Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet & kvalet - eSATA vs FW400

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-06-09 23:22

Hej!

Kanske någon kan bringa lite ljus i min förvirring.

Sitter med en MacBook Pro 2,8GHz och med 4GB minne. Köpte den i februari i år och funkar underbart bra. Kring utrustning är en iOmega MiniMax på 500GB, en iPhone 3G (blir sen 3GS), videokamera och ett ljudkort (via USB).

Programvaror som jag kör en del, utöver standard som Mail och Safari etc, så är det Final Cut Express 4 och Logic Studio 8.

Nu börjar jag få ont om diskutrymme, då jag filmar en del i Full-HD med videokameran och kikar nu på att köpa mig en extra disk, 1TB har jag tänkt.

MEN...

har kikat på en lösning där jag köper ett eSATA ExpressCard som går att ansluta till min MacBook Pro, sedan köpa en extern hårddisk dockningsstation där man kan stoppa i 2,5" och 3,5" diskar och byta under drift.

Alternativet jag kikat på är att införskaffa mig ytterligare en iOmega MiniMax på 1TB.

Det som skapar "val och kval" i detta är följande:

Köper jag ett eSATA Express Card 34, så kommer jag inte att ha möjlighet att utnyttja detta när jag väl väljer att köpa mig en ny MacBook Pro, typ 3,06GHz med 8GB minne, för på den så har de ju fimpat ExpressCard platsen och ersatt med SD-kort.

Och köper jag mig en iOmega MiniMax, som matchar den jag redan har (estetiskt), så tappar jag det som är oerhört fördelaktigt med eSATA, nämligen hastigheten. iOmega MiniMax har "bara" FireWire 400...

Sjuka problem man sitter med här i I-världen.....

Men, är det någon som kan bringa lite ljus i min förvirring?
Vilken lösning är bäst? Eller finns det en annan lösning som skulle kunna hjälpa mig än mer?

STORT tack på förhand för hjälp i denna fråga!

--Andreas

Det måste väl finnas någon disk som har både eSata och Firewire? Skulle nog satsa på det isåfall. Annars, så kanske det ändå kan vara dags att passa på att uppdatera till en ny disk när man ändå skaffar sig en ny dator?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-13 08:07
Ursprungligen av ztaafen:

Det måste väl finnas någon disk som har både eSata och Firewire?

eSata & USB finns det ju gott om iaf..

Annars kanske man skulle fundera på en NAS istället?

Lacie D4 har både eSata och FW800..

1
Bevaka tråden