Mac för en Solidworks användare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-20 18:26

Hejsan

Min dator är inget vidare längre, stänger av sig själv lite när den vill så det är dags för nytt. Jag är väldigt mycket inne på att denna gång köpa en Mac. Tittar mycket på MBP 15".

Eftersom jag som designer använder mig väldigt mycket utav CAD programmet Solidworks skulle det vara intressant att höra lite huruvida Solidworks fungerar med bootcamp eller andra alternativ. Jag har hört att det finns problem med filsystem etc. mellan Windows i bootcamp och Mac OSX eftersom Windows använder sig utav ntfs och osx fat32. Är detta något problem för filhantering.

Får jag sämre prestanda i Solidworks med en Mac, medför det andra komplikationer?
Låter MBP 15" som ett bra alternativ? Om man väljer 2 GB minne, går det att senare uppgradera till 4GB (med 2x2), eller är detta bundet till moderkort och slotts?

/mvh
Daniel Nilsson

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-20 19:05

Hej och välkommen. Mac OS X använder inte FAT utan HFS+ men kan läsa FAT. Rykten gör gällande att i Mac OS X 10.6 Boot Camp kommer det komma HFS+ stöd för Windows. Dvs, du kommer kunna läsa macdiskar direkt i Windows.

SolidWorks kan jag inget om men startar du om din MBP under Windows så är det som vilken PC som helst med motsvarande spec.

Minnet sitter inte på moderkortet utan i två slottar och du kan när som helst uppgradera till max 4GB (enligt Apple) men 2.66 och 2.93Ghz kan ha 8GB. 2.4, 2.53, 2.8 kan ha 6GB.

Hejje!
Jag kör en vit macbook 2.4 med 2 gb ram, den innan aluminium-modellerna.
Jag kör inte solidworks men jag kör Pro Enginering och det fungerar hur bra som helst!
sen så kan du komma åt dina filer som du skapar i Windows ifrån OSx men inte tvärtom.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-21 03:21
Ursprungligen av dogge_87:

Hejje!
Jag kör en vit macbook 2.4 med 2 gb ram, den innan aluminium-modellerna.
Jag kör inte solidworks men jag kör Pro Enginering och det fungerar hur bra som helst!
sen så kan du komma åt dina filer som du skapar i Windows ifrån OSx men inte tvärtom.

Tänk på att uppfattningen "hur bra som helst" kan bero lite på användarkrav.

Den enda macen med riktig "workstation grafik" är macpro.

Sitter själv på en iMac med dedikerat HD2600 kort och större 3D modeller i Catia (Solidworks storebror) frestar på grafiken otroligt.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-26 09:05

Hej,

Använder Inventor på en Macpro ritar det mesta i osx via fusion och det
funkar ok men är det större sammanställningar kör jag via bootcamp.
Största problemet är att i fusion funkar inte min spacepilot

Hälsningar Marcus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 19:32

Skriver i den här tråden. Nu är Solidworks på väg till Mac OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 20:12
Ursprungligen av acke:

Jippie! Även om det har funnits några program så har väl CAD varit ett moln på den annars så blå machimlen. Skönt att Macen inte är så exklusiv längre.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-04 22:11
Ursprungligen av acke:

Källa?

Ursprungligen av Csoft:

Källa?

Rumor: Solidworks on Mac OS X | Architosh

Solidworks på Mac skärm

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-07 15:30

Om nu Dassault kommer börja stödja OSX med SolidWorks finns det kanske hopp om att se V6 platformen för OSX i framtiden. Kanske därför dom släppte UNIX stödet med V6?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-19 18:08

Då kommer vi snart ha två riktiga aktörer för CAD på våran platform.

NX och SolidWorks.

Detta känns väldigt välkommet Även om SolidWorks inte riktigt ligger i High-End...

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-19 19:09
Ursprungligen av Csoft:

Då kommer vi snart ha två riktiga aktörer för CAD på våran platform.

NX och SolidWorks.

Detta känns väldigt välkommet Även om SolidWorks inte riktigt ligger i High-End...

Hur är Solidworks inte Hi-End? Finns ju tonvis av -stora- företag som använder det som huvudverktyg?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-19 21:59

Det finns även tonvis av företag som använder autocad...

SolidWorks är en simplare produkt jämfört med ex. sin storebror Catia. Har helt enkelt inte lika många moduler och funktioner.

För solidmodellering är det nog inte mycket skillnad mellan olika cad system.

Det som talar för SolidWorks är priset. Finns det cam beredning i SolidWorks?

EDIT:
SolidWorks anses kanske vara high-end? vore isåfall konstigt att Dassault har 2st high end cad system?

Ja, till Solidworks finns det flera CAM-lösningar. Sök på manufacturing/CAM här för en lista:
SolidWorks SolidWorks Engineering Software Partners

High-end är väl "beroende på", men allt kommer man rätt långt med t.ex Solidworks Premium? Gissar att en programlicens samt supportavtal ligger runt 100-120 kkr + 30 kkr/år idag.
Bara grundmodulen för Catia V5/V6 kostar väl över 350 kkr i licens och jag antar att supportavgiften också är rätt saftig.

Jobbar man med större sammanställningar är det rätt skönt att ha ett bra grafikkort, även om det går ett tag att köra på icke godkända grafikkort även med SW.
Jag har kört SW sedan SW-2006 på Mac. Både några Macbook Pro och Mac Pro.
Mac pro med Quadro FX 4800 är nog det vettigaste alternativet om man vill ha en arbetsstation som klarar SW bra. SW kör till stora delar bara på en kärna, så en med en processor på 3,33 Ghz kommer vara bäst för solidmodeleringen. Renderingar och delvis Simulation kör dock fler trådar så två prollar kan vara bra att ha om man gör mycket sådant.

Tänkte uppdatera lite här för de som eventuellt söker på detta.
Solidworks har jobbat en hel del med att få fler processer att köra fler-trådat, alltså på flera kärnor och processorer.
Som det på senaste utvecklats så är det jag skrev här innan inte längre korrekt. Fler kärnor och processorer = bättre kräm i de flesta fall.

Det tycks alltså bli färre och färre en-trådade processer i SW 2010 och framåt.

1
Bevaka tråden