas läsa dels vissa karaktäristiska trådar (möjligtvis i kondenserad form) som behandlar just detta och sökning osv och man måste svara rätt på ALLA frågor för att kunna registrera sig som medlem. Det kommer ju inte vara svåra frågar, bara frågor som kräver genomläsning av materialet. Kanske en och annan åsikt typ "vad/vem tycker du är rätt i den här situationen?" Tyckefrågor skulle kanske innebära att inte 100% var ett krav men ni fattar kanske tanken med det här? Ett prov som kanske skulle ta 5-10 minuter att genomföra. Vad tror ni?

Ursprungligen av sodemus:

...måste svara rätt på ALLA frågor för att kunna registrera sig som medlem. Det kommer ju inte vara svåra frågar, bara frågor som kräver genomläsning av materialet. Kanske en och annan åsikt...

Kanske en god idé, men faller direkt på det där med åsikter, tycker jag.

Då skulle de stackars administratörerna som behandlar medlemsansökningarna behöva bedöma de svaren, och därmed behöva lägga ännu mer tid på varje ansökan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 10:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanske en god idé, men faller direkt på det där med åsikter, tycker jag.

Då skulle de stackars administratörerna som behandlar medlemsansökningarna behöva bedöma de svaren, och därmed behöva lägga ännu mer tid på varje ansökan.

Nej då, inte om det provet är väl genomtänkt. Även åsikterna är flervalsfrågor vars bedömning är automatiserad. Vissa åsikter är kritiska och man måste svara rätt på dessa för att "antas", vissa åsikter kan man ha "fel" på om man har "rätt" i övrigt. Det går naturligtvis att ha en mer sofistikerad rättning men principen kvarstår.

Om du vill kan jag förklara vad jag tänker över PM istället så jag inte kapar tråden.

Ursprungligen av sodemus:

Det kan väl vara ok om man ändrar inriktning (till den ursprungliga?) till ett mer proffsbetonat forum om det skulle vara är tanken. Jag skulle dock själv tycka (så klart) det vara synd om den breda massan inte kunde ta del av den här kunskapsbanken.

Bortsett från vissa rötägg skulle jag säga att problemen mest beror på att man inte blivit introducerad på ett vettigt sätt till forummiljön eller kanske 99.se/mac i synnerhet. För det mesta är det ju nya medlemmar som inte "känner något" för 99.se och bara ser det som en maskin där man som input kan ge en taskigt formulerad fråga och som output får svaret. Och som blir sura om de får ett tillrättavisande svar. Sedan drar man vidare tills nästa problem uppkommer.

En av mina kanske uppåt-väggar-ide'er är att man kan designa något slags prov man måste klara
(inte för att det skulle hjälpa mot rötäggen men det skulle ändå introducera newbies till stämningen och tänket på 99) där man tvingas läsa dels vissa karaktäristiska trådar (möjligtvis i kondenserad form) som behandlar just detta och sökning osv och man måste svara rätt på ALLA frågor för att kunna registrera sig som medlem. Det kommer ju inte vara svåra frågar, bara frågor som kräver genomläsning av materialet. Kanske en och annan åsikt typ "vad/vem tycker du är rätt i den här situationen?" Tyckefrågor skulle kanske innebära att inte 100% var ett krav men ni fattar kanske tanken med det här? Ett prov som kanske skulle ta 5-10 minuter att genomföra. Vad tror ni?

Jag tycker det här är en mycket bra idé! Gört!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 10:20

Felet generellt om ingen inte har sagt det är vett o etikett , det har inget med för lite eller för mycket moderering eller att man inte läser forumreglerna.

Jag vet inte om det går att lösa men är nått jag saknat på dom flesta forumen jag har registrerat mig på är att man inte får en typ top 5 lista på vad man bör tänka på med en länk till resten av forumreglerna när man reggar sig på ett forum, istället för att få en massa text direkt.

Ursprungligen av Mindmeld:

Felet generellt om ingen inte har sagt det är vett o etikett , det har inget med för lite eller för mycket moderering eller att man inte läser forumreglerna.

Både ja och nej...

Visst handlar det om vett och etikett - både från medlemmarna och från moderatorerna. Med vänlighet, artighet, vett och etikett kommer man långt här i världen.

