MacBook (Early 2008) COMBO

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har en "MacBook (Early 2008) COMBO" (dvs. den version som var alldeles innan unibody lanserades). Hur högt andrahandsvärde kan den tänkas ha? Jag överväger att sätta ut den till försäljning för att få ihop pengar till en unibody istället.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-20 19:27

Det är lättare att värdera om du är så specifik som möjligt i din beskrivning av datorn. Lista vad för utrustning den har och vilken modell den är (Model Identifier i System Profiler).

Jag antar att den är standardutrustad. En gig minne?

Combodriven drar ner värdet en hel del tyvärr, och det är väl Intel-GPU i den? Jag gillar maskinen, men jag tror inte du får mer än tretusen ungefär. Lite hård dom mot en ett år gammal Mac? Kan man få fyra? Kanske. Jag tvivlar. Slitage och sprickor i höljet påverkar.

Tretusen låter i underkant.

Ursprungligen av Capeman:

Tretusen låter i underkant.

Jag brukar oftast övervärdera i stället för att undervärdera.

Hade den haft superdrive hade jag sagt minst fyra utan att tveka. Men som sagt, det kanske man kan få ändå, om den är snygg. Jag har bara en känsla av att combodriven gör den svårsåld.

Jag kanske inte heller tycker att den är värd mer, men jag är övertygad om att det kommer att gå ganska lätt att sälja den för mer än tre. Det var ju inte speciellt länge sedan MacBooken fick SuperDrive som standard och jag tror inte folk i allmänhet bränner särskilt mycket skivor, vare sig CD eller DVD, längre.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kanske inte heller tycker att den är värd mer, men jag är övertygad om att det kommer att gå ganska lätt att sälja den för mer än tre. Det var ju inte speciellt länge sedan MacBooken fick SuperDrive som standard och jag tror inte folk i allmänhet bränner särskilt mycket skivor, vare sig CD eller DVD, längre.

Det är möjligt. DVDn börjar väl bli för liten för backup, så man kör stora hårddiskar som backup. Ungefär? Men DVD-R för arkivering känns ändå inte så inaktuellt.

Om man inte ser till teknikskiften (i detta fall Combons död och Intel-GPUn) så brukar jag tänka ungefär så här: Först tar jag bort momsen. Även en nästan ny begagnad måste sänkas med momsen, annars är det bättre att köpa en ny. Sedan tar jag bort 20% per år tills det är 20% kvar. Där planar det ut. Och så gånger en faktor för skick.

Med den uträkningen skulle det gå att få upp till 6000 för den (för den kostade väl 10000 ny?), men det är klart för mycket. Så försök på 5000 till att börja med.

1
Bevaka tråden