Byta 1.2 GHz G4 torn mot iBook eller begagnad G5torn?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min sågtand börjar vara väl slö trots 1.2 Ghz G4 ATI 8500 och 750 GB SATA disk.
Problemet är att innom ett år kommer mackarna att använda de nya intelprocessoerna och hoppet från en 2 GHz dual core till en 2 GHz i5Core kommer att vara en faktor 3 eller så.
Mediamarkt säljer iBook med 2 GB RAM för 8500
Plus: 10.6 och Bootcamp
Minus:fast jag kommer att behöva en extern HD då den interna är liten.

Apple tar bara någon tusenlapp mindre för en macmini med 2 GB RAM som i praktiken är en iBook utan skärm, utan batteri utan tangentbord och utan styrplatta.

Ett altnerativ är att köpa en G5 macpro med 2x2GHz G5 och 1.5 GB RAM för det facila priset 3100 kr.
Plus: slipper exten HD
Minus: inget 10.6 och bootcamp. (Buller och elförbrukning)

Så här står jag som en åsna mellan två hötappar och vet varken ut eller in.

Flyttade tråden till "Köpa Mac & Köptips"

/Mod

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-27 16:23

Vad ska du ha datorn till?

Man kan ju ha mer än en dator. Vill man använda Windows så går det att komplettera med en billig PC. Jag har flera PC-datorer. En riktigt bra med Vista, två med XP(en HTPC och en bärbar Toshiba) och en liten linuxdator med fedora 10. Jag köpte även en billig PM G5 1,6 GHz och stoppade i en 500 GB SATA-disk.

Men ofta sitter jag vid min PM G4 QS 1,2 i alla fall. Den är tystare.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-27 17:46

Jag skulle gå på G5, den är fortarande rätt snabb och priset var ju helt rätt.

För övrigt väntar jag också på nästa processorgeneration. Core2duo har ju några år på nacken så det känns inte så kul att slanta upp för den i dagens läge.

Är du inte i absolut behov av en bärbar skulle jag säga G5 (Powermac, inte Mac Pro) tio gånger av tio. Släng in lite mer minne så klarar du dig ett tag- Och pengarna kan du nog nästan få tillbaka om du säljer efter ett par år - 3100 låter som ett riktigt bra pris. Sedan är det väl ett ATI 9600-kort med 128 MB VRAM som sitter i? Mycket bättre än Nvidia 5200 64MB VRAM som satt i budget-G5orna som 2x1,8, 1x1,6 osv. (jag har en G5 2x1,8 på jobbet och 5200-kortet är inte kul...)

Det enda som kan avgöra är väl om du måste köra program som kräver Intel. Exempelvis konvertera AVCHD HD-video via iMovie e.dyl till något som går att klippa i. Men även detta går att lösa på en PPC-maskin med hjälp av andra program (sök på "Voltaic HD" och inlägg av Zimmerman om du vill läsa mer om just HD-video på mac).

Jag har en nybyggd PC med intel 5200 CPU (2x 2.5GHz som oftast går att överklocka till bortåt 4 GHz) och när ATI 4770 kommer skall jag köpa ett sådant kort.:)

Sen har jag en gammal AMD PC som jag kan plocka 2 x 1 GB minnen ur och sätta i en G5 för att få sammanlagt 3.5 GB RAM

Det är den tidiga 2x2G5 så den har nvidia 5200 som må vara lamt men den har core image och avlastar CPUn vilket ATI 8500 som jag har nu inte gör. Skall man lägga ut en mmassa pengar på ett ATI 9800 eller så så blir det för dyrt för en tillfällig lösning. Märks det någon skillnad mellan 5200 och ATI kort för vanliga icke 3D applikationer?

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-28 10:42
Ursprungligen av DrBoar:

. Märks det någon skillnad mellan 5200 och ATI kort för vanliga icke 3D applikationer?

Nej, det gör det inte-

Den tidiga 2x2 GHz skall ha ATI-kortet. Möjligen med 64 istf 128 MB VRAM.

Från http://www.lowendmac.com/ppc/power-macintosh-g5-2003.html
Video: AGP 8x
1.6 and 1.8 GHz: nVidia GeForce FX5200
2.0 GHz: ATI Radeon 9600 Pro

Eller har den förre ägaren gjort en swap med en annan burk innan försäljning?

P.S. Japp, den första 2x2 hade ATI 9600 med bara 64 meg VRAM: http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp.html

Tack för svaren det är 2004 varianten med 5200Ultra
http://www.lowendmac.com/ppc/power-macintosh-g5-2004.html
Beklagar otydligheten.
De sista spelen jag köpte till mac funkade med en 1.2GHz G4 och ATI8500 så det lär fungera bättre på en 2x 2GHz och 5200Ultra (http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-gtx,2270-6.html)
Indikerar att 5200Ultra är likvärdigt med 8500. 5200kortet visar med all tydlighet Apples tradition med lama grafikkort....

1
Bevaka tråden