Men... det handlar också väldigt mycket om att inte läsa forumreglerna.

Man ska läsa och acceptera forumreglerna när man blir medlem. Tycker man att man inte klarar att följa dem, så bör man inte gå vidare med sin medlemsansökan. En väldigt stor andel av modereringarna består av att påpeka brott mot enkla forumregler (dubbletter, ej sökt, korspostning, osv). Om fler medlemmar verkligen hade läst, förstått, accepterat och följt de här reglerna, så hade modereringen minskat betydligt.

Men visst... man kan ju ta bort vissa regler, och då minskar ju modereringen automatiskt. Det är kanske dit kritikerna egentligen vill komma. Men så länge reglerna står som de står, och efterlevnaden är så pass dålig som den är, så tycker jag att modereringen ligger på en nödvändig nivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 10:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men... det handlar också väldigt mycket om att inte läsa forumreglerna.
...
Om fler medlemmar verkligen hade läst, förstått, accepterat och följt de här reglerna, så hade modereringen minskat betydligt.

Jesper, tror du inte att mitt förslag skulle kunna fungera som en walkthrough i det avseendet? Man klickar sig igenom flera sidor med inte alltförmycket text på varje sida. Gör det enklare att ta sig igenom dessutom.

Ursprungligen av sodemus:

Jesper, tror du inte att mitt förslag skulle kunna fungera som en walkthrough i det avseendet? Man klickar sig igenom flera sidor med inte alltförmycket text på varje sida. Gör det enklare att ta sig igenom dessutom.

Jo, det är klart att allting kan göras enklare.

Men någon ska ju i så fall utveckla den nya medlemsansökningsapplikationen, och ska man verkligen lägga den tiden (och de pengarna) för en liten liten grupp som har problem med reglerna.

"Idiotsäkert" är alltid bra, men till vilket pris?

Och forumvillkoren är ju ingen lång text. Om man inte ens kan orka läsa igenom dem, ta till sig innehållet i dem, och förbinda sig att följa dem, när man blir medlem - då är det kanske bättre att man låter bli att bli medlem.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-24 10:51
Ursprungligen av sodemus:

Jesper, tror du inte att mitt förslag skulle kunna fungera som en walkthrough i det avseendet? Man klickar sig igenom flera sidor med inte alltförmycket text på varje sida. Gör det enklare att ta sig igenom dessutom.

Intressant vändning av diskussionen. Är det mera kontroll och högre murar som gäller nu? "Gated communities?"

Ursprungligen av planB:

Intressant vändning av diskussionen. Är det mera kontroll och högre murar som gäller nu? "Gated communities?"

Hur gör du den tolkningen? Det är ju bara olika förslag för att förenkla för den nya medlemmen att få den information som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 11:01
Ursprungligen av planB:

Intressant vändning av diskussionen. Är det mera kontroll och högre murar som gäller nu? "Gated communities?"

Vad menar du?

Som jag sa, det skulle inte vara något svårt prov, bara en koll på att man vet vad det innebär att posta i ett forum. Det är väl bättre det än att någon moderator får stå för det jobbet retroaktivt?

Det skulle ju inte röra sig om bedömning av ideologiska värderingar.

Jesper: Nä ok, alltid faller de storstilade planerna på de där små detaljerna som att någon faktiskt måste uföra dom... praktikaliteter tror jag de kallas.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-24 11:08
Ursprungligen av sodemus:

Vad menar du?

Som jag sa, det skulle inte vara något svårt prov, bara en koll på att man vet vad det innebär att posta i ett forum. Det är väl bättre det än att någon moderator får stå för det jobbet retroaktivt?

Herregud, det räcker inte med tröskeln att man vid registrering vår välja mellan att vänta under okänd tidsrymd med att få medlemskapet godkänt eller betala pengar för omedelbart medlemskap? Bara det borde skrämma iväg de flesta om det inte vore så att det är rätt ont om mac-forum på svenska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 11:19
Ursprungligen av planB:

Herregud, det räcker inte med tröskeln att man vid registrering vår välja mellan att vänta under okänd tidsrymd med att få medlemskapet godkänt eller betala pengar för omedelbart medlemskap? Bara det borde skrämma iväg de flesta om det inte vore så att det är rätt ont om mac-forum på svenska.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad du pratar om nu. Jag borde kanske vänta med att svara tills det klarnar för mig.

