Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget internet på ett ställe

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt leta efter nån tråd med samma ämne men hittar inget så jag skapar en ny. Har internet via tråd i huset, en netgear router (kommer inte åt beteckningen just nu då dottern sover), 2 switchar och fler uttag. När jag har haft min bärbara powerbook inkopplad på den kopplingen som kommer direkt från routern, och sen flyttar den till ett visst uttag längre bort i kedjan får jag ingen kontakt med internet. Den tilldelas ett ip-nummer som är helt galet (inte en siffra stämmer och även delnätsmaken är fel), och försöker jag manuellt att lägga in ett riktigt ip-nummer m delnätsmask och routeradress så funkar det ändå inte. Flyttar jag datorn till ett annat uttag så funkar det utmärkt. Vad kan felet vara????
Leverantör är t3.

Tillägg nu har jag upptäckt att det är en switch som krånglar, alla kopplingar till den kommer inte åt internet och har ett annat ip-nummer än övriga kopplingar. Även annan delnätsmask.

Senast redigerat 2009-05-17 10:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-17 23:20

Gissar på att du kopplat ihop switcharna fel. Du har säkert tagit en vanlig TP sladd från den ena till den andra switchen. Många billiga äldre hem switchar har ingen omkoppling på port nivå. Då kan du använda en korskopplad TP kabel istället. Nyare switchar har automatisk koppling så du slipper det problemet. En annan variant är att en port kan styras via en knapp, typ sista porten.

Enklast är att du först verifierar att switchen fungerar normalt, utan att länka ihop den sist i kedjan. Om den funkar så skaffa en korskopplad TP kabel.

Anledningen till att din dator får konstig ip och nätmask beror antagligen på att den inte får någon information via DHCP och då istället visar default inställningarna.

Jag startade om båda switcharna - bröt strömmen och sen fungerade det igen!!

1
Bevaka tråden