Idag hittade jag ett sätt att få en Joomla-webbsite utrustad med community builder att validera/kontrollera epostadresser så att man måste skriva en korrekt formaterad epostadress när man registerar sig. Man kan nämligen använda ett RegEx (regular expressions eller om man översätter det till svenska: reguljärt uttryck) för att kontrollera att emailadressen är korrekt.

Själv kan jag inte RegEx, men jag hittade ett här: Validate email adresses using regular expressions.

Du kan använda detta i PHP, Lasso (och förstås andra språk), Joomla med Community Builder eller i alla CMS som har sådana funktioner att man kan lägga in RegEx för att kontrollera formulärinmatningar och att emailadresser är korrekta. I Community Builder använder du det under Field Management och du ser i bilden nedan var det klistras in. (Ett litet tips, i CB måste man lägga till / före och efter uttrycket för att det skall fungera).

Jag har också lagt upp detta i en guide på min joomla-site: Community Builder RegEx (Regular Expression) för att verifiera/validera epost adresser

Hoppas någon fann detta vara användbart?