"Okänd tidsrymd"? Är det så det är redan nu? Jag skrev ju hur provet skulle kunna utformas för automatisering.

Jag såg det mest som ett tänkbart alternativ till en svårare antagningsprocess som är baserad på kunskap eller hur nu de andra förslagen löd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-24 11:26
Ursprungligen av sodemus:

Jag såg det mest som ett tänkbart alternativ till en svårare antagningsprocess som är baserad på kunskap eller hur nu de andra förslagen löd.

Jag skulle säga att det är krångligt redan nu, så svårare behöver det nog inte bli om man inte vill stänga forumet och satsa på inbjudningar istället. Men då blir det ju ett helt annat koncept. Frågan är hur användbart det blir ens för avancerade användare. Det är ju inte så att man slås av någon häpnad över kunskaperna hos medlemmarna ens nu - vilket inte är så konstigt egentligen. Har man en halv-avancerad fråga om InDesign går man väl till ett InDesign forum på internationellt vatten istället för att vänta på ett svar som är ett skott från höften här.

Ursprungligen av planB:

Herregud, det räcker inte med tröskeln att man vid registrering vår välja mellan att vänta under okänd tidsrymd med att få medlemskapet godkänt eller betala pengar för omedelbart medlemskap? Bara det borde skrämma iväg de flesta om det inte vore så att det är rätt ont om mac-forum på svenska.

Lät som en bra idé.

Låt de som bara vill regga och göra ett enda inlägg, få vänta lite.
De som vill åt stället för gemenskapen kan vänta ett par dagar.

  • Medlem
  • 2009-06-24 10:48

Men vem läser forumsreglerna när man registrerar sig? 1/10 kanske (som alla siffror, bara taget ur luften), det är ju att jämföra med att läsa alla licensavtal för program man installerar... Nu är även forumsreglerna inbakade med medlemsvillkoren och ligger långt ner där (http://www.99.se/villkor/), vilket inte gör det mer sannolikt att de läses.

Det är ju ett av problemen, det finns regler som alla inte känner till (trots att de borde det eftersom de har accepterat dem). Sedan blir andra irriterade för att reglerna inte följs, medans andra blir irriterade när det modereras för att se till att reglerna följs.

Mindmeld har ett bra förslag, att man får PM med forumsreglerna i kortfattad form när man registrerat sig samt länken till de utförligare reglerna. Fast det kanske man redan får? Alldeles för länge sedan jag registrerade mig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-24 10:53

Behöver inte vara "prov", men det är ju också en variant. Annars funkar ju någon form av inbjudan-variant. Alltså, den som startar känner väl några (hoppas man) som är vettiga personer och som kan mac, sen fortsätter man och låter folk bjuda in. Men, det går alltså inte bara att regga sig hursom utan man måste bli rekommenderad. Skulle ju kunna vara någon form av automatisering på det, man genererar en "personlig kod" som man delar ut till den som man vill bjuda in. Typ som spotify gjorde innan.
Genom ett sånt kodsystem skulle man kunna upprätthålla någon form av "linkedin-karta" där man kan se vem som bjöd in vem och hur alla hänger ihop.

Man kan ju också tänka sig det som en del av 99-sfären. Men att man måste "kvalificera" sig för denna del. Inte monetärt utan genom kunskap. Exakt hur man skall bedöma det är ju svårare, antal inlägg funkar ju inte alltid och prov, tja, skulle ju kunna gå. Inbjdudan skulle ju kunna funka här med, de som är med får tipsa om folk som verkar vettiga och kunniga som på så vis kan "rekryteras" till pro-delen

Hur mycket mer elitistiskt kan det bli?

