Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iBook G4 - önskar råd

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linghem
  • 2009-03-09 15:32

Min trotjänare sedan 4 år, iBook G4 1,2 GHz, dog tyvärr igår efter en tids krasslighet. Det var högst väntat och en ny är på gång, men jag behöver ändå ta reda på om det finns något alls att göra för den gamla eftersom jag tyvärr inte har back up på en del musik och FRAMFÖR ALLT mina lösenord (1Password är så himla bra, tills datorn dör och man inte tagit backup...).

Datorn tvärdog alltså när jag ryckte ut sladden, vilket tycks lite irrationellt för en bärbar dator. Det skulle förstås kunna vara så att batteriet bestämde sig för att dö exakt samtidigt som laddningsuttaget blev jätteglappt (det har jävlats lite sista tiden). Det känns inte så sannolikt, för även om batteriet haft kort livslängd på sistone har det iaf klarat sig en halvtimme, och sedan gått ner i vila - inte stängt av sig helt som nu.

Så min peng ligger på att det är moderkortet? Jag har testat att reset:a PMU men inget händer. Å andra sidan är jag ingen expert öht, så jag kan ha helt fel.

Min fråga är alltså: vad tror ni att det kan vara? Och finns det något sätt att få över grejerna från hårddisken?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-09 15:58

Lyser dioden på kontakten när du sätter den i datorn?

Oavsett om du får något liv i den eller inte ska det inte vara några problem att få ur datan på disken. Det är ju bara att plocka ur den och sätta den i ett usb-kabinett och börja kopiera.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-10 11:46
Ursprungligen av Kasaen:

Lyser dioden på kontakten när du sätter den i datorn?

Oavsett om du får något liv i den eller inte ska det inte vara några problem att få ur datan på disken. Det är ju bara att plocka ur den och sätta den i ett usb-kabinett och börja kopiera.

Bara och bara. Det är några skruvar och några moment att plocka ur hårddisken i en iBook. Men bör ha lite koll på vad man gör. Men att ta ut den är ju absolut ett alternativ om den inte startar.
Med ström i borde den starta, om det inte är något annat problem än strömen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-10 12:09
Ursprungligen av nllub:

Bara och bara. Det är några skruvar och några moment att plocka ur hårddisken i en iBook. Men bör ha lite koll på vad man gör. Men att ta ut den är ju absolut ett alternativ om den inte startar.
Med ström i borde den starta, om det inte är något annat problem än strömen.

Ja, jag har själv bytt hårddisk i min iBook G4 så jag vet vad det innebär.

Å andra sidan. Om han kommer fram till att den är stendöd och inte värd att laga är det ju bara att ta fram vinkelslipen så slipper man skruvarna.

Anledningen till att jag frågade om lysdioden är att min pappas gamla PB G4 en dag dog mitt under pågående arbete. Strömsladden lyste inte öht, batteriets dioder visade att det fanns kräm i det men datorn ville ändå inte. Diagnosen kom inte längre än att det förmodligen sitter i moderkortet/strömförsörjningen.

  • Medlem
  • Linghem
  • 2009-03-10 14:05

Strömsladden lyste... Och jag fick dock igång den igår till slut. Jag hade inte lyckats resetta PMU ordentligt, men när jag gjorde rätt så fick jag igång den. Så nu har jag backuppat för glatta livet och ska beställa en MacBook typ bums!

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 14:09

Usch byta disk i G4 ger mig migrän bara att tänka på det

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-10 17:49
Ursprungligen av Iphone77:

Usch byta disk i G4 ger mig migrän bara att tänka på det

Äh vadå har man gjort det några gånger är det 20 minuters jobb

1
Bevaka tråden