Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur viktigt är recovery/black point för er?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-03 13:10

Sitter med en gammal Fuji S2 Pro och är ganska ny på Aperture. Nu har jag börjat luska i en uppgradering på kamerafronten.

De kandidater som återstår är D200 och S5 Pro. Rent kameramässigt ligger S5 lite för just nu tack vare de något bättre brusegenskaperna och det dynamiska omfånget. Det som hindrar mig från att bestämma mig just nu är att Aperture inte stöder den kameran med raw 2.0. Jag får alltså inte tillgång till recovery och black point. Det stör mig lite, men frågan är hur mycket.

Hur mycket använder ni dessa verktyg? Ser ni det som ett måste för att nå det vill vill i redigeringen? Skulle ni låta en sån här sak påverka ert kameraval?

Egentligen tror jag att det inte spelar så stor roll. Skulle jag råka ut för ett stort behov av att ta ner högdagrar finns ju alltid camera raw i PS.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-03 23:07

Har använt Aperture i snart 1.5 år. Recovery är en trevlig funktion om man som jag lyckas överexponera titt som tätt, annars kan man använda Highlights vilket gör ungefär samma som Recovery. Dock gör Highlights bilderna långsammare att arbeta med om man som jag har en MBP C2D 2.2. Black point kan ersättas till viss del av Luminance Levels tycker jag.

1
Bevaka tråden