Oj, vad OT det här blev

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-24 10:56

Svårigheten med att vara trevlig mot alla som gör "fel" är ju att moderatorer inte är anställda som vaktmästare på forumet utan delar med sig av sin tid, obetalt.
Jag har också känslan av att antalet "newbies" är betydligt fler på mac-delen än på musikdelen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 11:12

Ett annat värde är ju att det då blir interaktivt. Bara ordet regelverk för tankarna till en samling smått skrivna, imperativa paragrafer som mer förmedlar begränsningar än möjligheter. Interaktivitet tror jag är nästan nödvändigt om man på allvar vill nå ut till folk med saker som forumregler.

Men jag ger mig, det är såklart upp till den som måste implementera det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 11:37

När inträffar det krångliga? Inträffar det efter att man fyllt i alla uppgifter och klickat på genomför registreringen eller vad det nu står (för det var så långt som jag provade nyss)? Annars så tycker jag det är minst lika krångligt att registrera ett hotmail-konto. Mer eller mindre samma användaruppgifter, Samma förvrängda bokstäver man ska fylla i... Och det har ju ändå rätt många lyckats med.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-24 11:48

Jag tycker det skulle vara svårare... ett bra bozo-filter, liksom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 11:54
Ursprungligen av bollman:

Jag tycker det skulle vara svårare... ett bra bozo-filter, liksom

Haha, sant! Det är väl så jag känner lite grann, att läsa igenom en text och svara på frågor därifrån är varken mer eller mindre än ett "bozo-filter".

Jesper: Förresten, vadå liten grupp? Det kommer väl ideligen nya trådar med problem som är redan besvarats tidigare. Jag menar en walkthrough som introducerar en till konkreta saker som t.ex. sökfunktionen också.

Senast redigerat 2009-06-24 13:14
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-24 14:01

Jag har inte märkt några som helst läs och skrivproblem från din sida, Goflorp.

Däremot är jag trött på att när man har en avvikande mening från etablissemanget här så förvrängs mina ståndpunkter, och det är det och inget annat som gör mig irriterad.

Om det nu är för mycket bjävs om moderering, varför inte sätta tråden på ignore, gå vidare och låta moderatorerna stänga, tillrättavisa eller vad de vill. Det är kärnan i problemet - folk som inte klara av att skita att läsa det man inte vill läsa, oavsett om det är newbie-frågor eller vad det än är.

Smått intressant att mitt inlägg i en tråd där jag skrev att det var lite väl off-topic just nu blev bortmodererat men inläggen från en seniormoderator och administratör (som var inläggen som var off-topic) blev kvar...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-03 22:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Smått intressant att mitt inlägg i en tråd där jag skrev att det var lite väl off-topic just nu blev bortmodererat men inläggen från en seniormoderator och administratör (som var inläggen som var off-topic) blev kvar...

Det är jättesvårt att hålla trådar rena från offtopic. Jag brukar oftast inte gå tillbaka en längre tid och rensa såvida det inte är riktigt offtopic eller förstör en tråds ämne.

Jag erkänner att det blev en konstig situation just i den tråden du skrev

  • Medlem
  • 2009-07-04 00:19
Ursprungligen av Jetwash:

Det är jättesvårt att hålla trådar rena från offtopic. Jag brukar oftast inte gå tillbaka en längre tid och rensa såvida det inte är riktigt offtopic eller förstör en tråds ämne.

Jag erkänner att det blev en konstig situation just i den tråden du skrev

Och då vill vi andra gärna veta vilken tråd ni pratar om för att det ska bli begripligt.

Ursprungligen av Jetwash:

Det är jättesvårt att hålla trådar rena från offtopic. Jag brukar oftast inte gå tillbaka en längre tid och rensa såvida det inte är riktigt offtopic eller förstör en tråds ämne.

Jag erkänner att det blev en konstig situation just i den tråden du skrev

Det är ingen fara. Det är inte speciellt mycket OT men det blev lite lustigt eftersom två inlägg (mitt och Capemans) som påpekar att det var ganska många offtopic inlägg blev raderade men inte inläggen som var offtopic (som då var skrivna av "99 funktionärer")

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-04 10:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ingen fara. Det är inte speciellt mycket OT men det blev lite lustigt eftersom två inlägg (mitt och Capemans) som påpekar att det var ganska många offtopic inlägg blev raderade men inte inläggen som var offtopic (som då var skrivna av "99 funktionärer")

Det säger väl allt?

Bevaka tråden